Hospodársky denník
USD42,25 Sk
EUR44,869 Sk
CHF27,997 Sk
CZK1,189 Sk
  Utorok  27.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Financie letiskám

Požiadavky amerického zákona o bezpečnosti letectva a dopravy predstavujú veľké projekty, ktoré z krátkodobého hľadiska budú stáť miliardy dolárov a musia byť dokončené v rýchlo sa blížiacich termínoch.

Ratingová agentúra Fitch Ratings uvádza, že pridružené náklady môžu prinútiť letiská a možno aj letecké spoločnosti hromadne presmerovať miliardy dolárov zo zdrojov na zabezpečovanie činnosti, čo vytvorí finančný schodok pre investície do produktívnych aktív.

Riaditeľ agentúry James Gilliland uvádza, že plný finančný dosah môžu zhodnotiť až po tom, čo dostanú presné údaje o požadovaných opatreniach od Federálneho úradu pre leteckú dopravu a Úradu pre bezpečnosť dopravy, ako aj rozsah vládneho príspevku na tieto projekty. Podľa neho však už teraz je jasné, že v mnohých prípadoch bude potrebné prebudovať garážové parkoviská a premiestniť požičovne automobilov, pričom všetky tieto aktíva predstavujú kľúčový zdroj príjmov letísk.

Správa Fitch Ratings zdôrazňuje celonárodnú platnosť príkazu, aby všetky americké letiská boli vybavené systémami pre odhaľovanie výbušnín (EDS - explosive detection systems), čo je hlavným príkladom veľkého finančného dosahu nových bezpečnostných opatrení. Na základe štúdie o jednom z 10 najväčších amerických letísk prichádza agentúra k záveru, že ministerstvom dopravy odhadovaný podiel letísk na pridružených stavebných nákladoch pre inštaláciu EDS vo výške 2,3 miliardy USD môže byť príliš nízky.

J. Gilliland upozorňuje, že letiská s územným obmedzením kapacity čelia najvyšším nákladom, ktoré súvisia s inštaláciou EDS, a väčšinu z nich predstavujú staršie veľké letiská. Okrem toho termín 31. december 2002 na plné zavedenie EDS bude ťažké splniť, keďže v súčasnosti je k dispozícii len 165 z potrebných 3000 až 5000 EDS a termín je nereálny, kým nebude prístupný terminálový priestor na ich

(TASR)

Amsterdamoblačno15
Atényslnečno23
Belehradprehánky18
Berlínoblačno19
Bratislavaprehánky18
Bruseloblačno17
Budapešťprehánky20
Bukurešťprehánky18
Frankfurtoblačno19
Helsinkioblačno15
Istanbulpolojasno23
Kodaňprehánky16
Kyjevpolojasno19
Lisabonprehánky19
Londýnoblačno17
Madridbúrky18
Milánopolojasno23
Moskvapolojasno19
Oslooblačno15
Paríždážď16
Prahapolojasno18
Rímpolojasno20
Sofiaprehánky16
Štokholmoblačno15
Varšavabúrky15
Viedeňprehánky18
Záhrebprehánky18
Ženevaprehánky16

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.