Hospodársky denník
USD42,288 Sk
EUR44,994 Sk
CHF28,1 Sk
CZK1,186 Sk
  Utorok  20.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zastupovanie podnikateľa v daňovom konaní


Inštitút zastupovania daňovníkov v daňovom konaní je reglementovaný v ustanovení § 9 zák. č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov. V praxi môže nadobudnúť podobu troch alternatív. Zástupca ex lege
Ide o zastúpenie ex lege, t. j. zastúpenie dané zo zákona. Podľa § 9 ods. 1 zákona č. 511/1992 Zb. (ďalej len „zákon“) FO, ktorá nemôže v daňovom konaní vystupovať samostatne, musí byť zastúpená svojím zákonným zástupcom. Ide o osoby, ktoré nemajú absolútnu spôsobilosť na právne úkony (t. j. nie sú to osoby svojprávne – sui iuris). Inštitút zákonného zastúpenia upravujú §§ 26 – 29 Občianskeho zákonníka (OZ) v platnom znení. Kto je zákonným zástupcom (ZZ) maloletého dieťaťa, upravuje zákon č. 94/1963 Zb. o rodine v znení neskorších predpisov. ZZ fyzickej osoby, ktorú súd rozhodnutím pozbavil spôsobilosti na právne úkony alebo ktorej spôsobilosť na právne úkony súd rozhodnutím obmedzil, je súdom ustanovený opatrovník. V prípadoch, ak súdu nie je známa osoba vhodná na ustanovenie za opatrovníka, ustanoví súd za opatrovníka orgán miestnej správy, prípadne jeho zariadenie, a to za podmienky, že ten má právnu subjektivitu. Takýto opatrovník sa označuje ako tzv. verejný opatrovník. Vo väčšine prípadov je verejným opatrovníkom miestne príslušný okresný úrad. Súdy od verejného opatrovníka nevyžadujú osobné zloženie sľubu. Možnosť ustanoviť daný orgán za opatrovníka nie je viazaná na jeho súhlas. V prípadoch, ak je za opatrovníka ustanovený orgán územnej samosprávy, dotyčným zákonným zástupcom nie je obecný (mestský) úrad, ale je ním sama obec (mesto) ako PO. Zástupca ex offo
Ak nie je daňový subjekt v daňovom konaní zastúpený ZZ, ustanoví pre daňové konanie správca dane zástupcu. Proti rozhodnutiu o ustanovení zástupcu sa možno odvolať. Odvolanie nemá odkladný (suspenzívny) účinok. Takéto zastúpenie možno kategorizovať ako zastúpenie ex offo, t. j. z úradnej moci. Správca dane môže ustanoviť zástupcu aj tomu, koho pobyt nie je známy, alebo komu sa nepodarilo doručiť písomnosť na známu adresu v cudzine, ako aj tomu, kto nemôže v daňovom konaní vystupovať osobne najmä z dôvodu väzby, výkonu trestu odňatia slobody, dlhodobého pobytu v zahraničí a dlhodobej choroby, za podmienky, že si daný subjekt nezvolil žiadneho zástupcu. Treba zdôrazniť slovo „môže“, z čoho vyplýva, že správca dane môže daňovému subjektu ustanoviť na účely daňového konania zástupcu, alebo to nemusí urobiť. Závisí to od jeho správneho uváženia. Zákon uvádza dôvody na už uvedené ustanovenie zástupcu len tzv. demonštratívnym výpočtom, t. j. uvádza ich napríklad s tým, že každodenná do úvahy prichádzajúca aplikačná prax môže okruh týchto dôvodov rozšíriť, ak tak uzná správca dane v tom-ktorom konkrétnom prípade za vhodné. Ďalším relevantným dôvodom by mohlo byť napríklad postihnutie duševnou poruchou alebo inou poruchou majúcou za následok to, že daňový subjekt nie je schopný samostatne konať, pričom dotyčný nemusí byť z rôznych príčin zbavený, resp. obmedzený v absolutóriu svojej právnej subjektivity titulom súdneho verdiktu, porucha znemožňujúca daňovému subjektu v konaní sa zrozumiteľne vyjadrovať. Dikcia zákona odkazuje expressis verbis len na ustanovenie zástupcu FO. V aplikačnej praxi daňových úradov prevláda dnes názor, že zástupcu PO v daňovom konaní de lege lata (podľa platného právneho stavu) nemožno ustanoviť. Podľa názoru autora toho článku by bolo potrebné, aby v niektorých prípadoch bol inštitút ustanovenia zástupcu PO do daňového práva v SR zavedený. Dôvodom na takýto úkon správcu dane by mohlo byť to, že štatutárny orgán PO nie je presne identifikovateľný (napríklad pre vágnu formuláciu spoločenskej zmluvy (prípadne štatutár PO nie je personálne obsadený. Tento právny názor je dnes legislatívne zakotvený aj v ČR, kde zákon č. 337/1992 Zb. o správe daní a poplatkov v § 10 ods. 2 umožňuje, aby správca dane ustanovil zástupcu PO, pokiaľ vzniknú pochybnosti o tom, kto je oprávnený konať v jej mene. Zástupca ustanovený ex offo musí vykonávať svoju povinnosť v mene a na prospech zastúpeného daňového subjektu s tým, že výdavky nevyhnutne vynaložené na tento účel zástupcovi na žiadosť refunduje správca dane. Splnomocnenie
Daňový subjekt, jeho zákonný zástupca alebo jeho opatrovník sa môže dať zastupovať zástupcom, ktorého si zvolí a ktorý koná v rozsahu splnomocnenia udeleného písomne s úradne overeným podpisom, alebo ústne do zápisnice u správcu dane. Dôležitou podmienkou platnosti daného splnomocnenia na účely daňového konania, ktorú daňové subjekty často prehliadajú, je úradné overenie podpisu na listine splnomocnenia (legalizácia). Podľa platného právneho stavu možno podpis úradne overiť notárom, matrikou, resp. zastupiteľským úradom SR v zahraničí. Právnu úpravu splnomocnenia obsahuje OZ v ust. §§ 31 – 33b. Ak nie je rozsah splnomocnenia presne vymedzený, považuje sa toto splnomocnenie za všeobecné – ide o tzv. generálne splnomocnenie. V prípade presnej špecifikácie limitov konania splnomocneného zástupcu možno hovoriť o tzv. špeciálnom splnomocnení. Podľa § 9 ods. 4 zákona zastupovanie daňového subjektu zástupcom nevylučuje, aby správca dane rokoval v nevyhnutných prípadoch s daňovým subjektom priamo, alebo aby ho vyzval na vykonanie niektorých úkonov. Daňový subjekt je povinný výzve správcu dane vyhovieť. Správca dane musí o tomto konaní vyrozumieť zástupcu daňového subjektu. Zákonodarca tu, majúc na zreteli zásadu efektívnosti daňovej štátnej správy, pamätá na prípady, keď substitút daňového subjektu nie je schopný vykonať úkony, na ktorých realizáciu je potom povolaný sám daňový subjekt. Vychádzajúc z právnej úpravy § 9 ods. 5 zákona je dané, že ak v tej istej veci koná daňový subjekt v kolízii so svojím zástupcom, rešpektuje správca dane, prirodzene, vôľu inkorporovanú do konania daňového subjektu. Daná situácia vzniká dosť často, a to zvyčajne v prípade, ak daňový subjekt udelí svojmu zástupcovi na účely daňového konania generálne splnomocnenie, neuvedomiac si v dostatočnej miere eventuálny dosah svojho počinu. Naproti tomu môže nastať situácia prekročenia rozsahu špeciálneho splnomocnenia zo strany zástupcu daňového subjektu. Dané konanie možno kvalifikovať ako tzv. exces – vybočenie z medzí plnej moci. Podľa citovaného ustanovenia môže správca dane určiť spoločného zástupcu v prípade, ak urobilo niekoľko daňových subjektov spoločné podanie, alebo ak vystupujú spoločne v rovnakej veci, prípadne sú spoluvlastníkmi veci, ktorá je predmetom zdanenia, a to za podmienky, že si sami nezvolia spoločného zástupcu na účely daňového konania. Správca dane tak môže urobiť iba na základe predchádzajúcej výzvy adresovanej uvedeným subjektom. Vylúčenie zo zastupovania
Daňovoprocesným inštitútom nadviazaným na inštitút zastupovania v daňovom konaní je inštitút vylúčenia zo zastupovania reglementovaný ust. § 10 zákona. Správca dane je oprávnený nepripustiť v daňovom konaní alebo z daňového konania vylúčenie zástupcu v prípade vzniku rozporu so záujmami iných daňových subjektov v daňových veciach. Aplikácia daného inštitútu nenastane, ak je zástupcom daňový poradca, advokát alebo komerčný právnik. Navyše, zástupca môže v daňovom konaní zastupovať súčasne len jeden daňový subjekt u jedného správcu dane, ak nejde o blízke osoby. Rovnako aplikácia tejto dispozície nenastane za podmienky, že zástupcom je daňový poradca, advokát alebo komerčný právnik, resp. že ide o spoločného zástupcu. Na margo inštitútu zastupovania v daňovom konaní v SR mi nedá neuviesť osoby, ktoré sú oprávnené poskytovať daňovoprávnu pomoc profesionálnym spôsobom. Ide o: daňových poradcov (zák. č. 78/1992 Zb.), advokátov (zák. č. 132/1990 Zb.), komerčných právnikov (zák. č.129/1991 Zb.). Tieto tri kategórie osôb možno oprávnene nazvať odborníkmi na danú oblasť. Mgr. PATRIK BENČÍK

Amsterdamdážď9
Aténypolooblačno24
Belehradpolooblačno16
Berlínpolooblačno12
Bratislavapolooblačno14
Bruseldážď8
Budapešťpolooblačno16
Bukurešťoblačno13
Frankfurtoblačno12
Helsinkioblačno18
Istanbulpolooblačno26
Kodaňoblačno7
Kyjevprehánky14
Lisabonoblačno18
Londýndážď9
Madridpolooblačno19
Milánopolooblačno19
Moskvaoblačno18
Oslooblačno6
Parížoblačno10
Prahapolooblačno12
Rímpolooblačno17
Sofiaoblačno19
Štokholmdážď8
Varšavaoblačno11
Viedeňpolooblačno16
Záhrebpolooblačno16
Ženevaoblačno12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.