Hospodársky denník
USD41,264 Sk
EUR44,761 Sk
CHF27,951 Sk
CZK1,177 Sk
  Utorok  13.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Šprintéri na dlhé trate?


Komentuje Katarína Šelestiaková
Hoci sa schválenie materiálu Optimalizácia výstavby diaľnic nestretlo v podnikateľských subjektoch práve s nadšením, fakt, že je stále o čom hovoriť dokazuje aj tento týždeň prebiehajúca konferencia s príznačným názvom Diaľnice. Problémov je čoraz viac ako dosť... To, čo zaujíma stavebné firmy, je predovšetkým otázka plnenia pohľadávok zo strany štátu, ale aj obavy z blízkej budúcnosti. Tá sa pre firmy nejaví práve ružová, keď vládou schválený reštrikčný rozpočet sa priamo odráža aj v poklese verejných investícií. Prvé náznaky tohto poklesu sa zaznamenali aj v poslednej tretine minulého roka, keď klesla produkcia v stavebníctve práve zastavením financovania štátnych zákazok. A aké sú vyhliadky na tento rok? V schválenej koncepcii je na štyri roky výstavby diaľnic rozvrhnutá suma 32 miliárd Sk. Na tento rok je určená suma 6,7 mld. Sk, z ktorej musí vláda vrátiť firmám dlh 1,6 miliardy korún. Je preto prirodzené, že zo „zvyšku“ sumy sa tento rok zázraky robiť nebudú. Už dnes sa v súvislosti s týmto rokom hovorí o spomalení výstavby. Spomenutá konferencia má tak zrejme aj iný, ako len informačný charakter. Je potrebná aj preto, že OZ Stavba pohrozil štrajkom, ak vláda do 15. apríla nezaplatí stavebným firmám pohľadávky v uvedenej výške. Podľa kompetentných je však reálnym termínom splatenia až druhá polovica mája. Naplnia tak odborári svoju hrozbu, alebo ustúpia pred realitou? Tá je totiž veľavravná. Štrajk by nič neriešil, keďže problém ďalšieho financovania sa stále nekončí. Zástupcovia štátu už dnes hovoria o ďalšom kompromise, ktorý očakávajú od podnikateľov. Všetkým je totiž jasné, že z technologického hľadiska je nemožné (finančne by to len priťažilo!) zastaviť pre nedostatok peňazí výstavbu. Od stavbárov sa preto očakáva, že budú pokračovať vo výstavbe v obmedzenom rozsahu s posunutím termínov splátok. O reakcii odborárov a stavbárov potom možno povedať len jedno, a to, že morálne právo na štrajk im nemožno uprieť. Ale predsa... ak by sa v roku 1994 realizovala pôvodná koncepcia výstavby diaľnic rozvrhnutá na dvadsať rokov, mohli si firmy svoju prácu vopred naplánovať. Teraz len doplácajú na to, že „niekto“ chcel zabehnúť maratón šprintom...

Amsterdamoblačno14
Aténypolooblačno20
Belehradoblačno14
Berlínoblačno13
Bratislavadážď13
Bruseloblačno14
Budapešťoblačno15
Bukurešťpolooblačno14
Frankfurtoblačno13
Helsinkidážď8
Istanbuloblačno18
Kodaňprehánky9
Kyjevpolooblačno15
Lisabonpolooblačno27
Londýnprehánky14
Madridpolooblačno23
Milánooblačno19
Moskvaoblačno10
Oslooblačno10
Parížpolooblačno15
Prahaoblačno13
Rímbúrky17
Sofiapolooblačno15
Štokholmdážď9
Varšavaoblačno13
Viedeňzamračené14
Záhrebpolooblačno17
Ženevaoblačno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.