|
|||||||||||||||||
Piatok 23.Apríla 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Súčasné tendencie v odvetví obchodu SRJe všeobecne známe, že obchodný sektor prešiel najpodstatnejšou privatizáciou a zmena vlastníckych práv bola v tomto odvetví najvýraznejšia. Výsledkom je, že toto odvetvie vykazuje najvyšší podiel súkromného vlastníctva a že v uplynulých rokoch viazalo najviac úverových zdrojov bánk v SR. Toto odvetvie spolu s celým sektorom služieb začalo mať rozhodujúci vplyv na vývoj hrubého domáceho produktu (HDP) v SR. V odvetví obchodu možno uviesť ešte jeden rozhodujúci údaj, za ktorý možno považovať stabilný a trvalo rastúci maloobchodný obrat, a to napriek poklesu reálnych miezd, rastu nezamestnanosti a vykazovaniu čoraz väčšieho počtu rodín, ktoré sa udržujú na hranici chudoby. Uvedený rámec ekonomickej reality, v ktorom sa vyvíja maloobchodný obrat a obchod podnecuje podozrenie, že časť maloobchodného obratu a príjmov v sektore služieb pochádza z prostredia čiernej ekonomiky, pretože permanentný rast maloobchodného obratu je sprevádzaný stagnáciou, resp. poklesom reálnych príjmov obyvateľstva, navyše sprevádzaný rastom objemu vkladov v bankách SR. Maloobchodný obrat v roku 1998 medziročne vzrástol o viac ako 8 %. Pri podiele súkromného sektora v odvetví obchodu na úrovni 97 % je potrebné brať do úvahy skutočnosť, že kým celkový objem tržieb vzrástol o 8 %, v súkromnom sektore obchodu, ktorý je dominantný (97 %), došlo v roku 1998 k poklesu objemu tržieb o 3,2 %. Z uvedenej tendencie možno usúdiť, že v rade obchodov v súkromnom vlastníctve majú značné problémy s odbytom-predajom tovaru. Pozrime sa však, aký je aktuálny stav vo vývoji maloobchodného predaja a aké sú prognózy na vývoj tohto odvetvia v súčasnosti. V roku 1998 dosiahol maloobchodný obrat spolu objem 110 756 mil. Sk, čo je viac o 23,7 % ako rok predtým. Podstatnú časť 98 766 mil. Sk z tohto objemu tvoril maloobchodný predaj v maloobchode a 11 989 mil. Sk tržby za predaj služieb vrátane ubytovania a pohostinstva. V medziročnom porovnaní výraznejšie rástla časť tržieb za služby (index 1998/1997 = 129,2) ako tržby v maloobchode za tovar (index 122,9). V rámci tržieb v tomto medziročnom porovnaní najvýraznejšie vzrástli tržby za opravu spotrebného tovaru (index 391,2), tržby za pohostinstvo vzrástli o 20 %, opravy motorových vozidiel o 4,6 % a tržby za ubytovanie o 5,8 %. V tejto súvislosti treba uviesť, že obchodná marža v maloobchode v roku 1997 predstavovala 12 280 mil. Sk, teda 13,7 %, v roku 1998 dosiahla úroveň 15 341 mil. Sk, t. j. 13,7 %. To znamená, že napriek rastu objemu obchodnej marže táto si zachováva v rámci realizovaného maloobchodného obratu rovnaký podiel. Pozrime sa na vývoj v odvetví maloobchodu z hľadiska druhu vlastníctva obchodných subjektov. Najväčší objem maloobchodného obratu sa realizoval v súkromných obchodných jednotkách 55 %, v družstevných organizáciách tvorili tržby 15 %, v zahraničných organizáciách 16,9 %. Ostatné tržby boli realizované v štátnych, obecných, medzinárodných a ostatných organizáciách (približne 15 % z celkového objemu tržieb). Nad celoslovenskou úrovňou medziročného rastu (123,7 %) sa pohyboval rast tržieb v súkromných organizáciách (index 132,4) a v medzinárodných súkromných organizáciách (index 151,6). Nižší medziročný rast tržieb vykázali obchodné organizácie v družstevnom vlastníctve (index 109,8), v štátnych organizáciách (index 100,7) a zahraničných organizáciách (index 113,8). Objem tržieb v tomto období klesol v obchodných organizáciách v obecnom vlastníctve (index 44,9) a udržal sa v obchodných organizáciách v štátnom vlastníctve (index 100,7). Z uvedených tendencií vyplýva, že dominantné postavenie v objeme tržieb v maloobchode zaujímajú súkromné obchodné organizácie, pričom výrazne vzrastá podiel a význam na maloobchodnom obrate medzinárodných súkromných organizácií. Pomerne vysoký podiel si udržujú zahraničné organizácie. K zaujímavým z oblasti maloobchodného obratu patrí štruktúra nepotravinárskeho tovaru vo vzťahu k výške tržieb. Najvyšší podiel tržieb v sektore nepotravinárskeho tovaru majú tržby za pohonné látky (21 814 mil. Sk) a tržby za predaj automobilov (v roku 1998 14 712 mil. Sk). Z hľadiska dynamiky rastu medziročne najvýraznejšie vzrástli tržby za elektroniku (index 98/97 155,5) a tržby za stavebné hmoty (index 157,2). Pod úrovňou priemeru sa ocitli tržby za obuv a koženú galantériu (index 105,3), textilný tovar (index 107,5), potreby pre domácnosť (index 116,8) a hygienicko-zdravotnícke potreby (index 115,6). Kým rast tržieb za elektroniku bol podporený výrazným rastom objemu tržieb v zahraničných a medzinárodných obchodných organizáciách, výrazné zvýšenie tržieb za stavebné materiály sa realizovalo predovšetkým v súkromných domácich obchodných organizáciách. Podstatná časť tržieb za dve objemovo najobchodovanejšie komodity, pohonné látky a automobily sa realizuje v tuzemských súkromných obchodných organizáciách, v ktorých sa dosahuje aj najvyššia dynamika rastu. O tom, ako vnímajú v súčasnosti aktuálne trendy a aká je kvalita obchodných organizácií hovoria výsledky konjunkturálneho prieskumu v odvetví vnútorného obchodu vykonaného v marci tohto roka. Poznatky možno zhrnúť do nasledujúcich záverov: - súčasnú ekonomickú situáciu hodnotili predstavitelia-respondenti ako primeranú sezóne (prvý štvrťrok) s tým, že súčasná situácia prejavuje známky klesajúcej dynamiky rastu. Zlepšenie očakávajú v súvislosti s nastávajúcou jarnou a letnou sezónou, - k stavu zásob sa respondenti vyjadrili, že došlo k miernemu zvýšeniu zásob vo februári. Dlhodobý trend ukazuje znižovanie stavu zásob, ktoré súvisí jednak so snahou predajcov zvyšovať efektívnosť predaja tovarov, ale tiež v dôsledku nedostatku zdrojov, - indikátor dôvery v maloobchode ako syntetický ukazovateľ vývoja v predchádzajúcom období mal klesajúci trend, ktorý možno očakávať aj v najbližšom období, - medzi najdôležitejšie bariéry maloobchodného obratu patrí v súčasnosti faktor rastúcej konkurencie a vysoké finančné náklady. Postupne narastá na význame faktor nízkeho dopytu súvisiaci s nízkou kúpyschopnosťou obyvateľstva, ale aj nedostatok prístupu k bankovým úverom. J. A. OBERHAUSER |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |