Hospodársky denník
USD42,25 Sk
EUR44,869 Sk
CHF27,997 Sk
CZK1,189 Sk
  Utorok  27.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Klasika dosiahla už strop


Rýchlejšie sa už šiť nedá, iba lacnejšie
Väčšina odevných podnikov na Slovensku sa v posledných rokoch zamerala na mzdovú prácu. Práve tá podnikom umožňuje udržiavať objem výroby a zamestnanosť. Slovenský trh nie je adekvátny existujúcim výrobným kapacitám. Práca v mzde, ktorá bola pre mnohých okamžitým riešením problémov, však so sebou prináša aj isté riziká, napr. závislosť od zahraničných odberateľov a istú stagnáciu podniku v rozvoji a modernizácii technológii. Tento spôsob výroby je tiež rizikový, pretože konjunktúra mzdovej práce je len dočasná. Partner môže kedykoľvek svoje zákazky presunúť k zaujímavejšiemu a lacnejšiemu výrobcovi. Môže sa zmeniť trend a zahraniční partneri nasmerujú výrobu do iných, výhodnejších krajín s lacnejšou pracovnou silou. Odborníci upozorňujú, že slovenskí výrobcovia by sa mali zamerať na duševnú časť práce vo výrobe konfekcie. Odevný priemysel nemá v mzdovej práci u nás dlhodobú perspektívu. Na druhej strane prináša mzdová práca podnikom príležitosť. Ak slovenský partner dokáže v mzdovej práci svoju kvalitu, zvyšuje v budúcnosti pravdepodobnosť fungovania vzájomného kooperačného vzťahu. Presun výroby
„Mzdová práca bola v istom období dobrým spôsobom na prekonanie reštrukturalizačných ťažkostí odevných podnikov. Ak ju ambiciózne podniky vedia správne využiť, môže sa stať odrazovým mostíkom pre vlastnú produkciu. Viaceré odevné spoločnosti prechádzajú v súčasnosti na podstatne náročnejšiu výrobu značkových odevov,“ hodnotí riaditeľ Ozex-tradingu Ján Monok. Práve Ozex-trading pôsobí ako sprostredkovateľská agentúra na výrobu textilu medzi francúzskou klientelou a slovenskými a českými výrobcami. Ako upozorňuje Ján Monok, klasická výroba textilu posledných desať rokov v západnej Európe prakticky neexistuje: „Dôvodom bolo dosiahnutie stropu produktivity. Výrobcovia výrobu natoľko sproduktívnili, že sa už dostali na hranicu, keď výrobok už nemohol byť kvalitnejší a ani rýchlejšie ušitý. Preto hľadali priestor, kde by mohli dosiahnuť rovnakú kvalitu, ale lacnejšie. Tieto firmy šili už v Afrike a Ázii, ale išlo o menej kvalitný tovar. Keďže tam výrobu kvalitných produktov nemohli presunúť, hľadali ďalej. Vycítili, že podniky v strednej a vo východnej Európe vedia ušiť rovnako kvalitný tovar, ale za nižšiu cenu. Napríklad na Slovensku je silná odevná tradícia a veľký potenciál fabrík postavených na plnú konfekciu. V súčasnosti väčšina európskych výrobcov už zatvorila výrobné podniky a ostali len obchodné, dizajnérske a kreačné centrá.“ Termíny a servis
Ako tvrdí Ján Monok, zahraniční partneri hľadajú dodávateľov, ktorí vedia šiť za solídnu cenu, sú schopní dodržať dodacie termíny a zabezpečiť kvalitný servis: „To všetko im ponúkajú naši výrobcovia – vedia dať výrobku kvalitu, naplniť expedičný dátum a zabezpečiť servis.“ Podľa Jána Monoka je kooperácia so západnými firmami pre slovenských výrobcov veľkou výhodou. „So západnými odevnými firmami sem príde know-how, ktoré presiakne celou fabrikou.“ Ako zdôrazňuje, treba si uvedomiť, že náklady na Slovensku sa stále budú zvyšovať: „Doteraz zahraniční partneri každý rok zvyšovali ceny, takže slovenskí výrobcovia nemali veľké problémy a neboli nútení hľadať rezervy vnútri podnikov. Postupe budú musieť znižovať náklady, zamestnanosť a zvyšovať produktivitu. Čas, keď prestaneme byť lacní, totiž príde a slovenskí výrobcovia by sa mali na to pripraviť. V čase, keď sa náklady stanú porovnateľnými, by mala byť kvalitná výroba u nás pevne zakotvená. Späť sa ťažko budú vracať, lebo fakticky nemajú kam. Stredná kategória pôjde síce za lacnejšou cenou, ale kvalita zostane.“ Cena nie je všetko
Dôkazom je podľa riaditeľa Ozex-tradingu napríklad Lacoste. Táto spoločnosť má licencie po celom svete. „Prvá krajina v strednej Európe, do ktorej prišiel Lacoste, bolo Maďarsko. Neskôr 90 percent výroby presunuli na Slovensko, ktoré je v súčasnosti kapacitne najväčším delokalizovaným priestorom pre Lacoste. Na Slovensku deväť výrobcov ušije ročne 250-tisíc kusov. Lacoste delokalizuje prácu od Slovenska cez Maďarsko, Rumunsko až po Maroko a Tunisko. Má teda možnosť porovnania cien a výberu. Aj ich výber dokazuje, že jediný spôsob, ako uspieť, je presvedčiť kvalitou, termínmi a servisom. Práve servis ponúka najväčšie pole pôsobnosti, nemá hranice, čo všetko možno ponúknuť. Trojica – kvalita, termíny a servis – môže konkurovať cenám nižším o 30 – 40 percent.“ Práve výrobky vyššej kvality majú firmám vytvoriť zdroje do budúcnosti. Odevné firmy tak nastupujú cieľavedomejšiu cestu smerom k výrobe plnej konfekcie. „Mzdová práca je odrazový mostík, ale ak chceme ísť ďalej, potrebujeme získať, a to čo najskôr, obchodné know-how. Prečo vlastne my šijeme a oni predávajú? Lebo my vieme šiť a oni predávať,“ uzavrel Ján Monok. Veronika Fitzeková

Amsterdamoblačno15
Atényslnečno23
Belehradprehánky18
Berlínoblačno19
Bratislavaprehánky18
Bruseloblačno17
Budapešťprehánky20
Bukurešťprehánky18
Frankfurtoblačno19
Helsinkioblačno15
Istanbulpolojasno23
Kodaňprehánky16
Kyjevpolojasno19
Lisabonprehánky19
Londýnoblačno17
Madridbúrky18
Milánopolojasno23
Moskvapolojasno19
Oslooblačno15
Paríždážď16
Prahapolojasno18
Rímpolojasno20
Sofiaprehánky16
Štokholmoblačno15
Varšavabúrky15
Viedeňprehánky18
Záhrebprehánky18
Ženevaprehánky16

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.