Hospodársky denník
USD41,564 Sk
EUR44,908 Sk
CHF27,999 Sk
CZK1,191 Sk
  Piatok  16.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zdaňovanie príjmov fyzických osôb


Zmeny platné od 1. apríla 1999
§ 4 písm. h), k) a y):

Do 31. marca 1999 u fyzických osôb boli oslobodené od dane podľa písmena k) podpory (dotácie, štipendiá) z verejných prostriedkov a z prostriedkov nadácií, ak nešlo o úhradu ušlého príjmu. S účinnosťou od 1. apríla 1999 sa od dane oslobodzujú štipendiá zo štátneho rozpočtu a takéto plnenia poskytované zo zahraničia, podpory a príspevky z prostriedkov nadácií a občianskych združení vrátane nepeňažného plnenia, príspevky z prostriedkov štátnych fondov vrátane nepeňažného plnenia a plnenia poskytované neziskovou organizáciou, okrem platieb prijatých s výkonom činností, z ktorých plynú príjmy podľa § 6 a 7 zákona o daniach z príjmov. Pozor, doplnili sa do tohto ustanovenia aj odkazy na príslušné zákony.

Príspevky, ktoré sa poskytovali podľa zákona č. 387/1996 Z. z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov, sú naďalej oslobodené od dane, ale pozor, nie už podľa písmena k) tohto ustanovenia, ale podľa písmena h). Okrem legislatívneho spresnenia sa doplnilo toto ustanovenia práve aj o plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky trhu práce, pričom je tu odkaz na §§ 79 až 111 zákona č. 387/1996 Z. z. Zároveň sa ustanovenie § 4 doplnilo o nové písmeno y), z ktorého vyplýva, že s účinnosťou od 1. apríla 1999 sa oslobodzujú dotácie zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu obcí a zo štátnych fondov, ale už len na obstaranie hmotného investičného majetku alebo na jeho technické zhodnotenie (§ 33 zákona o daniach z príjmov) a na úhradu výdavkov (nákladov) daňovníkom, ktorí podnikajú v poľnohospodárskej výrobe, lesnom a vo vodnom hospodárstve, teda predmetné dotácie poskytované samostatne hospodáriacim roľníkom. § 4 písm. s):

Výnosy zo štátnych dlhopisov sa s účinnosťou od 1. apríla 1999 už budú zdaňovať, pretože cit. zákon znenie tohto písmena vypustil a doterajšie písmená t) a w) označil ako písmená s) a v). § 4 písm. x):

Toto ustanovenie sa doplnilo aj o nové písmeno x), podľa ktorého sa s účinnosťou od 1. apríla 1999 od dane oslobodzujú aj úrokové výnosy z hypotekárnych záložných listov. § 7 ods. 2 písm. b):

Toto ustanovenie sa dopĺňa podľa bodu 10 zákona č. 64/1999 Z. z. o odkaz, podľa ktorého do príjmov z činností, ktoré nie sú živnosťou a ani podnikaním podľa osobitných predpisov, patria príjmy správcov konkurznej podstaty, uvedené sa tiež dá pokladať za spresnenie, pretože príjmy, ktoré správca konkurznej podstaty dosahoval (ich príjmy sú definované v § 7 vyhlášky č. 493/1991 Zb., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších predpisov) aj do 31. marca 1999 patrili medzi príjmy uvedené v § 7 ods. 2 písm. b) zákona o daniach z príjmov.

Zaraďujú sa sem podľa príslušného odkazu aj príjmy osobných asistentov, ktorí uvedenú činnosť vykonávajú podľa ustanovenia § 58 zákona č. 195/1998 Z. z. o sociálnej pomoci.

V predmetnom odkaze sa uvádzajú osobitné predpisy len príklad, a preto sem budú naďalej patriť príjmy, ktoré daňovník dosahuje z činností, ktoré nie sú živnosťou a ani podnikaním podľa osobitných predpisov, ako napr. príjmy súdnych znalcov a tlmočníkov, príjmy tzv. profesionálnych športovcov a pod. § 8 ods. 1 písm. d):

Táto zmena vyplynula už zo zákona č. 173/1998 Z. z., a preto sa dá táto zmena pokladať za legislatívne spresnenie. § 9 ods. 4 písm. d):

S účinnosťou od 1. januára 1999 zákonom č. 173/1998 Z. z. sa uložila povinnosť viesť daňovníkom s príjmami z prenájmu príslušná evidencia a pretože daňovník pri skončení prenájmu je povinný podľa § 23 ods. 8 zákona o daniach z príjmov zdaniť aj zásoby, musí daňovník, ktorý nebude viesť jednoduché účtovníctvo alebo podvojné účtovníctvo, v roku skončenia prenájmu viesť evidenciu aj o zásobách (inak aj o pohľadávkach a záväzkoch). § 10 ods. 1 písm. i):

Táto zmena sa vykonala v súvislosti s úpravou, resp. so zmenou v ustanovení § 4 písm. f) zákona č. 64/1999 Z. z. (bližšie k § 4 písm. f) platného od 1. januára 2000). § 10 ods. 2 písm. b):

Ide o zásadnú zmenu v tomto ustanovení. Z cit. ustanovenia platného do 31. marca 1999 vyplýva, že oslobodenie sa vzťahuje aj na výhry z lotérií, zo stávok a z podobných hier prevádzkovaných na základe povolenia vydaného podľa zákona SNR č. 194/1990 Zb. o lotériách a iných podobných hrách v znení neskorších predpisov.

Podľa bodu 14 zákona č. 64/1999 Z. z. sa do tohto ustanovenia doplnilo, že oslobodenie sa vzťahuje na tieto výhry, ale len v hodnote neprevyšujúcej 300 000 Sk za každú výhru. S účinnosťou od 1. apríla 1999 platiteľ takýchto výhier musí tieto pri vyplatení, poukázaní či pripísaní v prospech výhercu zdaniť do 31. decembra 1999 podľa § 36 ods. 2 písm. c) zákona o daniach z príjmov osobitnou sadzbou dane vo výške 15 %.

S účinnosťou od 1. januára 2000 však tieto výhry bude platiteľ zdaňovať podľa bodu 47, teda podľa § 36 ods. 2 písm. b) zákona č. 64/1999 Z. z. 20-percentnou osobitnou sadzbou.

Je určite potrebné pripomenúť, že musí ísť o jednu výhru, teda že sa nespočítavajú výhry povedzme z jednej hry, ako to môže byť napr. v prípade výhry v Športke, kde výherca na jednom tikete vyhrá naraz napr. dve výhry a úhrn týchto by bol vyšší ako 300 000 Sk (1 cena 200 000 Sk + 2 cena 150 000 Sk). § 23 ods. 2:

Toto ustanovenie tiež nadobúda účinnosť od 1. apríla 1999, ide aj o zmenu v súvislosti s úpravou vykonanou v zákone č. 397/1998 Z. z. Podľa zmeny vykonanej v § 24 zákona č. 397/1998 Z. z. si môže daňovník uplatniť niektoré výdavky, resp. náklady až po ich zaplatení, a preto sa definuje zákonom č. 64/1999 Z. z. v bode 21 základ dane u daňovníkov, ktorí účtujú v sústave podvojného účtovníctva. Samozrejme, uvedené sa vzťahuje aj na fyzické osoby, ktoré dosahujú príjmy z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, alebo z prenájmu a účtujú v sústave podvojného účtovníctva. § 24 ods. 2 písm. h):

V tomto prípade ide o zosúladenie ustanovenia § 24 ods. 2 písm. a) s týmto ustanovením (zákonom č. 397/1998 Z. z. sa zaviedlo s účinnosťou od 1. januára 1999 do týchto ustanovení tzv. obmedzenie pri uplatňovaní výdavkov (nákladov) na obstaranie motorových vozidiel či už priamou kúpou, alebo kúpou na lízing s ustanoveniu výnimkou). § 24 ods. 2 písm. y):

Aj táto zmena bola nevyhnutná v súlade s úpravou vykonanou zákonom č. 397/1998 Z. z. v tomto ustanovení. Podľa úpravy vykonanej bodom 31 zákonom č. 64/1999 Z. z. sa budú zahŕňať do výdavkov (nákladov) zaplatené odplaty (provízie) aj v tých prípadoch, ak nebudú uhrádzané osobám, ktoré takúto činnosť vykonávajú podľa osobitného predpisu. § 25 ods. 2:

Tiež toto ustanovenie bolo dopĺňané do zákona o daniach z príjmov zákonom č. 397/1998 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť od 1. januára 1999. Zmena vykonaná zákonom č. 64/1999 Z. z. odstraňuje nezrovnalosť, a preto je možné vykonanou zmenou už uznať za výdavok (náklad) aj tie prípady, resp. tie predmety, ktoré slúžia na výkon činnosti daňovníka, ako napr. pevne zabudované videokamery, ktorými si podnikateľ zaisťuje ochranu objektu.

Toto sú niektoré zmeny platné od 1. apríla 1999, samozrejme, zákon č. 64/1999 Z. z. priniesol aj ďalšie zmeny týkajúce sa fyzických osôb, a preto vo vlastnom záujme odporúčam oboznámiť sa aj napr. so zmenou vykonanou v ustanoveniach § 24 ods. 2 písm. s) a § 25 ods. 1 písm. c), i) a j). Zmeny platné od 1. januára 2000
§ 4 písm. f):

S účinnosťou od 1. januára 2000 má toto ustanovenie nové znenie. Ide o príjmy, ktoré sú oslobodené od dane. Podľa nového znenia cit. ustanovenia sa bude od dane oslobodzovať prijatá cena z verejnej súťaže, ale už len v hodnote neprevyšujúcej sumu 5000 Sk za cenu, nie ako to bude ešte do 31. decembra 1999, teda v hodnote neprevyšujúcej sumu 10 000 Sk za cenu.

Do tejto hodnoty (5000 Sk) sa však s účinnosťou od 1. januára 2000 bude od dane oslobodzovať aj cena zo súťaže, v ktorej je okruh súťažiacich obmedzený podmienkami súťaže alebo ak ide o súťažiacich vybratých usporiadateľom súťaže, výnimkou je však odmena zahrnutá do tejto ceny za použitie diela alebo výkonu, ak je súčasťou tejto ceny, pretože takáto odmena sa zaraďuje medzi príjmy uvedené v § 7 ods. 2 písm. a) zákona o daniach z príjmov.

Naďalej bude od dane oslobodená cena zo športovej súťaže s výnimkou ceny zo športových súťaží prijatých daňovníkom, ktorých športová činnosť je inou samostatnou zárobkovou činnosťou, to znamená, že ich príjmy sa zaraďujú medzi príjmy uvedené v § 7 ods. 2 písm. b) zákona o daniach z príjmov (príjmy z činností, ktoré nie sú živnosťou a ani podnikaním podľa osobitných predpisov). Medzi príjmy uvedené v § 7 ods. 2 písm. b) zákona o daniach z príjmov patria teda u týchto daňovníkov aj ich prijaté ceny zo športových súťaží.

Od 1. januára 2000 je od dane oslobodená aj výhra z reklamnej súťaže alebo zo žrebovania (tiež v hodnote neprevyšujúcej sumu 5000 Sk za výhru).

Oslobodenie sa nevzťahuje na príjmy zo súťaží vyhlásených zamestnávateľom pre svojich zamestnancov (tie sa naďalej budú zdaňovať ako príjmy podľa § 6 zákona o daniach z príjmov).

Zmenou vykonanou zákonom č. 64/1999 Z. z. by nemali vznikať už problémy, ktoré sa v praxi vyskytovali, že sa často zamieňali výhry z reklamných súťaží a žrebovaní za ceny z verejných súťaží, a to veľakrát len preto, že ceny z verejných súťaží boli práve podľa § 4 písm. f) zákona o daniach z príjmov do hodnoty neprevyšujúcej 10 000 Sk za cenu oslobodené od

V prípade, ak pôjde o cenu z verejnej súťaže a obdobnú cenu plynúcu zo zahraničia, sa s účinnosťou od 1. januára 2000 vzťahuje aj na takúto cenu oslobodenie od dane (tiež podľa bodu 2 zákona č. 64/1999 Z. z.), ale p o z o r, len v tých prípadoch, ak takúto cenu príjemca daroval na účely taxatívne uvedené v § 15 ods. 8 zákona o daniach z príjmov v plnej výške obci alebo právnickej osobe so sídlom na území Slovenskej republiky. Musí ísť o dar na financovanie vedy a vzdelania, kultúry, školstva, na požiarnu ochranu, na podporu mládeže, na ochranu a bezpečnosť obyvateľstva, na ochranu zvierat, na sociálne, zdravotnícke, ekologické, humanitárne, charitatívne, náboženské účely pre štátom uznané cirkvi a náboženské spoločnosti, telovýchovné a športové účely. Poznámka:

Vzhľadom na to, že z ustanovenia § 15 ods. 8 vyplýva pri odpočte poskytnutého daru zo základu dane len obmedzenie na úhrnnú výšky takéhoto daru (môže sa odpočítať maximálne 10 % zo základu dane, minimálne aspoň 2 % alebo 1000 Sk), môže si aj v prípadoch, ak výhercom ceny z verejnej súťaže alebo obdobnej súťaže zo zahraničia bude daňovník, ktorý túto cenu v plnej výške daroval na ustanovené účely, odpočítať tiež takúto poskytnutú hodnotu daru zo základu dane tak, ako to vyplýva z § 15 ods. 8 zákona o daniach z príjmov. Úpravy sadzieb
§ 16:

S účinnosťou od 1. januára 2000 sa mení aj sadzba dane z príjmov fyzických osôb podľa bodu 18 zákona č. 64/1999 Z. z.

V ustanovení § 16 sa ruší odsek 2 a upravuje sa súčasná sadzba dane v poslednom pásme, resp. sa zavádzajú ďalšie dve pásma u daňovníkov so základom dane vyšším ako 1 080 000 Sk. Zachová sa pritom pôvodný systém kĺzavo progresívnej sadzby dane a ruší sa tak tzv. milionárska daň.

Pri základe dane nad 1 080 000 Sk do 3 240 000 Sk sa použije sadzba dane 44 % zo základu dane presahujúceho 1 080 000 Sk a v prípade základu dane presahujúceho 3 240 000 Sk sa použije sadzba dane 46 %.

V roku 1998 sa zákonom č. 60/1998 Z. z., ktorým sa menil a dopĺňal zákon č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov menila a dopĺňala sadzba dane u fyzických osôb, resp. zvýšila sa daň z príjmov fyzických osôb vypočítaná z posledného daňového pásma zo základu dane vyššieho ako 1 080 000 Sk podľa ustanovenia § 16 zákona.

Ustanovenie § 16 sa označilo ako odsek 1 a doplnilo sa o odsek 2, podľa ktorého sa daň vypočítaná podľa odseku 1, ak základ dane znížený o nezdaniteľnú časť základu dane presiahne sumu 1 080 000 Sk, zvyšuje o 5 % až o 30 % v závislosti od výšky dane.

Toto ustanovenie nadobudlo účinnosť dňom 1. apríla 1998. Daňová povinnosť sa podľa tohto ustanovenia zvyšovala po prvý raz až za zdaňovacie obdobie roku 1998, to znamená pri podávaní daňového priznania za rok 1998 v roku 1999 (s výnimkou dane z príjmov fyzických osôb z príjmov zo závislej činnosti a funkčných požitkov, kde sa preddavok na daň vypočítaval už v priebehu bežného zdaňovacieho obdobia roku 1998; MF SR v tejto súvislosti vydalo vyhlášku č. 119/1998 Z. z., ktorou sa menila a dopĺňala vyhláška MF SR č. 639/1992 Zb. o výpočte preddavku na daň z príjmov fyzických osôb zo závislej činnosti a funkčných požitkov na mesačné obdobie v znení vyhlášky MF SR č. 327/1993 Z. z.).

Daňová povinnosť sa zvýši podľa zákona č. 60/1998 Z. z. (podľa odseku 2 ustanovenia § 16 zákona) o 5 %, ak je u daňovníka daň podľa odseku 1 nad 367 200 Sk (základ dane od 1 080 000 Sk do 3 240 000 Sk). O 10 %, ak je daň od 1 274 400 Sk do 3 996 000 Sk (základ dane od 3 240 000 Sk do 9 720 000 Sk), o 20 %, ak je daň od 3 996 000 Sk do 8 985 600 Sk (zo základu dane od 9 720 000 Sk do 21 600 000 Sk) a o 30 %, ak je daň nad 8 985 600 Sk a viac z prevyšujúceho základu dane 21 600 000 Sk a viac. FO si vypočítala v roku 1998 základ dane po znížení o nezdaniteľné časti základu dane podľa § 15 ods. 1 zákona o daniach z príjmov a po zaokrúhlení na celé stovky dole, v sume 1 350 400 Sk. Daňová povinnosť je z tohto základu dane podľa odseku 1 v sume 480 768 Sk. Táto daň je podľa odseku 2 v pásme od 367 200 Sk do 1 274 400 Sk (základ dane od 1 080 000 Sk do 3 240 000 Sk), a preto sa daň zvýši o 5 %, t. j. o sumu 24 038,40 Sk. Výsledná daňová povinnosť po zaokrúhlení na celé koruny hore bude 504 807 Sk. Je to spolu 37,38-percentná daňová povinnosť (do roku 1997 - 35,60-percentná).

Takto bude daňovú povinnosť daňovník dane z príjmov FO zvyšovať aj za rok 1999, pretože, ako je už uvedené, sadzba dane sa upravuje až s účinnosťou od 1. januára 2000.

Ak porovnáme daňovú povinnosť za roky 1998 a 1999 so sadzbou dane platnou po 1. januári 2000, potom napr. u daňovníka so základom dane 2 000 000 Sk to bude v roku 2000 menšia daň z príjmov fyzických osôb o 19 280 Sk, pri základe dane 5 000 000 Sk to bude menej už o 87 760 Sk a pri základe dane 10 000 000 Sk o 509 120 Sk. Základ dane
§ 23 ods. 17, 18 a 19:

Podľa dôvodovej správy sa úpravou v odseku 17 odstráni nezrovnalosť v tých prípadoch, keď veriteľ už nebude zdaňovaný z tzv. fiktívneho príjmu, ale zároveň ani dlžník nebude môcť znížiť základ dane o sumu neuhradenej zmluvnej pokuty alebo úroku z omeškania.

Vzhľadom na to, že s účinnosťou od 1. januára 1999 sa podľa § 24 ods. 2 písm. a) a h) zákona č. 397/1998 Z. z. do výdavkov (nákladov) zahŕňa pri osobných dopravných prostriedkoch len limitovaná vstupná cena a limitované nájomné, novým odsekom 18 sa vlastne upravuje, čo sa zahrnie do základu dane pri predaji takéhoto majetku.

Toto nové ustanovenie zasa rieši v súvislosti s úpravou v § 24 zákona č. 397/1998 Z. z. spôsob uplatnenia dodatočne vykonaných úhrad, ktoré môžu až následne ovplyvniť základ dane. Uvedené sa rieši podaním dodatočného daňového priznania, ale, samozrejme, za podmienok ustanovených v tomto odseku.

Aj pre fyzickú osobu je dôležité oboznámiť sa so zmenou, resp. s ustanovením § 23a (bod 24 zákona č. 64/1999 Z. z.), ktoré je možné tiež nazvať, že ide len o spresnenie cit. ustanovenia, pričom spresňuje výšku zdaniteľného príjmu tuzemských závislých osôb, čím zamedzuje zároveň prípadným transferom zisku vykonaným len za účelom zníženia si daňovej povinnosti. Výdavky
§ 24 ods. 2 písm. k) bod 3:

Po úprave tohto ustanovenia sa za motorové vozidlo zahrnuté v evidencii majetku využívanom pri podnikaní alebo pri inej samostatnej zárobkovej činnosti pokladá aj vozidlo, ktoré daňovník síce evidoval v majetku daňovníka, ale neuplatňoval vo výdavkoch (nákladoch) obstarávaciu cenu (teda ho neodpisoval). Uplatňoval si teda vo výdavkoch všetky ostatné výdavky (náklady) v súvislosti s jeho opravou, údržbou, poistné a pod.

Sú to aj iné zmeny vykonané zákonom č. 64/1999 Z. z., s ktorými by sa mal oboznámiť aj daňovník, fyzická osoba, ako napr. zmeny v ustanoveniach § 24 ods. 2 písm. ch) (bod 27), § 24 ods. 2 písm. i) (bod 29), ale aj v § 24 ods. 4 písm. a). Podľa tohto ustanovenia sa pri postúpení nájomnej zmluvy s dohodnutým právom kúpy prenajatej veci na nového nájomcu spresňuje, že vlastne je možné uvedené v prípade, ak sa postúpi takáto vec medzi dvoma podnikateľskými subjektmi, ktorí môžu uhradené nájomné zahŕňať do výdavkov (nákladov), čím by sa malo zamedziť prípadnému presunu majetku (samozrejme, zvýhodnenému) do osobného vlastníctva.

Od 1. januára 2000 má aj ustanovenie § 28 nové znenie. V tomto ustanovení sa mení spôsob odpisovania technického zhodnotenia majetku, ktorý je už úplne odpísaný. Nebude sa pripočítavať technické zhodnotenie k vstupnej či zostatkovej cene odpísaného majetku, ale sa bude pokladať za majetok samostatný a začne sa odpisovať až v roku skončenia tohto zhodnotenia a zároveň jeho uvedenia do používania na podnikateľské účely, a to ako v prvom roku odpisovania.

Mení sa aj spôsob odpisovania hmotného a nehmotného majetku, ktorý je v spoluvlastníctve. Osobitná sadzba dane
§ 36 ods. 2 písm. b), c) a d):

S účinnosťou od 1. januára 2000 sa mení aj osobitná sadzba dane pri výhrach z reklamných súťaží a zo žrebovaní. Z doterajších 15 % sa zvyšuje na 20 %. Ak ide o cenu z verejnej súťaže, pri týchto sa aj v súčasnosti uplatňuje 20-percentná osobitná sadzba dane. Táto zmena vyplýva z bodu 47. Podľa § 36 ods. 2 písm. b) zákona č. 64/1999 Z. z. sa teda budú s účinnosťou od 1. januára 2000 všetky výhry a ceny, resp. príjmy uvedené v § 10 ods. 1 písm. i) a j) zákona o daniach z príjmov zdaňovať osobitnou sadzbou dane vo výške 20 %. Znamená to, že do 31. decembra 1999 sa budú výhry z reklamných súťaží a žrebovaní zdaňovať 15-percentnou osobitnou sadzbou dane.

Ďalšia zmena z tohto ustanovenia vyplýva (§ 36 ods. 2 písm. b)), že ak pôjde o vecnú výhru alebo o vecnú cenu, osobitná sadzba dane bude 25-percentná. Uvedené tiež vstúpi do platnosti až od 1. januára 2000. Znamená to, že výherca vecnej ceny alebo vecnej výhry by mal dostať takúto cenu alebo výhru až po zdanení osobitnou sadzbou dane (čo platí aj v súčasnosti). V dôvodovej správe k zákonu č. 64/1999 Z. z. sa uvádza, že brutto výhra alebo cena je adekvátna matematickému prepočtu zodpovedajúcemu vyplatenej vecnej cene alebo výhre zvýšenej o daň, ktorá zodpovedá sume 25 % netto výhre alebo cene. V uvedených prípadoch už teda nebudú platitelia tejto dane zvyšovať brutto vecnú výhru alebo cenu o 20-percentnú osobitnú sadzbu dane z tejto sumy, ako je to v súčasnosti (platiteľ dane použije takýto spôsob naposledy k 31. decembru 1999).

Pri zrážaní osobitnej sadzby dane budú platitelia dane postupovať naďalej podľa ustanovenia § 40n zákona o daniach z príjmov.

V písmene c) tohto ustanovenia sa dopĺňa bod 5, ktorý vlastne len spresňuje úpravu vykonanú zákonom č. 173/1998 Z. z., teda, že z podielov členov pozemkových spoločenstiev na výnosoch a na majetku určenom na rozdelenie medzi členov pozemkových spoločenstiev (ide o pozemkové spoločenstvá s právnou subjektivitou) sa bude naďalej uplatňovať osobitná sadzba dane vo výške 15 %. Písmeno d) tohto ustanovenia sa s účinnosťou od 1. januára 2000 spresňuje a vlastne sa pre fyzické osoby doplnilo, že ak ide o príjmy daňovníka podľa § 7 ods. 3 (sú to úroky pripísané na účtoch využívaných v súvislosti s podnikaním) zákona o daniach z príjmov, sa zrazená daň z týchto úrokov považuje za minimálnu daň (teda zdanenú preddavkovou osobitnou sadzbou dane vo výške 15 %). Odporúčam ďalej sa oboznámiť aj s úpravou v ustanoveniach v § 40n ods. 1 (bod 66), § 40o ods. 2 (bod 67), § 40p (bod 68), kde sa definuje vylúčenie dvojitého zdanenia príjmov plynúcich zo zdrojov v zahraničí a s novým ustanovením § 40s (bod 70), ktoré ustanovuje zahraničného platiteľa dane. Svetlana Faiglová

Amsterdamzamračené7
Atényslnečno20
Belehradslnečno16
Berlíndážď8
Bratislavaoblačno14
Bruseloblačno5
Budapešťpolooblačno16
Bukurešťslnečno18
Frankfurtzamračené7
Helsinkidážď6
Istanbulslnečno14
Kodaňoblačno9
Kyjevslnečno18
Lisabonpolooblačno17
Londýnzamračené6
Madridpolooblačno20
Milánodážď15
Moskvaoblačno10
Oslozamračené4
Parížoblačno5
Prahadážď10
Rímoblačno15
Sofiapolooblačno15
Štokholmdážď7
Varšavazamračené10
Viedeňoblačno13
Záhrebpoloooblačno17
Ženevaoblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.