Hospodársky denník
USD41,564 Sk
EUR44,908 Sk
CHF27,999 Sk
CZK1,191 Sk
  Piatok  16.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zmeny platné od 1. januára 2000


Keďže nás od tohto termínu delí rad mesiacov, nebudeme sa venovať podrobne všetkým ustanoveniam zákona menovite, upozorníme iba všeobecne na základné zmeny v oblasti zdaňovania príjmov zo závislej činnosti. Okrem toho je reálny predpoklad, že tento „strategický“ zákon sa možno ešte do konca roka bude meniť. Disciplinárne odmeny
Podľa § 4 písm. n) zákona sa rozšíri okruh príjmov od dane oslobodených, ktoré sa týkajú tzv. disciplinárnych odmien. V súčasnosti sú do dane oslobodené (v starej terminológii) disciplinárne odmeny, ktoré sú poskytované príslušníkom ozbrojených síl a zborov podľa osobitných predpisov. Od 1. 1. 2000 sa bude daňové oslobodenie týkať okrem príslušníkov ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, aj Slovenskej informačnej služby podľa osobitných predpisov. Zahraniční odborníci
Zrušením písmena c) v ustanovení § 6 ods. 12 sa od budúceho roka nebude uplatňovať 30-percentné zníženie zdaniteľných príjmov daňovníkov s trvalým pobytom v zahraničí, ktorí boli zahraničnou právnickou osobou vyslaní ako odborníci na účely poskytnutia odbornej pomoci právnickým osobám so sídlom u nás a zdržiavajú sa na našom území iba s cieľom poskytnutia odbornej pomoci. Domnievam sa, že uvedená zmena je logická a plne v súlade s daňovými princípmi, keď sa má daňový zákon pozerať na daňovníkov rovnakým pohľadom. Toto ustanovenie robilo a robí v súčasnosti problémy pri dokazovaní, či ide o také daňové subjekty, ktoré zodpovedajú v zákone uvedenej definícii (a to nielen platiteľom týchto príjmov, ale aj správcom dane pri kontrolnej činnosti). Starobné dôchodky
Ďalej je v zákone spresnené (§ 15 ods. 2), ktoré druhy dôchodkov sa budú brať do úvahy na účely uplatnenia (resp. neuplatnenia) základnej nezdaniteľnej sumy zo základu dane (v súčasnosti stále vo výške 21 000 Sk). Toho času na túto nezdaniteľnú sumu nemajú všeobecne nárok daňovníci poberajúci starobný dôchodok alebo dôchodok za výsluhu rokov z dôchodkového zabezpečenia alebo obdobný dôchodok zo zahraničného povinného poistenia rovnakého druhu. Medzi tieto dôchodky sa budú na tento účel počítať od budúceho roka aj výsluhové dôchodky alebo výsluhové príspevky, ktoré majú rovnaký charakter. Pri ich definícii sa bude môcť vychádzať zo zákonov č. 114/1998 Z. z., 73/1998 Z. z. a 200/1998 Z. z. Súčasne z tohto ustanovenia jednoznačne vyplýva, že podstatným momentom na posúdenie nároku na základnú nezdaniteľnú sumu je stav poberania uvedených dôchodkov k začiatku zdaňovacieho obdobia (kalendárneho roka). Naďalej bude platiť, že ak daňovník začne poberať príslušný dôchodok v priebehu roka a nebude mu priznaný spätne k 1. 1., bude mať naďalej nárok na celú nezdaniteľnú sumu po celý rok. V súčasnosti je táto problematika riešená iba oznámením Ministerstva financií Slovenskej republiky k uplatňovaniu § 15 ods. 2 zákona (č. 22122/1998-62), ktoré vyšlo vo Finančnom spravodajcovi č. 15/1998. Podľa môjho názoru je na škodu veci (z dôvodu čistoty zákona), že predmetné ustanovenie nenadobudlo účinnosť dňa 1. 4. 1999. Sadzby dane
Očakávaná zmena daňových sadzieb (smerom dole...) sa v podstate neuskutočnila. Od 1. 1. 2000 sa - podľa dôvodovej správy - zrušila tzv. milionárska daň, avšak v skutočnosti bola základná tabuľka daňových sadzieb (§ 16 ods. 1 zákona platného do 31. 12. 1999) upravená v tom zmysle, že: - daň zo základu dane, zníženého o nezdaniteľnú časť, v rozpätí od 1 080 000 Sk do 3 240 000 Sk bude predstavovať sumu 367 200 Sk + 44 % zo základu presahujúceho sumu 1 080 000 Sk (teraz platí 42 % s príslušným zvýšením vypočítanej dane) a - pri základe dane vo výške 3 240 000 Sk a viac bude daň predstavovať sumu 1 317 600 Sk + 46 % zo základu presahujúceho sumu 3 240 000 Sk.

Čo to prakticky znamená? Na porovnanie:
A.. V súčasnosti ak má daňovník - fyzická osoba ročný základ dane, znížený o nezdaniteľnú časť, vo výške napr. 3 500 000 Sk, zaplatí nášmu štátu daň vo výške 1 521 960 Sk, čo je 43,48 % daňové zaťaženie tohto daňového základu.

Výpočet: a) 367 200 + 42 % z (3 500 000 - 1 080 000) =

367 200 + 42 % z 2 420 000 =

367 200 + 1 016 400 = 1 383 600

b) zvýšenie o 10 %, t. j. 1 383 600 x 1,1 = 1 521 960 B. Ak daňovník takýto istý základ dane dosiahne v roku 2000, bude musieť zaplatiť daň vo výške 1 437 200 Sk, čo je 41,06 % daňové zaťaženie. Výpočet:
1 317 600 + 46 % z (3 500 000 - 3 240 000) =
1 317 600 + 46 % z 260 000 = 1 316 600 + 119 600 = 1 437 200 Domnievam sa, že také zvýhodnenie, ktoré tento zákon ponúka ako zníženie daňového zaťaženia, nie je podnetom na zvýšenie štátneho rozpočtu. Tí, ktorých sa balíček opatrení vlády dotkne najviac, sa zníženia - formou zníženia daňových sadzieb alebo posunu sadzieb v rámci rozpätí znova nedočkali. Vidíme, že sa síce zjednodušila metodika výpočtu dane z vyšších príjmov, ale zavedením 46-percentnej sadzby z príjmov presahujúcich uvedenú hranicu príjmov sa fakticky milionárska daň zachovala. Zahraničný platiteľ
Povinnosť vykonať zrážku dane na jej zabezpečenie (§ 40o) sa rozširuje aj na tzv. zahraničných platiteľov, ktorí sú definovaní v doplnenom ustanovení § 40s zákona. V súčasnosti sú za stanovených podmienok povinné vykonať zrážku dane na jej zabezpečenie v stanovených prípadoch iba fyzické osoby a právnické osoby, ktoré majú sídlo alebo trvalý pobyt na území SR. Možno je namieste otázka, ako sa bude vykonávať kontrola u týchto daňových subjektov... Zápočet dane
Ak bude mať od roku 2000 daňovník príjem zo štátu, s ktorým SR nemá uzatvorenú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia, nebude si už môcť započítať na celkovú daňovú povinnosť daň zaplatenú v cudzine. Nebude si môcť túto daň započítať na svoju celkovú daňovú povinnosť. Zámerne túto formuláciu opakujem, pretože náš zákon po novom ukladá daňovníkom platiť daň z toho istého príjmu dvakrát. Domnievam sa, že uvedené nie je celkom v súlade s praxou platnou v zahraničí, aspoň v tom vyspelom. Stálo by za to zistiť, či uvedené nie je tiež v rozpore s Ústavou SR, keď daňovník bude mať povinnosť platiť dvojnásobnú daň len z toho dôvodu, že mal príjem zo štátu, s ktorým nemá Slovenská republika uzatvorenú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia. Je zarážajúce, že v čase vysokej nezamestnanosti, nízkej životnej úrovne a nedostatku finančných prostriedkov ŠR je daňovník v podstate trestaný za to, že mal príjmy z takej krajiny, s ktorou sa ešte predmetný zmluvný vzťah neuzavrel. Keďže sa venujeme príjmom zo závislej činnosti, našťastie sa uvedené nebude vzťahovať na zdaňovanie tohto druhu príjmov, pretože zákon umožňuje už od tohto roka tento príjem, ak sa získa v zahraničí, u nás vyňať zo zdanenia. Z uvedeného vyplýva, že u nás nebude od roku 2000 príjem ako príjem (aj keď podľa zákona príjem fyzickej osoby sa skladá z jeho piatich druhov...). Zdaňovacie obdobia
Vzhľadom na existujúce rôzne dĺžky zdaňovacieho obdobia u nás a v zahraničí, zákon umožní daňovníkom v daňových priznaniach uviesť z uvedeného dôvodu predpokladanú výšku príjmov a daň pripadajúcu na tieto príjmy (pôjde o prípady, keď nebude mať daňovník doklad o zaplatení dane, ak si uplatňuje metódu zápočtu dane zaplatenej v cudzine). Pri získaní príslušných dokladov si daňovú povinnosť daňovník vyrovná prostredníctvom dodatočného daňového priznania. Vzhľadom na uvedené v predchádzajúcom bode sa to bude týkať iba príjmov zo štátov, s ktorými má Slovenská republika uzatvorenú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia. Na záver by som rada opäť upozornila, že v príspevku som sa snažila informovať o niektorých zmenách daňového zákona, ktoré sa týkajú len špecifického druhu príjmov (zo závislej činnosti). Keďže vo väčšine prípadov v oblasti zdaňovania ostatných druhov príjmov zákon nadobudne účinnosť až od budúceho roka, vrátime sa k tejto problematike v niektorom z nasledujúcich čísel. Súčasne predpokladáme, že Ministerstvo financií Slovenskej republiky vydá vo Finančnom spravodajcovi usmernenie k aplikácii tohto zákona v praxi. S jeho textom vás ihneď po jeho zverejnení oboznámime. Veríme, že prinesie svetlo do niektorých ustanovení zákona, ktoré nie sú celkom jednoznačné. My sme sa snažili oboznámiť vás s niektorými ustanoveniami zákona tak, ako boli schválené. Ing. Dagmar Piršelová

Amsterdamzamračené7
Atényslnečno20
Belehradslnečno16
Berlíndážď8
Bratislavaoblačno14
Bruseloblačno5
Budapešťpolooblačno16
Bukurešťslnečno18
Frankfurtzamračené7
Helsinkidážď6
Istanbulslnečno14
Kodaňoblačno9
Kyjevslnečno18
Lisabonpolooblačno17
Londýnzamračené6
Madridpolooblačno20
Milánodážď15
Moskvaoblačno10
Oslozamračené4
Parížoblačno5
Prahadážď10
Rímoblačno15
Sofiapolooblačno15
Štokholmdážď7
Varšavazamračené10
Viedeňoblačno13
Záhrebpoloooblačno17
Ženevaoblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.