Hospodársky denník
USD41,553 Sk
EUR44,748 Sk
CHF28,034 Sk
CZK1,176 Sk
  Pondelok  12.Apríla 1999

Otázniky samosprávy


Popradský regionálny Hospodársky klub o samosprávach
Štát a jeho výkonná moc by mala hľadať zdroje rozvoja vo väčšej miere v regiónoch a ich miestnych špecifikách. Nevyužité sú najmä možnosti rozvoja cestovného ruchu, rezervou zostáva úloha samospráv, ktorú v rozvoji regiónov majú zohrať. Na základe konkrétnych poznatkov sa na tom zhodli účastníci regionálneho popradského Občianskeho združenia Hospodársky klub – NEF, ktorí sa zišli koncom minulého týždňa. Konštatovali, že vláda by mala presunúť do regiónov viac právomocí, aby ich obyvatelia si mohli usporiadať svoje záležitosti priamo v mieste svojho bydliska. Témou diskusie bola miestna správa a samospráva a hosťom podujatia bol predseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michal Sýkora. Nešťastná zmena
„Súčasný stav je výsledkom nešťastnej reformy verejnej správy v roku 1996. Vtedy vláda V. Mečiara postupovala opačne, ako mala. Najskôr bolo treba kompetencie pomenovať, rozdeliť medzi štát a obce a potom následne urobiť územnosprávne členenie SR. No zrealizoval sa iba posledný krok a rozdelenie kompetencií zostalo nedopovedané. Výsledok? Máme veľa okresných sídel, mnohé z nich na tieto funkcie nemajú, iné zasa, kde by boli okresy potrebné, zostali obyčajnými mestami. Ani územné priradenie obcí k okresným sídlam nie je správne, je komplikované,“ hovorí M. Sýkora. Podľa neho tento stav nezodpovedá potrebám obyvateľov a odporuje ústavnému princípu ich rovnosti. „Obyvateľ jedného okresu má plnú vybavenosť v sídle úradu, iný musí za ňou dlho a komplikovane cestovať. ZMOS vtedy deklarovalo potrebu zvýšenia počtu okresov maximálne o päť. Nik nás však vtedy nepočúval a dnes sa ukazuje, že sme mali pravdu.“ Odklad o rok
Pri riešení naliehavého problému – rozdelenia kompetencií medzi samosprávy a štát - Združenie miest a obcí Slovenska dalo vláde tento rok pri vypracúvaní návrhu štátneho rozpočtu čas, nenaliehalo, aby už od tohto roka dostalo nové kompetencie. „To však neznamená, že by sme od našich predstáv ustúpili. Najneskôr v polovici roka očakávame návrh vlády, ktoré kompetencie, samozrejme, spolu s finančným zabezpečením prenesie zo štátu na obce a mestá. Tieto zmeny by sa mali prejaviť už v štátnom rozpočte na budúci rok. Na tom trváme. Nie preto, aby sa do rúk miest a obcí sústredila väčšia právomoc, ale jednoducho preto, lebo naše dlhoročné skúsenosti, podobne ako v zahraničí, dokazujú, že ich vieme v prospech občana lepšie zabezpečiť,“- vysvetľuje Michal Sýkora. „Inflačné“ nestačí
Nadväznosť zmien kompetencií na štátny rozpočet je podľa neho jednoznačná, pretože ich treba finančne vykryť. Mestá a obce nemôžu suplovať štát, pretože sú samé zadlžené a potrebujú finančnú stabilizáciu. Malo by sa to udiať systémovo, prostredníctvom zvýšenia výnosov z republikových daní. „Ak sme tento rok pri pripomienkovaní návrhu štátneho rozpočtu súhlasili s 10-percentným nárastom celkového objemu finančných prostriedkov miest a obcí zo štátneho rozpočtu z minuloročných 7 na 7,7 miliardy korún, to neznamená, že o rok sa uspokojíme iba s takýmto inflačným nárastom,“ povedal nám M. Sýkora. Peter Višváder
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.