Hospodársky denník
USD41,264 Sk
EUR44,761 Sk
CHF27,951 Sk
CZK1,177 Sk
  Utorok  13.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Odievanie je tvrdý biznis


Obchodné značky vo svete financií
Makyta Púchov oslavuje tohto roku polstoročie svojho založenia. Rovnako aj časopis Móda. Obe vznikli v čase „novej éry“, ktorú odštartoval koncom štyridsiatych rokov Dior. Po rokoch vojny, odriekania a militaristického štýlu odievania, prišli sladké 50. roky. Odevný priemysel v modernom ponímaní, ktorý bol dovtedy vybudovaný len v USA, si razil aj v Európe svoju cestu. Módne domy sa stali akýmsi laboratóriom na tvorbu dizajnu a odborníci si lámali hlavy, ako aplikovať módne šité kusové odevy pre ich veľkovýrobu. Mená dizajnérov boli neznáme až do 70. rokov, keď sa zmenili metódy marketingu a predaja a obchodná značka si začala raziť svoju cestu do sveta. Taliani v Miláne s módnymi prehliadkami a inovačný štýl im otvorili cestu na medzinárodné trhy. V 80. rokoch prevzali štafetu Japonci a vrátane Spojených štátov zatiahli do obchodnej značky módy celý svet. Letí koža
Svet módy je však veľmi nebezpečným miestom. Predstavuje sa trikrát za rok - jeseň/zima, jaro/leto a salónna tvorba. Ak sa kolekcia nepredáva dobre, zvýšia sa rôzne vstupy. Nasleduje otázka, čo s prebytkom a po nej nasleduje ďalšia, čo s nemódnym tovarom, čo s tovarom z minulej kolekcie. Finančne nie je vôbec atraktívna. Dokonca aj velikáni svetovej módy v Paríži nedocenili trh a na pomoc im prišli japonskí finančníci. Japonci im pomohli presadiť sa svojím módnym návrhárom v mekke módy. Mnohé svetové obchodné značky menili svojich majiteľov. Napríklad Hugo Boss, ktorý založili bratia Juchen a Uwe Holymi, je od roku 1991 súčasťou talianskej textilnej skupiny Marzotto. Ďalší taliansky módny dom Gucci zmenil pred mesiacom svojho majiteľa. Je ním VLMH, francúzsky konglomerát luxusných tovarov. V tom prípade sa prebratie firmy stalo namáhavým bojom. LVHM nejaví záujem o značku Gucci, má záujem len o ich výrobu. Ľudia z Gucci mali prepracovaný systém tvorby obchodnej značky. Móda netvorí viac ako 10 % ich celého obchodu, ale priťahuje 50 % pozorností ľudí na celom svete. Najvyššia ziskovosť je pri kožených výrobkoch. Teda Gucci používal módu ako katalyzátor na predaj tovaru firmy Gucci. Tom Ford, kreatívny riaditeľ firmy Gucci, inak pôvodom Američan, nezabudol pri rozhovore pre stanicu CNN zdôrazniť, že má konkrétnu reálnu predstavu o tom, ako má štýl módy v Gucci vyzerať. V čase konsolidácie trhu luxusných tovarov v minulých dňoch sa Ateliér Versace prezentoval na módnej prehliadke vo Frankfurte. Túto udalosť však organizoval írsky podnikateľ a zúčastnili sa na nej najznámejšie osobnosti nielen finančného sveta, ale dokonca aj nemecký premiér Gerhard Schröder. Svoj vstup do priemyslu módy oznámil najnezvyčajnejší guru módy - Dr. Tony O' Reilly, známy pre rugby, noviny a pečenú fazuľu. Vlastní The Independent Group v Írskej Republike, tituly na Novom Zélande a v Južnej Afrike a The Independent vo Veľkej Británii. Jeho rodina vlastní 30-percentný podiel na firme so sídlom v Dubline, ktorá spája Waterford, Wedgwood a Rosenthal. Reklamnou firmou, ktorá robí pre Versace reklamné katalógy, je Rosenthal. Pre Dr. O' Reilla je však dôvodom na kooperáciu účasť na rovnakom obchode - vo vytváraní obchodnej značky, kde sa rovnaká obchodná logika dá uplatniť na všetkých. Hlas klientov
S podobnou obchodnou logikou na slovenský trh prišla obchodná spoločnosť ZDE, známa pod obchodnou značkou Zoe mega store. Ich nápad prilákať cez módu pozornosť ľudí, bol veľmi dobrý. Zoe fanky - štýl oblečenia pre mladých ľudí, spôsob organizovania módnej prehliadky a sponzorstvo automobilových predajní zaručovali úspech s presadením sa predovšetkým medzi mladšou generáciou. Neskoršie spory s hlavnou dizajnérkou Zuzanou Kanisovou dokazujú, že presadiť značku nie je také ľahké a vyžaduje si to nielen dobrú myšlienku, ale predovšetkým tvrdú nepretržitú prácu s klientelou. Nechajme sa prekvapiť, ako obíde obchodná značka Makyta Púchov a akú klientelu zaujme časopis Móda. Dúfajme, že po päťdesiatich rokoch činnosti príde ďalšia „nová vlna“ a k šesťdesiatke týmto dvom dámam nebude musieť kúpiť paličky. Rudolfa Vallová

Amsterdamoblačno14
Aténypolooblačno20
Belehradoblačno14
Berlínoblačno13
Bratislavadážď13
Bruseloblačno14
Budapešťoblačno15
Bukurešťpolooblačno14
Frankfurtoblačno13
Helsinkidážď8
Istanbuloblačno18
Kodaňprehánky9
Kyjevpolooblačno15
Lisabonpolooblačno27
Londýnprehánky14
Madridpolooblačno23
Milánooblačno19
Moskvaoblačno10
Oslooblačno10
Parížpolooblačno15
Prahaoblačno13
Rímbúrky17
Sofiapolooblačno15
Štokholmdážď9
Varšavaoblačno13
Viedeňzamračené14
Záhrebpolooblačno17
Ženevaoblačno11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.