Nové odpočítateľné položky Rámcové zmeny v zákone č. 286/1992 Zb. o dani z príjmov schválené 30. 3. 1999 V utorok 30. marca 1999 parlament schválil vládny návrh novely zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov. Časť jej ustanovení nadobudne účinnosť od 1. apríla, teda oddnes, časť až od roku 2000. Pripomíname, že zákon bude uverejnený v Zbierke zákonov, ktorá vychádza dnes. My však postupne uverejníme jej výklad. Dnes iba rámcovo uvedieme, aké zmeny novela prináša. Zdaňovanie príjmov FO v súčasnosti rieši zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov, ktorý bol do daňového systému SR zavedený v roku 1993 ako súčasť kompletnej daňovej reformy. Daň z príjmov nahradila dovtedy platnú daň zo mzdy, daň z príjmov obyvateľstva a odvody zo zisku a dôchodkovú daň zo zisku. V priebehu ďalších rokov bol zákon o daniach z príjmov viackrát čiastkovo novelizovaný, ale tieto vykonané novely nezmenili jeho podstatu. Podľa platného zákona o daniach z príjmov, dani z príjmov fyzických osôb podliehajú tieto príjmy: - príjmy zo závislej činnosti a funkčné požitky, - príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, - príjmy z kapitálového majetku, - príjmy z prenájmu, - ostatné príjmy. Ak ide o príjmy plynúce zo závislej činnosti a funkčné požitky, treba uviesť, že ide o príjmy, ktoré plynú fyzickej osobe - daňovníkovi od zamestnávateľa, daňovú povinnosť nevyrovnáva priamo fyzická osoba, ale prostredníctvom zamestnávateľa (zvyčajne právnická osoba, resp. iná fyzická osoba). Okrem zdaňovania príjmov zo závislej činnosti upravuje zákon aj príjmy plynúce z podnikania, príjmy z kapitálového majetku, príjmy z prenájmu. Základ dane daňovníka dani z príjmu fyzických osôb tvoria čiastkové základy dane, ktoré je možné znížiť o nezdaniteľnú časť základu dane. Vynásobením základu dane s príslušnou sadzou sa vypočíta daňová povinnosť. Zdaňovanie fyzických osôb je založené na daňovej progresivite. Fyzické osoby Zákon zavádza nové odpočítateľné položky z príjmov plynúcich zo závislej činnosti a funkčných požitkov v závislosti od ich úhrnu tak, aby nárok na uplatnenie tejto odpočítateľnej položky bol 500 Sk za každý kalendárny mesiac vtedy, ak úhrn príjmov zo závislej činnosti a funkčných požitkov zamestnanca nepresiahne 7000 Sk. Uvedené predstavuje priemerný ročný zárobok 84 000 Sk, čo z hľadiska zdaňovania (po uplatnení odpočítateľných položiek a nezdaniteľnej sumy základu dane na daňovníka) zodpovedá výške základu dane I. daňového pásma. Okrem uvedenej odpočítateľnej položky novela zvyšuje sumu 300 Sk na 380 Sk na čiastočnú úhradu výdavkov spojených s výkonom práce u zamestnancov s úhrnom príjmov zo závislej činnosti a funkčných požitkov do 7000 Sk a u týchto zamestnancov, ak ich výdavky na dopravu sú vyššie ako 300 Sk mesačne (v súčasnosti 200 Sk), sa táto suma zvyšuje na 800 Sk zo súčasných 700 Sk. Tieto zmeny budú v praxi znamenať ročne priemerné zníženie dane oproti doterajšiemu u daňovníka, ktorý dosahuje príjmy zdaňované v I. daňovom pásme (t. j. pri základe dane do 60 000 Sk a 15-percentnej sadzbe dane), o 1050 Sk. Z dôvodu odstránenia doterajšieho nesystémového riešenia, ktoré predstavovala tzv. milionárska daň, založená na princípe percentnej prirážky k základnej sadzbe dane, sa rozširuje daňové pásmo o ďalšie pásmo, ktoré je odvodené od základu dane 3 240 000 Sk a priradené k 46-percentnej sadzbe dane. Toto riešenie konkrétne znamená to, že ak základ dane daňovníka presiahne 3 240 000 Sk, daň bude predstavovať 1 317 600 Sk plus 46 % zo sumy presahujúcej tento základ. Rovnaké zdanenie
Zrovnoprávňuje sa (od roku 2000) zdaňovanie príjmov plynúcich z výher z reklamných súťaží s cenami (výhrami) z verejných súťaží a zo športových súťaží, ako aj z hľadiska oslobodenia príjmov z výher z lotérií, zo stávok a podobných hier prevádzkovaných na základe povolenia vydaného podľa osobitných predpisov. Tieto príjmy sa budú zdaňovať jednotnou sadzbou 20 % (doteraz 15 % diferencovane). Zároveň sa zavádza jednotná výška oslobodenia pre všetky formy príjmov plynúcich z uvedených súťaží na 5000 Sk (zo súčasných 10 000 Sk) a pre výhry z lotérií, zo stávok a podobných hier prevádzkovaných na základe povolenia vydaného podľa osobitných predpisov sa zavádza oslobodenie vo výške 300 000 Sk za jednu výhru, stávku alebo hru. Ruší sa možnosť o 30 % znížiť príjmy u tých daňovníkov, ktorí poberajú príjmy z poskytovania odbornej pomoci právnickým osobám so sídlom v tuzemsku. Ide o zahraničné fyzické osoby. Právnické osoby Novela zákona prináša najmä tieto opatrenia: - na úseku kapitálového trhu, ktoré sú zamerané na úpravu zdaňovania cenných papierov - spôsob zahŕňania cien obstarania cenných papierov do daňových výdavkov, - na úseku bankovníctva, kde sa oslobodili výnosy plynúce z hypotekárnych záložných listov od dane, a zároveň sa považujú za daňový výdavok vytvorené opravné položky k pohľadávkam na bankové úvery, pri ktorých výšku určuje osobitný zákon. Táto zmena rieši niektoré navrhované opatrenia z tzv. balíčka opatrení. - zosúladenie niektorých ustanovení zákona, ktoré rieši zdaňovanie podnikania zahraničných osôb u nás, s pravidlami zdaňovania uplatňovanými v krajinách EÚ a OECD, najmä však s prijatými modelovými konvenciami (napr. Modelová konvencia OECD o zabránení dvojitého zdanenia, Odporúčanie Rady OECD pre vymedzenie ocenenia transferu medzi závislými osobami vo väzbe na vznik nadnárodných spoločností), - na podporu vstupu zahraničných investícii sa zavádza do zákona inštitút daňového úveru - možnosť zaručených podmienok nevyrovnať daňovú povinnosť. Finančný dosah Rozšírením okruhu oslobodených príjmov o výhry z reklamných súťaží a žrebovaní sa nepredpokladá zníženie príjmov štátneho rozpočtu, lebo pri týchto výhrach v sume prevyšujúcej 5000 Sk novela zvýšila osobitnú sadzbu dane z doterajších 15 % na 20 % a pri cenách z verejných súťaží a športových súťaží sa znižuje suma ceny, ktorá je od dane oslobodená, z 10 000 Sk na 5000 Sk. Ďalšími úpravami v § 4 a 15 sa očakáva zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu vzhľadom na to, že sa vylučuje podpora (dotácia) poskytovaná fyzickým osobám vykonávajúcim podnikateľskú alebo inú samostatnú zárobkovú činnosť na úhradu ich výdavkov (nákladov) z dôvodu daňového zrovnoprávnenia fyzických osôb (podnikateľov) a právnických osôb. Právnické osoby majú tieto príjmy zahrnuté vo výnosoch, preto je neopodstatnené, aby sa u fyzických osôb tieto príjmy nezdaňovali, ak sa má zachovať princíp rovnakého daňového zaobchádzania s rovnakým druhom príjmov. Účinky zmeny sa prejavia po prvý raz v roku 2000. Rovnako sa očakáva zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu zrušením odpočítateľnej položky v § 6 ods. 12 písm. c), jej výška je ovplyvnená výškou príjmu (jeho rastom). Zavedenie novej odpočítateľnej položky z príjmov zo závislej činnosti a funkčných požitkov (ďalej len príjmy zo závislej činnosti) vo výške 500 Sk mesačne a valorizáciou doterajšej úhrady výdavkov spojených s výkonom práce a tzv. dopravného u daňovníkov s príjmami v I. daňovom pásme sa prejaví znížením príjmov štátneho rozpočtu asi o 1,2 mld. Sk. Zároveň, keďže sa uvažuje s pretransformovaním súčasnej tzv. milionárskej dane do daňovej progresie, zavedením ďalšieho daňového pásma a sadzby dane sa očakáva pozitívny dosah na štátny rozpočet, ktorý bude čiastočne eliminovať riziko vyplývajúce zo zavedenia novej odpočítateľnej položky. Vytvorené: 31.03.99 Zmenené: 31.03 12:54
|
Amsterdam | oblačno | 17 |
Atény | oblačno | 15 |
Belehrad | zamračené | 13 |
Berlín | polojasno | 17 |
Bratislava | slnečno | 18 |
Brusel | polojasno | 15 |
Budapešť | slnečno | 18 |
Bukurešť | oblačno | 14 |
Frankfurt | slnečno | 16 |
Helsinki | slnečno | 10 |
Istanbul | dážď | 12 |
Kodaň | slnečno | 15 |
Kyjev | oblačno | 14 |
Lisabon | oblačno | 19 |
Londýn | polojasno | 16 |
Madrid | prehánky | 17 |
Miláno | slnečno | 21 |
Moskva | slnečno | 15 |
Oslo | oblačno | 13 |
Paríž | slnečno | 20 |
Praha | polojasno | 15 |
Rím | slnečno | 21 |
Sofia | dážď | 13 |
Štokholm | polooblačno | 14 |
Varšava | slnečno | 16 |
Viedeň | slnečno | 18 |
Záhreb | polojasno | 17 |
Ženeva | slnečno | 18 |
|
|
|