|
|||||||||||||||||
Piatok 16.Apríla 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hodnoty s dlhodobým efektomKvalita, odbornosť, zázemie a finančná spôsobilosť V roku 1995 misia medzinárodnej organizácie civilného letectva (ICAO) pri návšteve Slovenska navrhla ako jednu z možností rozvoja civilného letectva vytvorenie národného leteckého dopravcu. Už predtým sa o tento status uchádzali niektoré letecké spoločnosti. Vtedajšie snahy o vytvorenie takéhoto dopravcu zo spoločnosti Tatra air však neboli úspešné pre ťažkosti tejto spoločnosti, ktoré sa akumulovali až do súčasnosti a jej ďalšia existencia je vážne spochybnená. Záväzky vyplývajúce z príslušných uznesení vlády SR a kúpno-predajnej zmluvy s FNM pri privatizácii š. p. Slov-air sa nikdy nesplnili. Medzitým zanikli a spoločnosť postupne zastavila svoju leteckú prevádzkovú činnosť. Odborníci sa po takmer roku intenzívnych diskusií zhodli, že silnú a kvalitnú leteckú spoločnosť v našich podmienkach možno vytvoriť iba formou národného leteckého dopravcu. Výsledkom tohto úsilia bolo určenie spoločnosti Slovenské aerolínie, a. s., za národného leteckého dopravcu. V nijakom prípade teda nešlo o politicky založenú spoločnosť. Národný prepravca Až do vlastného začatia letovej prevádzky bol projekt financovaný zo zdrojov súkromného kapitálu. Vstup Slovenskej republiky (v zastúpení MDPaT SR) ako akcionára a splatenie svojho podielu na základnom imaní akciovej spoločnosti bolo jedinou priamou účasťou štátu popri možnosti využitia leteckej techniky získanej v rámci deblokácie ruského dlhu. Nijaká dotácia ani iné zvýhodnenie nikdy neboli poskytnuté napriek začiatočnému záujmu a úvahám o možnosti priamej alebo nepriamej dotácie či inej forme pomoci. Slovenské aerolínie, a. s., si vedia získať svoje miesto na trhu najmä svojou podnikateľskou filozofiou založenou na využívaní novej leteckej techniky, vysokom štandarde poskytovaných služieb a schopnosťou presadiť sa na trhu aj v medzinárodných podmienkach. Tento fakt potvrdzuje aj skutočnosť, že medziročný nárast objemu prepravy na letnú sezónu 1999 sa podľa objednávok cestovných kancelárií pohyboval na úrovni viac ako 50 % v porovnaní s rokom 1998 napriek tomu, že cena za sedadlo kapacity nie je pri všetkých destináciách v porovnaní s inými leteckými dopravcami najnižšia. Celkový objem prepravy sa iba na letnú sezónu 1999 pohyboval na úrovni vyše 11 mil. USD. Podnikateľský zámer spoločnosti Slovenské aerolínie, a. s., počítal s vybudovaním základnej siete liniek v horizonte piatich rokov a aj z tohto dôvodu je minimálne nezodpovedné hodnotiť činnosť spoločnosti po ôsmich mesiacoch leteckej prevádzky, najmä keď sa urobili praktické kroky na otvorenie ďalších liniek (napríklad obchodných zastúpení v niekoľkých krajinách, ktoré musí predchádzať otvoreniu pravidelnej linky tak, aby od začiatku prevádzkovania danej linky došlo k jej najefektívnejšiemu využitiu). K dnešnému dňu boli otvorené štyri vlastné zastúpenia (v Bratislave, Košiciach, Moskve, Larnake) a 13 generálnych zastúpení (v Mníchove, vo Frankfurte, v Kolíne, Zürichu, Miláne, Londýne, Amsterdame, Kuvajte, Ammane, Libanone, Dubaji, Abu Dhabi a Tel Avive). Osem mesiacov Spoločnosť Slovenské aerolínie začali s letmi 1. mája 1998 na pravidelných linkách do Moskvy. Onedlho otvorili sezónne linky do Grécka, Turecka, Španielska a Francúzska, pričom príjmy z prevádzkovania nepravidelných liniek mali byť použité na otvorenie a prevádzkovanie ďalších pravidelných liniek, čo je pri veľkosti slovenského trhu leteckej dopravy jednoducho nevyhnutnosť efektívneho fungovania leteckej spoločnosti, ak táto nemá skončiť ako iné spoločnosti, ktoré prevádzku, najmä z finančných dôvodov, zastavili. V polovici augusta bola otvorená vnútroštátna linka do Košíc a od 16. novembra mala byť otvorená linka z Bratislavy do Mníchova, pričom MDPT ju nepovolilo pre nesúhlas s prevádzkovaním lietadla SAAB 340 registrovaným v Českej republike, pričom v auguste takýto súhlas vydalo. Koncom decembra 1998 Slovenské aerolínie, a. s., začali pravidelne lietať na linke z Popradu do Moskvy najmä z hľadiska podpory aktívneho cestovného ruchu dovozom turistov do oblasti Tatier. Slovenské aerolínie prepravili v období od 1. 5. do 31. 12. 1998 spolu 85 433 cestujúcich (najväčší počet na Slovensku), vykonali 978 letov, nalietali 1 199 447 km, dosiahli celkové využitie sedačkovej kapacity 75,09 %. Zabezpečovali v roku 1998 aj prepravu športových kolektívov, najmä futbalových klubov 1. FC Košice a Spartak Trnava pri ich cestách pohárovou Európou (Belfast, Liverpool, Kodaň, Istanbul), v decembri 1998 podpísali zmluvu na leteckú dopravu hokejovej reprezentácie Slovenska a prvou aktivitou vyplývajúcou z tejto dohody bolo zabezpečenie účasti zahraničných hokejových reprezentácií na turnaji Corgoň-Cup ´98 v Poprade. Úspešne sa uchádzali o možnosť zabezpečovať leteckú prepravu pre potreby OSN, kde boli vybraté ako dopravca OSN a môžu sa podieľať na preprave mierových zborov OSN a organizácií v rámci programov UNICEF, IOM, World Food Programme a ďalších. Vysoká spoľahlivosť Slovenské aerolínie vykonávajú prevádzku a údržbu vlastnými silami, teraz už podľa západoeurópskych leteckých predpisov a noriem, ktoré síce zatiaľ v SR neplatia, ale v blízkej budúcnosti budú povinné a zahrnuté do jej legislatívneho poriadku. Vysokú úroveň údržby lietadiel potvrdila i kontrolou lietadla TU 154M francúzskym leteckým úradom v Toulouse v júni 1998 s výsledkom bez porúch. Letecký úrad SR vykonal 25.11.1998 hĺbkovú kontrolu spoločnosti s dôrazom na posúdenie letových, technických a prevádzkových požiadaviek na bezpečné vykonávanie leteckej činnosti, s výsledkom spĺňa požiadavky. Slovenské aerolínie v rámci programu PHARE Air Operational Safety Improvement vybrali ako jeden z troch prevádzkovateľov v rámci štátov východnej Európy za vzorového dopravcu a konzultanta pri tvorbe programu zvyšovania bezpečnosti leteckej dopravy v krajinách PHARE a aktívne začali v tomto smere pracovať so spoločnosťou Lufthansa Consulting. Generálny sekretár Spojených leteckých úradov Európy vysoko ohodnotil dosiahnutú technickú úroveň a spôsobilosť lietadiel TU 154M a vyzval Slovenské aerolínie, aby sa podieľali na tvorbe predpisovej základne na tento typ pre štáty Európskej komisie pre civilné letectvo (ECAC). Ocenil úroveň spoločnosti pri aproximácii západoeurópskych leteckých predpisov. Humánny kapitál Slovenské aerolínie sústredili vo svojich radoch najlepších odborníkov technického, lietajúceho a prevádzkového úseku. V súčasnosti pracuje v spoločnosti 119 zamestnancov, pričom v roku 1999 sa mal ich počet zvýšiť až na 200. Priemerný vek zamestnanca je 35 rokov, viac ako 40 % zamestnancov má skončené vysokoškolské vzdelanie, celkový nálet najlepších pilotov sa pohybuje medzi 6500 až 14 500 letových hodín. Títo pracovníci prišli do spoločnosti aj z renomovaných zahraničných spoločností (ČSA, Emirates atď.) a videli v Slovenských aerolíniách svoju perspektívu, možnosť ďalšieho odborného rastu a zúročenie svojich skúseností, najmä zahraničných, v prospech slovenského civilného letectva. Takáto koncentrácia ľudského a odborného kapitálu v jednej spoločnosti sa v slovenskom letectve nikdy predtým neobjavila a prípadným zastavením činnosti spoločnosti nie je reálne predpokladať, že sa takýto potenciál ešte niekedy v takomto množstve a kvalite skoncentruje v jednej leteckej spoločnosti. Napriek tomu, že spoločnosť už tri mesiace nevykonáva vlastnú prevádzkovú činnosť, udržiava plnú zamestnanosť a vypláca 100-percentné mzdy všetkým pracovníkom vrátane všetkých zákonných odvodov. Aj týmto spôsobom deklarujú súkromní akcionári a vedenie spoločnosti svoju zodpovednosť za osudy svojich zamestnancov, uvedomujúc si ich vysokú odbornú a morálnu zdatnosť. Slovenské aerolínie vytvárajú pracovné príležitosti pre úspešných absolventov Žilinskej univerzity, s ktorou majú podpísanú Dohodu o spolupráci a participujú na spolupráci v rámci programu PHARE a Tempus. Spolupracujú pri tvorbe nových učebných osnov a výchove učňovských kádrov v rámci odbornej komisie na prípravu mládeže na povolania v SOU v rezorte dopravy, pôšt a telekomunikácií SR, pričom najlepší z absolventov nachádzajú uplatnenie v Slovenských aerolíniách. Finančný efekt Z hľadiska finančného vyjadrenia má činnosť spoločnosti priaznivý vplyv na štátny rozpočet. Iba za jeden spiatočný let lietadla TU-154M Slovenské aerolínie zaplatili Slovenskej správe letísk 60-tisíc korún, Riadeniu letovej prevádzky 27-tisíc a za cestujúcich odviedli daň v priemere 30-tisíc korún. V roku 1998 len za osem mesiacov prevádzky odviedli Slovenské aerolínie na poplatkoch slovenským letiskám, a tak do rozpočtu SR spolu 33,6 mil. Sk. Do štátneho rozpočtu 9,75 mil. Sk za letiskové taxy a takmer 3 mil. Sk spotrebnej dane za letecké pohonné látky. Prostriedky, ktoré neodvedie spoločnosť do štátneho rozpočtu, budú príspevkové organizácie ako Slovenská správa letísk musieť dodatočne vyžadovať z prostriedkov štátneho rozpočtu, pretože tieto organizácie budú musieť pôsobiť ďalej bez ohľadu na počet dopravcov a liniek. Slovenské aerolínie hospodária ku dnešnému dňu bez poskytnutých bankových úverov akejkoľvek formy a nemajú žiadne nevyrovnané odvodové a daňové záväzky voči daňovému úradu, colnému úradu, sociálnej poisťovni, zdravotným poisťovniam a Národnému úradu práce. Naopak, v novembri 1997 poskytli finančnú pomoc inému leteckému dopravcovi (Tatra air) a v januári tohto roka navrhli odkúpenie pohľadávky štátu voči spoločnosti Tatra air vo výške asi 75 mil. Sk bez konkrétneho ohlasu MF SR. Okamžite pokračovať Ak sa štát rozhodol svoju účasť v spoločnosti Slovenské aerolínie skončiť, súkromní akcionári sú rozhodnutí naďalej v leteckej činnosti pokračovať, samozrejme, s vedomím, že im štát nebude robiť prekážky v snahe činnosť spoločnosti zastaviť. Predstavitelia vlády SR by mali pristúpiť k rokovaniam so Slovenskými aerolíniami ako najlepšie vybudovanou leteckou spoločnosťou, ktorá je schopná zabezpečiť a financovať rozvojové programy v civilnom letectve aj bez údajného protekcionizmu. Štát má v tejto spoločnosti stále svoj 34-percentný podiel, teda môže efektívne usmerňovať jej chod. Slovenské aerolínie sú pripravené a schopné efektívne využiť tri lietadlá TU-154M a postupne budovať letecké spojenia Slovenska s najvýznamnejšími centrami Európy ďalšími typmi lietadiel. V rozhodovaní o ďalšom smerovaní však nie je možné ďalej otáľať, pretože cestujúca verejnosť nebude tolerovať dlhodobý výpadok leteckej dopravy a nájde si náhradu za hranicami. Dosah na cestovné kancelárie a ich cestujúcich je už v súčasnosti evidentný a mnohé z nich stále nevedia, ako zabezpečia dopravu svojich zákazníkov počas letnej sezóny 1999, čo priamo ohrozuje ich ďalšiu existenciu. Povolenia na nepravidelné lety počas leta 1999, vydané MDPT SR zahraničným dopravcom na úkor slovenských dopravcov v marci tohto roku, zasa znamenajú ďalšie odčerpanie financií mimo ekonomiku Slovenska s nepriaznivým vplyvom na saldo zahraničnej obchodnej bilancie. Iba v prípade povolenia pre jedného zahraničného dopravcu a jednej destinácie ide pri sérii letov počas leta o sumu približne 15 - 40 mil. Sk v závislosti od konkrétnej destinácie. Slovenské aerolínie majú vynikajúci odborný potenciál, vybudované zázemie, know-how a finančnú spôsobilosť, aby dostali slovenské letectvo z hlbokej krízy, kladne ovplyvnili dosah na štátny rozpočet SR a investovali získané prostriedky do ďalšieho dlhodobého rozvoja leteckej dopravy. Bez fungujúcej leteckej dopravy je snaha o pritiahnutie zahraničných investorov značne limitujúca. Treba okamžite zastaviť narastanie vznikajúcich škôd, pretože v súčasnosti ich možno vyčísliť na znovusprevádzkovaní lietadiel TU-154M vo výške 3 - 4 mil. Sk, na súčasnom zastavení leteckého dopravcu vo výške 300 mil. Sk, na odvodoch do štátneho rozpočtu vo výške 50 mil. Sk a v prípade, že Slovenské aerolínie nebudú môcť dodržať dohody s cestovnými kanceláriami na leto 1999, tak rozsah iba priamych škôd prekročí sumu 500 mil. Sk. Ing. Pavol Mladý generálny riaditeľ Slovenské aerolínie |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |