Hospodársky denník
USD42,298 Sk
EUR44,893 Sk
CHF28,032 Sk
CZK1,189 Sk
  Štvrtok  22.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Symbióza štátu a športu


M. Haviar: Jedno riešenie sa núka prostredníctvom Národného olympijského výboru V našej ankete o predstavách o riadení a financovaní športu štátom pokračujeme názorom generálneho sekretára Slovenského zväzu rýchlostnej kanoistiky Ing. Miroslava Haviara, CSc. Slovenský šport stojí na rázcestí. Zaznamenáva síce v poslednom čase viaceré významné úspechy, v porovnaní s inými európskymi krajinami je však ešte stále dosť neduživý. Ak by sme chceli držať krok s našimi susedmi, museli by sme v Atlante na OH získať nie tri, ale aspoň sedem medailí. Ako sa v súčasnosti zdá, je to ešte nad naše sily. V čom sú príčiny tohto stavu? Na to by som sa chcel zamerať v tomto príspevku. Deštruktívny systém
Úroveň nášho športu stojí a padá so spôsobom jeho organizácie a z nej vyplývajúceho financovania. Hneď na úvod možno konštatovať, že organizácia nášho športu je veľmi komplikovaná. V podstate ide o štruktúru, ktorú sme zdedili (alebo ponechali si) z minulosti a tá je doplnená o ďalšie dobrovoľné združenia, ktoré vznikli po roku 1989. Jednotlivé športové zväzy sú združené v asociácii športových zväzov, ktorá je spolu s Asociáciou športu pre všetkých, Asociáciou telovýchovných jednôt a klubov a Slovenským futbalovým zväzom združená v Slovenskom združení telesnej kultúry (nástupca ČSZTV). Okrem týchto združení existuje ešte Slovenský olympijský výbor, strediská vrcholového športu, ktoré patria pod rezortné ministerstvá školstva, obrany a vnútra a Štátny fond telesnej kultúry. Cez všetky tieto subjekty tak či onak, v tom alebo inom množstve tiež prúdia financie. V praxi je to veľmi zložitý systém, o ktorom možno povedať všetko, len nie to, že je jednoduchý, adresný a ekonomický. Inovácia zákona
Načrtnutý komplikovaný systém má svoj pôvod v zložitom združovaní sa zdola (zväzy – AŠZ – SZTK – MŠ), ale aj v samom zákone o telesnej kultúre č. 288/1997. Ten totiž explicitne stanovuje, že starostlivosť o štátnu reprezentáciu má ministerstvo školstva, ktoré financuje zväzy buď priamo, alebo prostredníctvom Slovenského olympijského výboru, ale aj ministerstvá obrany a vnútra, ktoré financujú strediská vrcholového športu. Pokiaľ ide o reprezentantov, z ktorých takmer všetci sú zaradení v niektorom stredisku, plynú teda financie na toho istého športovca dvoma až tromi kanálmi. Prvým potrebným legislatívnym krokom by teda mala byť taká novelizácia zákona o telesnej kultúre, ktorá by tento systém zjednodušila. Jediné ekonomicky správne riešenie tejto situácie je – jeden zdroj, jeden spôsob financovania, jeden príjemca. Štátna garancia
Ďalšou slabou stránkou zákona o telesnej kultúre je, že starostlivosť o šport je vo výhradnej garancii štátnych orgánov. Všetky krajské, okresné a miestne úrady majú napríklad za povinnosť vyhľadávanie talentov. Buďme úprimní, vyhľadávať talenty by nemal nikto iný ako telovýchova sama. Všetko ostatné je klamanie samých seba. Starostlivosť o telesnú výchovu a šport na miestnej úrovni je podľa môjho názoru prirodzená úloha samospráv. Značná časť finančných prostriedkov, v tomto roku vyše 400 miliónov, prúdi do športu cez Štátny fond telesnej kultúry. Podľa zákona č. 263/1993 fond riadi Rada fondu, ktorá si volí svojho predsedu. Rada fondu sa skladá z piatich zástupcov Slovenského olympijského výboru, piatich zástupcov športových organizácií a piatich zástupcov ministerstiev. Zákon umožňuje použiť prostriedky fondu prakticky na všetky aktivity, ktoré so športom súvisia. Je jasné, že Rada fondu, ktorá rozdeľuje pridelené prostriedky, sa lobovaniu nevyhne. Vplyv lobujúcich strán je vždy tým väčší, čím má rozhodujúce teleso viac členov. Myslím si preto, že úplne by stačila šesťčlenná rada. Rokovanie takejto rady by bolo iste operatívnejšie. Veľké telesá dospievajú spravidla k rozhodnutiam oveľa ťažkopádnejšie. V zákone o Štátnom fonde telesnej kultúry by tiež bolo potrebné explicitnejšie špecifikovať spôsob využitia prostriedkov fondu. To však má súvis s ostatnými organizačnými opatreniami v športe. Rozdeľovanie peňazí
Ďalšou sférou, na ktorú by som chcel upriamiť pozornosť, je rozdeľovanie dotácií na jednotlivé športové zväzy. V tejto sfére by malo platiť jediné pravidlo. Aké výsledky si dosiahol, toľko financií ti štát v budúcom roku poskytne. Inými slovami, na rozdeľovanie všetkých prostriedkov by mali existovať jasné pravidlá, aby si zväzy vedeli vopred vypočítať aspoň približnú výšku dotácií. Oblasť celkovej organizácie športu by bolo možné vyriešiť aj v rámci novelizácie zákona o telesnej kultúre. Vo viacerých európskych, ale aj iných krajinách je v posledných rokoch úspešný model, keď športové zväzy podliehajú priamo národnému olympijskému výboru. Na Slovensku by sa takýmto krokom vyriešil nielen problém zložitého financovania, ale aj problém zložitej štruktúry dobrovoľných združení. Záverom možno povedať, že situácia v organizácii a financovaní nášho športu si žiada urýchlenú novelizáciu zákona o telesnej kultúre, ktorá by v prvom rade vyriešila načrtnuté legislatívne problémy. Efektivite práce by pomohla aj novelizácia zákona o Štátnom fonde telesnej kultúry. Miroslav Haviar

Amsterdampolooblačno14
Aténypolojasno23
Belehradobčasný dážď17
Berlínpolooblačno15
Bratislavaoblačno17
Bruselpolooblačno13
Budapešťobčasný dážď16
Bukurešťveľká oblačnosť17
Frankfurtpolooblačno14
Helsinkiveľká oblačnosť15
Istanbulpolojasno20
Kodaňoblačno14
Kyjevoblačno12
Lisabonpolojasno19
Londýnprehánky12
Madridslnečno21
Milánoobčasný dážď17
Moskvapolojasno18
Oslodážď8
Parížpolojasno15
Prahapolooblačno15
Rímoblačno19
Sofiaveľká oblačnosť19
Štokholmzamračené14
Varšavaoblačno13
Viedeňoblačno17
Záhreboblačno18
Ženevapolojasno15

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.