Vláda včera rokovala o rozpočtových rizikách Zvýšenie sadzby spotrebnej dane z uhľovodíkových palív a mazív o 1000 Sk/t, zavedenie diferencovanej cestnej dane pre fyzické osoby, ktoré nie sú podnikateľmi a zvýšenie správnych a súdnych poplatkov schválila na svojom včerajšom rokovaní vláda SR. Pozitívny dosah uvedených opatrení na štátny rozpočet (ŠR) v roku 1999 je okolo 1 mld. Sk (zvýšenie spotrebnej dane). Cestná daň pri priemernej sadzbe 2500 Sk ročne by mala zvýšiť príjmy cestného fondu o 2,5 mld. Sk a nárast poplatkov priamo ovplyvní príjmy ministerstva vnútra. Uvedené kroky sú závermi dlhoočakávanej a pripravovanej správy a možných opatreniach na stabilizáciu rozpočtového hospodárenia v roku 1999, kde hlavným alternatívnym príjmom malo byť zvýšenie dolnej sadzby DPH alebo zavedenie dovoznej prirážky. Ani jednu z možností vláda neschválila vzhľadom na rozhodnutia koaličnej rady (proti zvýšeniu DPH sa vyslovila SDĽ a SOP). Riešenie nepriaznivej situácie verejných financií sa teda odkladá a ďalej sa pokračuje v analyzovaní. Keď to nešlo so zvýšením príjmov, vláda schválila vypracovanie možností na redukciu výdavkov. Ide hlavne o zvýšenie finančnej a daňovej disciplíny, zníženie výdavkov na dlhovú službu, štátnu správu a sociálne zabezpečenie. Uvedené alternatívy majú však dlhodobý charakter a ich prípadné prijatie sa pozitívne nepremietne do ŠR v roku 1999. Podľa vicepremiéra I. Mikloša je dnešný systém sociálneho zabezpečenia drahý, neefektívny, nemotivujúci a veľmi často zneužívaný, a preto v ňom vidí značné rezervy na zníženie výdavkov. Z jeho slov vyplynulo, že ak budeme aj naďalej pokračovať v miernej ekonomickej reforme, konečné dôsledky budú oveľa horšie práve pre tých, ktorých sa vláda a celá koalícia snaží dnes chrániť. Otázkou však stále ostáva, či sociálne odkázaným je ešte čo zobrať. V diskusii o riešení rozpočtových rizík bude vláda pokračovať na svojom mimoriadnom zasadaní v nedeľu 18. apríla. Aký prínos pre ŠR by malo zavedenie dovoznej prirážky? Toto opatrenie by podľa I. Mikloša v prvom rade komplikovalo naše integračné ambície a rovnako pôsobilo na zvýšenie cien. Príjmy z nej by sa pri 10-percentnej sadzbe v tomto roku odhadovali na 3,425 mld. Sk, pri 7-percentnej sadzbe na 2,398 mld. Sk. V tejto súvislosti je však potrebné dodať, že SR je krajinou z veľmi nízkou ochranou domáceho trhu (nízke clá) a zavedenie dovoznej prirážky, aj keď je to opatrenie nekoncepčné, je prijateľnejšie ako zvýšenie DPH, ktoré by prinieslo tento rok do štátneho rozpočtu okolo 5 mld. Sk. Do istej miery by sa spomalil aj rast deficitu obchodnej bilancie, pretože súčasná situácia je taká, že podnikom sa viac oplatí dovážať ako vyvážať (vzhľadom na podhodnotenie SKK). Ľuba Kramplová