Hospodársky denník
USD42,214 Sk
EUR44,966 Sk
CHF28,04 Sk
CZK1,189 Sk
  Streda  21.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Boduje konkurencieschopnosť


Rozhoduje kvalita, servis a dodacie podmienky
Ekopak Šarišské Michaľany sa zaoberá výrobou obalov z papiera, kartónu a vlnitej lepenky. Gro produkcie tvorí vlnitá lepenka a jej variácie, s tým spoločnosť aj začínala. „V porovnaní s ostatnými firmami na východe republiky sme jednoznačne najvýkonnejší a máme najkvalitnejšiu technológiu. Je to veľmi dôležité, pretože vývojové trendy smerujú k zvyšovaniu kvality, farebnosti a pevnostných parametrov. V našej produkcii má dominantné postavenie technológia označovaná ako tvarový výsek,“ konštatuje riaditeľ spoločnosti Walter Linkesch. Vysokú produktivitu zabezpečuje kvalitná technológia z Francúzska. Tá umožňuje 2200 sekov za hodinu, pričom na jednej raznici môže byť násobný počet výrobkov. Pritom materiál je v tomto jednom cykle súčasne graficky potlačený. Momentálne firma využíva 40 % svojich technologických možností. Lokálne pôsobenie
Minuloročný obrat s medziročným rastom 18 % neznamenal oproti roku 1997 výrazný nárast ako v predchádzajúcom období. Poznačila ho konsolidácia vnútorných pomerov spoločnosti. V tomto roku očakáva tento výrobca obalov opäť výraznejší rast objemu výroby. Mal by dosiahnuť minimálne 30 %. Zabezpečiť ho majú 100-percentné dcérske spoločnosti na Ukrajine a v Poľsku. „Pre produkt našej spoločnosti – kartónové obaly – je charakteristický veľký objem a nízka cena, takže sa nevyplatí voziť ich ďalej ako do vzdialenosti 500 km. Je to veľmi ľahký a objemný materiál. V tomto odbore nie je možné externe dodávať viac. Hranica je príliš veľkou brzdou. Práve nevyhnutnosť pôsobiť lokálne priamo v regióne je špecifikom tohto druhu podnikania. Je to obchod založený na opakovaných dodávkach. Dodávateľ, výrobca musí byť k dispozícii hneď a okamžite, inak stráca klient záujem. Ak je medzi dodávateľom a odberateľom hranica, stráca sa flexibilita a rýchlosť. Vznikajú colné i platobné problémy. Do konca roka plánujeme spustiť jednu výrobnú jednotku na Ukrajine a vytvoriť firmu v Poľsku. Zahraničné afilácie budú samostatné, pričom zamestnajú domácich pracovníkov,“ vysvetľuje W. Linkesch. Tým sa rozvojové zámery firmy nekončia. Podnik pripravuje dôležitú investičnú akciu – nové výrobné priestory spoločnosti. To im umožní až dvojnásobné zvýšenie výroby. Po ich dokončení výrobná kapacita presiahne obmedzené možnosti regiónu východného Slovenska. Je to však súčasť rozvojového programu firmy, ktorý súvisí s expanziou na susedné trhy. Ako hodnotí riaditeľ spoločnosti, Ukrajina je vzhľadom na veľké objemy odberu, ak sa zabezpečí platba, veľmi zaujímavá. Kvalita a servis
Konkurencia v obaloch je silná. Ako upozorňuje W. Linkesch, musia sa vyrovnať s cenovou politikou konkurencie, ktorá okrem obalov si vyrába aj základný materiál. Ako tvrdí, snažia sa preto bodovať inde: „Našou výhodou je serióznosť, flexibilita, servis zákazníkovi. Odberateľov napríklad nezaťažujeme paletovým kontom. Sme veľmi nízko nákladová spoločnosť, preto si vieme udržať konkurencieschopnosť.“ Podľa neho práve udržanie konkurenčnej schopnosti je dôvodom na ďalšiu investíciu – do vozidlového parku: „V záujme flexibility kupujeme v súčasnosti dve nákladné automobilové súpravy, aby sme neboli závislí od dopravcov. Dopravu sme doteraz riešili kombinovane – vlastnou dopravou, alebo sme si dopravcov najímali. Výhodou vlastných súprav je predovšetkým vyššia operatívnosť. Korešponduje to s naším zámerom skvalitňovať servis.“ Práve kvalita, servis a dodacie podmienky determinujú podľa W. Linkescha dodávateľsko-odberateľské vzťahy. „Iní ošetrujú obchodné vzťahy dlhodobými kontraktmi. Nie je to náš systém. Máme dlhodobé vzťahy, ale neviažeme ich kontraktmi. Naopak, snažíme sa byť v každej chvíli a v každom ohľade konkurencieschopní. Ak zákazník nebude spokojný, dodávateľa neochráni žiadna zmluva,“ argumentuje. Pole pôsobnosti vo výrobe obalov je veľmi široké. V podstate každý výrobca balí do obalov z papiera. Zákazníci sú zo všetkých rezortov priemyslu. Od potravinárstva po strojárstvo. Napriek tomu, ako zdôrazňuje W. Linkesch, nejde o rýchloziskový druh podnikania: „Je založený na opakovaných dodávkach. Podklady na obal treba pripraviť tak či tak. Až pri opakovaných odberoch sa náklady vracajú, nie skôr ako o 2 – 3 mesiace, závisí to od odbytu. Sme zákazková výroba. Produkujeme iba na základe konkrétnych požiadaviek. Aj tým sa snažíme udržať platobnú disciplínu. To vlastne vnímame ako najväčší problém. Mnohé firmy v súčasnosti nie sú schopné reálne dodržať dohodnutú splatnosť. Dlhý návrat peňazí však následne spôsobuje ďalšie problémy,“ uzavrel riaditeľ spoločnosti Walter Linkesch. Veronika Fitzeková

Amsterdamdážď10
Atényjasno21
Belehradpolooblačno15
Berlíndážď9
Bratislavadážď13
Bruselprehánky12
Budapešťzamračené14
Bukurešťpolooblačno16
Frankfurtdážď13
Helsinkipolooblačno15
Istanbulslnečno18
Kodaňdážď10
Kyjevoblačno18
Lisabonpolooblačno18
Londýnprehánky12
Madridoblačno18
Milánopolooblačno18
Moskvaslnečno20
Oslooblačno8
Parížprehánky12
Prahadážď10
Rímslnečno17
Sofiapolooblačno13
Štokholmoblačno9
Varšavaoblačno7
Viedeňdážď12
Záhrebzamračené11
Ženevadážď12

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.