Hospodársky denník
USD42,298 Sk
EUR44,893 Sk
CHF28,032 Sk
CZK1,189 Sk
  Štvrtok  22.Apríla 1999

Kto sme my ?


Pomaly už začíname chápať, že časy zamestnania či povolania na celý život sú v nenávratne. V súvislosti s tým si budeme klásť otázky typu, čo by mali študovať moje deti, ktoré profesie majú budúcnosť, mám ešte zotrvať v podniku, kde pracujem, alebo začať podnikať a nie je na to už neskoro? Podnikatelia sa pýtajú, prečo o ich výrobok, ktorý bol roky úspešný, naraz nie je záujem, a prečo sa inému podarilo preraziť s novinkou. Odpovedať na tieto otázky si musí každý sám. Treba sa však pozrieť na svet okolo seba, na to, ako sa mení a čo ho určuje. Moderná spoločnosť zredukovala rituály, ktorých dodržiavanie v minulosti ľuďom zjednodušovalo život. Freud kedysi použil výraz pýcha malých rozdielov. Čím je spoločnosť akoby uniformnejšia, v situácii, keď sme si všetci rovní, hľadáme možnosti, ako sa diferencovať. Ibaže zvyčajne sa diferencujeme podľa hlúposti. Dôležité je, akú značku má váš oblek, aký vytiahnete notes, čím jazdíte... Ego moderného človeka, ktoré je ohrozované ustavičnými ranami, stresom a obavami z neúspechu, občas potrebuje pohladenie. Azda aj preto sa uchyľujeme k radostiam, ktoré robíme sami sebe. Každodenné stresovanie si možno liečiť aj útekom z reality. V koľkých rodinách večer syn bojuje s otcom o počítač, na ktorom sa dá tak krásne strieľať po nepriateľovi? Na koľkých nočných stolíkoch ležia knižky, kde sa knieža chová ku komornej ako ku šľachtičnej? A čo exotická dovolenka, trekking, skialpinizmus, rafting, bungee jumping – to všetko sú dobrodružstvá, ktoré nás majú odviesť od každodenných starostí, a pritom príliš neohroziť. Zložitosť sveta okolo nás rastie. Sme zaplavovaní informáciami, nič nie je už celoživotne platné. Mnohí ešte stále hľadajú pevný bod v minulosti, v starých dobrých hodnotách. Čoraz viac však pribúda ľudí, ktorí si uvedomujú nevyhnutnosť zmeny. Hľadáme pevný bod a šancu pre budúcnosť. Svet okolo nás sa rýchlo mení a ak chceme uspieť, musíme hľadať. Hľadanie a premýšľanie predsa môže byť ohromným dobrodružstvom. Jedno je však jasné. Náš produkt by mal zodpovedať vývoju spoločnosti a nezáleží, či budeme ponúkať svoju pracovnú silu alebo podnikať. Ak však chceme prísť na to, ako sa bude vyvíjať svet okolo nás, mali by sme najskôr mať jasno v tom, kto sme my sami. Eleonóra Bujačková
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.