Šprintéri na dlhé trate? Komentuje Katarína Šelestiaková Hoci sa schválenie materiálu Optimalizácia výstavby diaľnic nestretlo v podnikateľských subjektoch práve s nadšením, fakt, že je stále o čom hovoriť dokazuje aj tento týždeň prebiehajúca konferencia s príznačným názvom Diaľnice. Problémov je čoraz viac ako dosť... To, čo zaujíma stavebné firmy, je predovšetkým otázka plnenia pohľadávok zo strany štátu, ale aj obavy z blízkej budúcnosti. Tá sa pre firmy nejaví práve ružová, keď vládou schválený reštrikčný rozpočet sa priamo odráža aj v poklese verejných investícií. Prvé náznaky tohto poklesu sa zaznamenali aj v poslednej tretine minulého roka, keď klesla produkcia v stavebníctve práve zastavením financovania štátnych zákazok. A aké sú vyhliadky na tento rok? V schválenej koncepcii je na štyri roky výstavby diaľnic rozvrhnutá suma 32 miliárd Sk. Na tento rok je určená suma 6,7 mld. Sk, z ktorej musí vláda vrátiť firmám dlh 1,6 miliardy korún. Je preto prirodzené, že zo zvyšku sumy sa tento rok zázraky robiť nebudú. Už dnes sa v súvislosti s týmto rokom hovorí o spomalení výstavby. Spomenutá konferencia má tak zrejme aj iný, ako len informačný charakter. Je potrebná aj preto, že OZ Stavba pohrozil štrajkom, ak vláda do 15. apríla nezaplatí stavebným firmám pohľadávky v uvedenej výške. Podľa kompetentných je však reálnym termínom splatenia až druhá polovica mája. Naplnia tak odborári svoju hrozbu, alebo ustúpia pred realitou? Tá je totiž veľavravná. Štrajk by nič neriešil, keďže problém ďalšieho financovania sa stále nekončí. Zástupcovia štátu už dnes hovoria o ďalšom kompromise, ktorý očakávajú od podnikateľov. Všetkým je totiž jasné, že z technologického hľadiska je nemožné (finančne by to len priťažilo!) zastaviť pre nedostatok peňazí výstavbu. Od stavbárov sa preto očakáva, že budú pokračovať vo výstavbe v obmedzenom rozsahu s posunutím termínov splátok. O reakcii odborárov a stavbárov potom možno povedať len jedno, a to, že morálne právo na štrajk im nemožno uprieť. Ale predsa... ak by sa v roku 1994 realizovala pôvodná koncepcia výstavby diaľnic rozvrhnutá na dvadsať rokov, mohli si firmy svoju prácu vopred naplánovať. Teraz len doplácajú na to, že niekto chcel zabehnúť maratón šprintom...
|
Amsterdam | oblačno | 14 |
Atény | polooblačno | 20 |
Belehrad | oblačno | 14 |
Berlín | oblačno | 13 |
Bratislava | dážď | 13 |
Brusel | oblačno | 14 |
Budapešť | oblačno | 15 |
Bukurešť | polooblačno | 14 |
Frankfurt | oblačno | 13 |
Helsinki | dážď | 8 |
Istanbul | oblačno | 18 |
Kodaň | prehánky | 9 |
Kyjev | polooblačno | 15 |
Lisabon | polooblačno | 27 |
Londýn | prehánky | 14 |
Madrid | polooblačno | 23 |
Miláno | oblačno | 19 |
Moskva | oblačno | 10 |
Oslo | oblačno | 10 |
Paríž | polooblačno | 15 |
Praha | oblačno | 13 |
Rím | búrky | 17 |
Sofia | polooblačno | 15 |
Štokholm | dážď | 9 |
Varšava | oblačno | 13 |
Viedeň | zamračené | 14 |
Záhreb | polooblačno | 17 |
Ženeva | oblačno | 11 |
|
|
|