Hospodársky denník
USD42,227 Sk
EUR44,913 Sk
CHF28,04 Sk
CZK1,185 Sk
  Piatok  23.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Súčasné tendencie v odvetví obchodu SR


Je všeobecne známe, že obchodný sektor prešiel najpodstatnejšou privatizáciou a zmena vlastníckych práv bola v tomto odvetví najvýraznejšia. Výsledkom je, že toto odvetvie vykazuje najvyšší podiel súkromného vlastníctva a že v uplynulých rokoch viazalo najviac úverových zdrojov bánk v SR. Toto odvetvie spolu s celým sektorom služieb začalo mať rozhodujúci vplyv na vývoj hrubého domáceho produktu (HDP) v SR. V odvetví obchodu možno uviesť ešte jeden rozhodujúci údaj, za ktorý možno považovať stabilný a trvalo rastúci maloobchodný obrat, a to napriek poklesu reálnych miezd, rastu nezamestnanosti a vykazovaniu čoraz väčšieho počtu rodín, ktoré sa udržujú na hranici chudoby. Uvedený rámec ekonomickej reality, v ktorom sa vyvíja maloobchodný obrat a obchod podnecuje podozrenie, že časť maloobchodného obratu a príjmov v sektore služieb pochádza z prostredia čiernej ekonomiky, pretože permanentný rast maloobchodného obratu je sprevádzaný stagnáciou, resp. poklesom reálnych príjmov obyvateľstva, navyše sprevádzaný rastom objemu vkladov v bankách SR.

Maloobchodný obrat v roku 1998 medziročne vzrástol o viac ako 8 %. Pri podiele súkromného sektora v odvetví obchodu na úrovni 97 % je potrebné brať do úvahy skutočnosť, že kým celkový objem tržieb vzrástol o 8 %, v súkromnom sektore obchodu, ktorý je dominantný (97 %), došlo v roku 1998 k poklesu objemu tržieb o 3,2 %. Z uvedenej tendencie možno usúdiť, že v rade obchodov v súkromnom vlastníctve majú značné problémy s odbytom-predajom tovaru.

Pozrime sa však, aký je aktuálny stav vo vývoji maloobchodného predaja a aké sú prognózy na vývoj tohto odvetvia v súčasnosti.

V roku 1998 dosiahol maloobchodný obrat spolu objem 110 756 mil. Sk, čo je viac o 23,7 % ako rok predtým. Podstatnú časť 98 766 mil. Sk z tohto objemu tvoril maloobchodný predaj v maloobchode a 11 989 mil. Sk tržby za predaj služieb vrátane ubytovania a pohostinstva. V medziročnom porovnaní výraznejšie rástla časť tržieb za služby (index 1998/1997 = 129,2) ako tržby v maloobchode za tovar (index 122,9). V rámci tržieb v tomto medziročnom porovnaní najvýraznejšie vzrástli tržby za opravu spotrebného tovaru (index 391,2), tržby za pohostinstvo vzrástli o 20 %, opravy motorových vozidiel o 4,6 % a tržby za ubytovanie o 5,8 %.

V tejto súvislosti treba uviesť, že obchodná marža v maloobchode v roku 1997 predstavovala 12 280 mil. Sk, teda 13,7 %, v roku 1998 dosiahla úroveň 15 341 mil. Sk, t. j. 13,7 %. To znamená, že napriek rastu objemu obchodnej marže táto si zachováva v rámci realizovaného maloobchodného obratu rovnaký podiel.

Pozrime sa na vývoj v odvetví maloobchodu z hľadiska druhu vlastníctva obchodných subjektov. Najväčší objem maloobchodného obratu sa realizoval v súkromných obchodných jednotkách 55 %, v družstevných organizáciách tvorili tržby 15 %, v zahraničných organizáciách 16,9 %. Ostatné tržby boli realizované v štátnych, obecných, medzinárodných a ostatných organizáciách (približne 15 % z celkového objemu tržieb). Nad celoslovenskou úrovňou medziročného rastu (123,7 %) sa pohyboval rast tržieb v súkromných organizáciách (index 132,4) a v medzinárodných súkromných organizáciách (index 151,6). Nižší medziročný rast tržieb vykázali obchodné organizácie v družstevnom vlastníctve (index 109,8), v štátnych organizáciách (index 100,7) a zahraničných organizáciách (index 113,8). Objem tržieb v tomto období klesol v obchodných organizáciách v obecnom vlastníctve (index 44,9) a udržal sa v obchodných organizáciách v štátnom vlastníctve (index 100,7).

Z uvedených tendencií vyplýva, že dominantné postavenie v objeme tržieb v maloobchode zaujímajú súkromné obchodné organizácie, pričom výrazne vzrastá podiel a význam na maloobchodnom obrate medzinárodných súkromných organizácií. Pomerne vysoký podiel si udržujú zahraničné organizácie.

K zaujímavým z oblasti maloobchodného obratu patrí štruktúra nepotravinárskeho tovaru vo vzťahu k výške tržieb. Najvyšší podiel tržieb v sektore nepotravinárskeho tovaru majú tržby za pohonné látky (21 814 mil. Sk) a tržby za predaj automobilov (v roku 1998 14 712 mil. Sk). Z hľadiska dynamiky rastu medziročne najvýraznejšie vzrástli tržby za elektroniku (index 98/97 155,5) a tržby za stavebné hmoty (index 157,2). Pod úrovňou priemeru sa „ocitli“ tržby za obuv a koženú galantériu (index 105,3), textilný tovar (index 107,5), potreby pre domácnosť (index 116,8) a hygienicko-zdravotnícke potreby (index 115,6). Kým rast tržieb za elektroniku bol podporený výrazným rastom objemu tržieb v zahraničných a medzinárodných obchodných organizáciách, výrazné zvýšenie tržieb za stavebné materiály sa realizovalo predovšetkým v súkromných domácich obchodných organizáciách. Podstatná časť tržieb za dve objemovo najobchodovanejšie komodity, pohonné látky a automobily sa realizuje v tuzemských súkromných obchodných organizáciách, v ktorých sa dosahuje aj najvyššia dynamika rastu.

O tom, ako vnímajú v súčasnosti aktuálne trendy a aká je kvalita obchodných organizácií hovoria výsledky konjunkturálneho prieskumu v odvetví vnútorného obchodu vykonaného v marci tohto roka. Poznatky možno zhrnúť do nasledujúcich záverov:

- súčasnú ekonomickú situáciu hodnotili predstavitelia-respondenti ako primeranú sezóne (prvý štvrťrok) s tým, že súčasná situácia prejavuje známky klesajúcej dynamiky rastu. Zlepšenie očakávajú v súvislosti s nastávajúcou jarnou a letnou sezónou,

- k stavu zásob sa respondenti vyjadrili, že došlo k miernemu zvýšeniu zásob vo februári. Dlhodobý trend ukazuje znižovanie stavu zásob, ktoré súvisí jednak so snahou predajcov zvyšovať efektívnosť predaja tovarov, ale tiež v dôsledku nedostatku zdrojov,

- indikátor dôvery v maloobchode ako syntetický ukazovateľ vývoja v predchádzajúcom období mal klesajúci trend, ktorý možno očakávať aj v najbližšom období,

- medzi najdôležitejšie bariéry maloobchodného obratu patrí v súčasnosti faktor rastúcej konkurencie a vysoké finančné náklady. Postupne narastá na význame faktor nízkeho dopytu súvisiaci s nízkou kúpyschopnosťou obyvateľstva, ale aj nedostatok prístupu k bankovým úverom.

J. A. OBERHAUSER

Amsterdamzamračené15
Atényoblačno20
Belehradoblačno19
Berlínprehánky17
Bratislavaprehánky18
Bruselzamračené16
Budapešťprehánky18
Bukurešťdážď19
Frankfurtoblačno17
Helsinkiprehánky12
Istanbuloblačno19
Kodaňzamračené14
Kyjevprehánky18
Lisabonoblačno17
Londýndážď15
Madridprehánky18
Milánopolojasno19
Moskvapolojasno20
Oslodážď11
Paríždážď15
Prahaprehánky17
Rímpolojasno21
Sofiaprehánky18
Štokholmzamračené14
Varšavaoblačno18
Viedeňoblačno19
Záhrebprehánky18
Ženevaoblačno16

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.