Hospodársky denník
USD41,516 Sk
EUR44,897 Sk
CHF27,974 Sk
CZK1,182 Sk
  Štvrtok  15.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Koniec sporu DPH verzus dovozná prirážka?


Vláda včera rokovala o rozpočtových rizikách
Zvýšenie sadzby spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív o 1000 Sk/t, zavedenie diferencovanej cestnej dane pre fyzické osoby, ktoré nie sú podnikateľmi a zvýšenie správnych a súdnych poplatkov schválila na svojom včerajšom rokovaní vláda SR. Pozitívny dosah uvedených opatrení na štátny rozpočet (ŠR) v roku 1999 je okolo 1 mld. Sk (zvýšenie spotrebnej dane). Cestná daň pri priemernej sadzbe 2500 Sk ročne by mala zvýšiť príjmy cestného fondu o 2,5 mld. Sk a nárast poplatkov priamo ovplyvní príjmy ministerstva vnútra. Uvedené kroky sú závermi dlhoočakávanej a pripravovanej správy a možných opatreniach na stabilizáciu rozpočtového hospodárenia v roku 1999, kde hlavným alternatívnym príjmom malo byť zvýšenie dolnej sadzby DPH alebo zavedenie dovoznej prirážky. Ani jednu z možností vláda neschválila vzhľadom na rozhodnutia koaličnej rady (proti zvýšeniu DPH sa vyslovila SDĽ a SOP). Riešenie nepriaznivej situácie verejných financií sa teda odkladá a ďalej sa pokračuje v analyzovaní. Keď to nešlo so zvýšením príjmov, vláda schválila vypracovanie možností na redukciu výdavkov. Ide hlavne o zvýšenie finančnej a daňovej disciplíny, zníženie výdavkov na dlhovú službu, štátnu správu a sociálne zabezpečenie. Uvedené alternatívy majú však dlhodobý charakter a ich prípadné prijatie sa pozitívne nepremietne do ŠR v roku 1999. Podľa vicepremiéra I. Mikloša je dnešný systém sociálneho zabezpečenia drahý, neefektívny, nemotivujúci a veľmi často zneužívaný, a preto v ňom vidí značné rezervy na zníženie výdavkov. Z jeho slov vyplynulo, že ak budeme aj naďalej pokračovať v miernej ekonomickej reforme, konečné dôsledky budú oveľa horšie práve pre tých, ktorých sa vláda a celá koalícia snaží dnes chrániť. Otázkou však stále ostáva, či sociálne odkázaným je ešte čo zobrať. V diskusii o riešení rozpočtových rizík bude vláda pokračovať na svojom mimoriadnom zasadaní v nedeľu 18. apríla. Aký prínos pre ŠR by malo zavedenie dovoznej prirážky? Toto opatrenie by podľa I. Mikloša v prvom rade komplikovalo naše integračné ambície a rovnako pôsobilo na zvýšenie cien. Príjmy z nej by sa pri 10-percentnej sadzbe v tomto roku odhadovali na 3,425 mld. Sk, pri 7-percentnej sadzbe na 2,398 mld. Sk. V tejto súvislosti je však potrebné dodať, že SR je krajinou z veľmi nízkou ochranou domáceho trhu (nízke clá) a zavedenie dovoznej prirážky, aj keď je to opatrenie nekoncepčné, je prijateľnejšie ako zvýšenie DPH, ktoré by prinieslo tento rok do štátneho rozpočtu okolo 5 mld. Sk. Do istej miery by sa spomalil aj rast deficitu obchodnej bilancie, pretože súčasná situácia je taká, že podnikom sa viac oplatí dovážať ako vyvážať (vzhľadom na podhodnotenie SKK). Ľuba Kramplová

Amsterdamoblačno7
Atényjasno23
Belehradpolooblačno20
Berlínprehánky13
Bratislavapolojasno18
Bruseloblačno8
Budapešťpolojasno18
Bukurešťjasno21
Frankfurtdážď9
Helsinkioblačno9
Istanbuljasno20
Kodaňprehánky7
Kyjevoblačno15
Lisabonpolooblačno15
Londýnprehánky7
Madridoblačno17
Milánobúrka16
Moskvadážď6
Oslodážď6
Parížprehánky11
Prahadážď10
Rímpolojasno21
Sofiapolojasno18
Štokholmoblačno8
Varšavapolojasno14
Viedeňpolojasno18
Záhreboblačno20
Ženevadážď10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.