Hospodársky denník
USD42,227 Sk
EUR44,913 Sk
CHF28,04 Sk
CZK1,185 Sk
  Piatok  23.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Na sieti je hudba zadarmo


Do chvíle, keď štrnásťročná Katie po prvý raz zasadla k svojmu počítaču, bola stelesneným snom hudobného priemyslu. Dievča z vyššej strednej vrstvy v Pacific Paliades malo slušné finančné prostriedky a slabosť pre najnovšie hudobné nahrávky. Sotva však zapla svoje PC a pripojila sa na internet, stala sa pre nahrávací priemysel – v ktorom sa „točí“ štyridsať miliárd dolárov – hrozbou. „Všetku muziku mám teraz zo siete. Už si nekupujem žiadne nové cédečka, všetko mám zadarmo,“ zverila sa novinárom. Hudobné spoločnosti najviac znepokojuje fakt, že celá vec je veľmi jednoduchá. Stačí sa napojiť na ľubovoľný vyhľadávajúci program, vyťukať do klávesnice MP3 – teda označenie technológie, ktorá umožňuje majiteľom počítačov nahrať muziku v kvalite CD nosiča – a otvorí sa vám hudobný raj. Iba minimum adries, na ktoré narazíte, patrí hudobným spoločnostiam, ktoré svoje nahrávky prostredníctvom internetu legálne predávajú. Oveľa častejšie sa objaví niektorá z tisícok webových stránok, ponúkajúcich pirátske nahrávky známych spevákov a hudobníkov. O akú rozsiahlu záležitosť ide, napovedá fakt, že po slove „sex“ je označenie MP3 najčastejšie vyhľadávaným termínom na www. Vyčísliť škody, ktoré takto spoločnostiam vznikajú, zatiaľ nikto presne nedokázal, ale ide o milióny dolárov. Medzi hudobných hackerov a pirátov patria vysokoškoláci i deti, ktoré zvládli prvé krôčiky počítačovej gramotnosti. Proti hudobným spoločnostiam jednoducho povstala armáda. Nahrávací priemysel udrel a vyhlásil im vojnu. Asociácia amerického nahrávacieho priemyslu sa v uplynulých dvoch rokoch snažila zastrašiť prevádzkovateľov pirátskych stránok posielaním právnych upozornení. V celonárodnej kampani apelovala na vysokoškolákov, aby dali ruky preč od MP3 a univerzity presviedčala, aby študentov kontrolovali, či nesťahujú nelegálne nahrávky na školských počítačoch. „Pokiaľ ide o hudobných pirátov na internete, nájdeme ich a potrestáme,“ tvrdí Cary Sherman, oficiálny predstaviteľ asociácie. „Deti musia konečne pochopiť, že to, čo robia, je nelegálne a podľa nášho názoru aj nemorálne.“ I napriek tomu, napríklad šestnásťročného mladíka používajúceho na sieti prezývku Filter asi sotva niekto presvedčí – je totiž internetovým hudobným pytliactvom posadnutý. Patrí k Phreemp3, jednému z niekoľkých gangov, ktoré sliedia po sieti s jasným cieľom: zhromaždiť a predať čo najviac muziky čo najväčšiemu počtu ľudí. Zadarmo, veď nejde o krádež, ale o vzrušujúcu hru – čím viac sa výrobcovia snažia novými opatreniami kopírovaniu zabrániť, tým zábavnejšie je tieto oriešky rozlúskať. Filter a jemu podobní si poradia aj so zakódovanými nahrávkami a vôbec na to nepotrebujú kreditnú kartu. Poskytujú svoje internetové bohatstvo nezištne ďalej, napríklad za jednu nedeľnú noc je schopný odovzdať až tridsaťpäťtisíc nahrávok.
„Nemôžeme právne definovať, čo je a čo nie je morálne, a nemôžete diskutovať o etike intelektuálneho vlastníctva s deťmi,“ dodáva Dan Lavin, šéf konzultačnej firmy IV Associates. „Ľudia nemajú pocit, že nahrávať od niekoho muziku je nesprávne. Navyše to, že nahrávacie spoločnosti sú veľké korporácie a rockoví speváci majú povesť rozmaznaných hviezd, k zmene nijako neprispieva.“

(buj)

Amsterdamzamračené15
Atényoblačno20
Belehradoblačno19
Berlínprehánky17
Bratislavaprehánky18
Bruselzamračené16
Budapešťprehánky18
Bukurešťdážď19
Frankfurtoblačno17
Helsinkiprehánky12
Istanbuloblačno19
Kodaňzamračené14
Kyjevprehánky18
Lisabonoblačno17
Londýndážď15
Madridprehánky18
Milánopolojasno19
Moskvapolojasno20
Oslodážď11
Paríždážď15
Prahaprehánky17
Rímpolojasno21
Sofiaprehánky18
Štokholmzamračené14
Varšavaoblačno18
Viedeňoblačno19
Záhrebprehánky18
Ženevaoblačno16

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.