Máme slabý hudobný trh Založiť hudobnú skupinu, koncertovať, byť slávny sen nejedného chalana. A nejeden sa o to aj pokúsi, plný ideálov, nadšenia a predstáv o hviezdnej budúcnosti. Túžby sa však naplnia len zopár vyvoleným. Aké sú cesty mladých kapiel pri dobýjaní hitparádových rebríčkov, o tom sme sa porozprávali s manažérom jednej z nich Máriom Estergájášom, manažérom skupiny S.V.S. História kapely S.V.S. siaha do začiatkov deväťdesiatych rokov, keď sa stretlo zopár - vtedy ešte stredoškolákov z okolia Nového Mesta nad Váhom a začali realizovať svoj sen. Za tie roky došlo aj k nejednej zmene zostavy, tá dnes vyzerá takto: Marián Lacko - sólový spev, gitara ; Peter Saxo - basová gitara; Dušan Černý - bicie; Peter Rumanovič - gitara; Tibor Berger - klávesy. Ich hudobný štýl ťažko definovať jedným slovom - je to skôr zmes viacerých štýlov, skrátka rockpopová sloboda. Väčšina piesní je v angličtine, na apely fanúšikov sa však chalani snažia vo svojich textoch poohýbať i našu materinskú reč. Chalani z S.V.S. zabodovali v roku 1997 svojím hitom Kekse a v minulom roku sa dostala do rádií ich pieseň Hormóny. Sú to nenáročné skladby, s jednoduchým motívom, avšak veľmi chytľavé. Ak si kapela získa sympatie programovej rady v niektorom rádiu, má šancu, že jej skladbu budú pravidelnejšie hrávať. Programová rada zasadá raz za mesiac a spomedzi asi 15 demonahrávok vyberie zvyčajne asi dve tri, ktoré zaradí do svojej programovej ponuky, hovorí Mário Estergájáš. Aby sa vydavateľstvo rozhodlo vydať demonahrávku začínajúcej kapely, predtým sa dobre ubezpečí, že sa budú jej skladby v rádiách hrávať. Jeden deň v nahrávacom štúdiu stojí 4- až 6-tisíc korún. My sme peniaze na nahrávanie získali od sponzorov po malých sumách pokračuje manažér S.V.S. Dobré skladby vôbec nestačia. Vybudovať kapelu s fanúšikmi, určitým imidžom, ktorá by sa dostala hlbšie do povedomia verejnosti a mala by šancu, že jej albumy sa budú predávať a koncerty budú vypredané, to by vyžadovalo na začiatok približne 2 - 3 milióny. A to sú iba začiatočné nenávratné investície. Vydavateľstvá vydávajú málo začínajúcich kapiel. Vydať dnes na Slovensku album začínajúcej kapely je neefektívne. Ten sa totiž nebude predávať bez propagácie, ktorá zahŕňa kvalitné a početné plagáty, videoklip a podobne. Nezanedbateľné nie sú ani náklady na distribúciu. A tak na vydanie albumu potrebujeme napokon minimálne 800-tisíc korún, zrátava Mário Estergájáš. Lenže kto dá takmer neznámej kapele 800-tisíc? Žiadostí o sponzorstvo sme poslali neúrekom, ohlas nijaký. Hádam iba v predvolebnej kampani sme dostali koncertné ponuky od istého politického subjektu. To sme však odmietli, spomína manažér S.V.S. Koncerty S.V.S. boli a sú skvelé. Ibaže kultúra je u nás dnes taká, že mladí ľudia si radšej pôjdu zatancovať na diskotéku a peniaze vložia skôr do takéhoto druhu zábavy ako na koncert. A stredná generácia uprednostní napr. koncert Stinga vo Viedni. Okrem toho je na Slovensku slabý hudobný trh, ktorý dokáže absorbovať a uživiť len zopár jednotlivcov. A zdá sa, že dostať sa medzi nich, to nie je dnes pre mladé hviezdy iba otázka talentu, dobrej muziky či nápadov. Stále sú to peniaze, čo hýbu svetom. A výnimkou nie je ani svet hudobný. Martina Novomestská (obrázok k článku je na internet. adrese: HDEN/redaktor/selestiakova/svs)
|
Amsterdam | oblačno | 14 |
Atény | polooblačno | 20 |
Belehrad | oblačno | 14 |
Berlín | oblačno | 13 |
Bratislava | dážď | 13 |
Brusel | oblačno | 14 |
Budapešť | oblačno | 15 |
Bukurešť | polooblačno | 14 |
Frankfurt | oblačno | 13 |
Helsinki | dážď | 8 |
Istanbul | oblačno | 18 |
Kodaň | prehánky | 9 |
Kyjev | polooblačno | 15 |
Lisabon | polooblačno | 27 |
Londýn | prehánky | 14 |
Madrid | polooblačno | 23 |
Miláno | oblačno | 19 |
Moskva | oblačno | 10 |
Oslo | oblačno | 10 |
Paríž | polooblačno | 15 |
Praha | oblačno | 13 |
Rím | búrky | 17 |
Sofia | polooblačno | 15 |
Štokholm | dážď | 9 |
Varšava | oblačno | 13 |
Viedeň | zamračené | 14 |
Záhreb | polooblačno | 17 |
Ženeva | oblačno | 11 |
|
|
|