Prestupuje hranice vekov Akademická maliarka Mária Spoločníková sa ako jedna z prvých dvoch diplomantiek odboru reštaurovania na Vysokej škole výtvarných umení u prof. K. Veselého a zároveň absolventka SVŠT a Prírodovedeckej fakulty UK zapísala do dejín moderného reštaurátorského umenia na Slovensku. Je krásnym a výsostne humánnym údelom reštaurátora zachrániť dielo umelcov predchádzajúcich generácií tak, aby sa pôvodná myšlienka, ktorú umelec zašifroval v hmotnej predstave, uchovala a nestratila svoju predstavu, pravdu a hlavne autentickosť, aby sa neporušila originalita diela, ale aby sa oživil zámer a idea starého majstra, stáročiami zaprášená. Každý má právo prežívať zázrak vlastnej existencie po svojom ... A tak v jej ateliéri odkryli svoju pravú tvár a výraz, estetickú pôsobivosť a hodnotu stovky diel zo živých objektov, centier gotického umenia i galérií a kaštieľov v Betliari, vo Zvolene, v Markušovciach, Antole - najstaršie románske korpusy z Lendaku, Huncoviec, plastiky z mariánskeho oltára z Lomničky, vzácne ranogotické skulptúry z Ruskinoviec, Kopernice, Osrblia či Abrahámoviec, diela Majstra Štefana Tarnera z Bardejova, Majstra Madony z Lomničky, súbory plastík Majstra Jána Weysza a Majstra Tomáša z Dómu, gotické oltáre v SNG, tabuľové maľby monogramistu H. E. R z Lipian, Majstra Podunajskej školy a mnohé ďalšie diela anonymných sochárov a maliarov zo Spišskej Kapituly, Levoče, Hrabušíc, Hodkoviec, Okoličného, Danišoviec, Ľubice, ale predovšetkým rad diel Majstra Pavla z Levoče a okruhu jeho školy. Predstavuje ich celá plejáda vzácnych skvostov - trojica drevorezieb malej kalvárie z Bardejova, polychrómované rezby z farského kostola v Levoči, Prešove, Lipanoch, banskobystrická 205 cm vysoká Madona s dieťaťom z oltára sv. Barbory i jeho reliéfy, svetoznáma 222 cm dlhá predela Kristus so 14 pomocníkmi z tej istej lokality, ktorý je jej najmilším dielom, ďalej Trón milosti alebo Ukrižovaný z Bardejova a ďalšie, ktorých definitívna proveniencia, autorstvo a obdobie vzniku práve reštaurovaním M. Spoločníkovou bolo presnejšie identifikované. Robí to preto, aby odkryla skryté pravdy, neopakovateľné čaro a krásu tvorby ľudských rúk, umu a srdca, aby otvorila pohľad do diaľky a hĺbky časov, z ktorých hovorí sám človek o svojej histórii, hmotných podmienkach, o svojom myslení a cítení. V nich sa odhaľuje rozmanitosť tvorivého ducha, svet predstáv a túžob, ale aj tvrdej práce a bolesti ... Ako prvé reštaurovala gotické tabuľové maľby hlavného i bočných oltárov v Dóme sv. Alžbety v Košiciach, medzi posledné patria monumentálne oltárne plastiky, ktoré reštaurovala bez nároku na odmenu. Robila také zložité reštaurátorské zásahy, ako transfer tabuľových malieb z Bardejova, Levoče a Partizánskej Ľupče, kde bolo potrebné tenkú vrstvičku maľby z úplne spráškovateľného a červotočou zničeného dreveného podkladu preniesť na novú podložku s internou medzivrstvou, a tým zachovať vzácnu pamiatku v plnej estetickej a funkčnej hodnote. Podpísaná je i pod reštaurovanie 7 nástenných malieb, z ktorých najznámejšia je unikátna Ladislavova legenda (okolo roku 1320) vo Veľkej Lomnici. Významnou mierou prispela k zriadeniu expozície Výtvarná kultúra Spiša a domu Majstra Pavla v Levoči. Úplný obraz o tvorbe reštaurátorky dopĺňa realizácia 25 polychrómovaných faksimilných kópií, ktoré dokumentujú umenie dokonalých technických rekonštrukcií výtvarných diel 15. storočia a ktoré nahradili vzácne pôvodiny na svetových výstavách v Bruseli, Montreale, Osake a ďalších zahraničných, špecificky zameraných expozíciách. Pre jej reštaurátorskú prácu je príznačné, že sa neuspokojuje s priemernou údržbou pamiatky, ale svoje profesionálne poznanie v procese obnovy tvorivo znásobuje, mysliteľsky, racionálne dotvára a s obdivuhodnou rovnováhou sa usiluje skvalitniť svoj zásah. Z rozsiahlej publikačnej činnosti spomeňme aspoň autorské knihy Oltár svätej Alžbety (1995) s opisom technológie a poznatkov pri reštaurovaní 48 tabuľových malieb a troch úspešných platík archy a publikáciu Korunovanie Panny Márie oltára v Zápoľskej kaplnke v Spišskej Kapitule (1997). Ľudský život je obrovská hodnota a nie je taký dlhý, aby sme mohli drahocenným časom plytvať. Je radosťou, že som ho vyplnila prácou, ktorou rozdávam poklady minulosti druhým ... Takmer 50 rokov napĺňa Mária Spoločníková vo svojom košickom ateliéri prostredníctvom vnímavých očí, pedantných rúk a s citom pre mieru odkaz kultúrneho dedičstva našich predkov. Verná svojim ideálom, predsavzatiam, s pokorou a úctou k práci. Aby konečný estetický dojem pôsobil čo najpresvedčivejšie. Lebo výsledný efekt je dôsledkom nielen správnych technologických postupov, ale aj znakom etického prístupu. Zora Petrášová Snímky Ľudovít Spoločník
|
Amsterdam | oblačno | 17 |
Atény | oblačno | 15 |
Belehrad | zamračené | 13 |
Berlín | polojasno | 17 |
Bratislava | slnečno | 18 |
Brusel | polojasno | 15 |
Budapešť | slnečno | 18 |
Bukurešť | oblačno | 14 |
Frankfurt | slnečno | 16 |
Helsinki | slnečno | 10 |
Istanbul | dážď | 12 |
Kodaň | slnečno | 15 |
Kyjev | oblačno | 14 |
Lisabon | oblačno | 19 |
Londýn | polojasno | 16 |
Madrid | prehánky | 17 |
Miláno | slnečno | 21 |
Moskva | slnečno | 15 |
Oslo | oblačno | 13 |
Paríž | slnečno | 20 |
Praha | polojasno | 15 |
Rím | slnečno | 21 |
Sofia | dážď | 13 |
Štokholm | polooblačno | 14 |
Varšava | slnečno | 16 |
Viedeň | slnečno | 18 |
Záhreb | polojasno | 17 |
Ženeva | slnečno | 18 |
|
|
|