Nový bankový softvér Súčasnosť s modernými telekomunikačnými a informačnými technológiami priniesla bankovníctvu nový rozmer. Vytláča klasické formy prevádzkovania transakcií, ktoré sa ukazujú ako zastarané, pomalé a príliš nákladné pre banku i klienta. K dispozícií sú stále rýchlejšie, pohodlnejšie a najmä bezpečnejšie moderné formy elektronického účtovníctva. Priekopníkom v danej oblasti je česko-slovenská firma UNICOM. Spoločnosť UNICOM v roku 1992 ako prvá v bývalej ČSFR predstavila verejnosti systém Home Banking pre elektronickú komunikáciu medzi peňažným ústavom a klientom. Po 4-ročnom období postupného rozširovania a rozvoja zakomponovaných prvkov založil UNICOM v roku 1996 prvú virtuálnu elektronickú on-line banku, ktorú v súčasnosti využíva napr. Všeobecná úverová banka (VÚB), Komerčná banka, Dopravná banka a vybrané pobočky ČSOB. Podľa vyjadrenia riaditeľa odboru platobného styku VÚB Ing. Jána Kysuckého až 47 % účtovných operácií tohto peňažného ústavu sa realizuje elektronickou formou. Hoci ešte v roku 1997 tieto služby využívalo len 300 klientov, v súčasnosti sa ich stav zvýšil na 1096. Masové využívanie rozličných foriem Home Bankingu vedie k znižovaniu finančných nákladov realizovaných transakcií, u klienta približne 7 - 10 % a banky 7 - 12 %. Prípadná reprofilácia zamestnancov peňažného ústavu by túto úsporu mohla ešte zvýšiť. Tohtoročným cieľom VÚB je skvalitnenie bankového sektora prostredníctvom bankingu medzi jednotlivými slovenskými komerčnými bankami. Do roku 2000 sa plánuje nárast podielu elektronických operácií v domácom platobnom styku o 10 %, v zahraničnom dokonca o 30 %. Ďalším spokojným používateľom technológie spoločnosti UNICOM je Komerčná banka Bratislava (KBB), hoci spočiatku od svojho založenia v roku 1995 používala elektronický banking pražskej materskej banky. V súčasnosti Home Banking využíva približne 200 jej klientov. Riaditeľ odboru informačných technológií KBB Ing. Vladimír Vaculík zverejnil záujmy danej banky špecializovať sa v budúcnosti najmä na dve formy elektronickej komunikácie s klientom - Mobil banking a Internet banking. Okrem spomínaných foriem bankovej komunikácie spoločnosť UNICOM navrhuje jednotlivým bankám uskutočniť ďalší krok v ústrety svojim klientom. Ide o zriadenie samoobslužných zón vo forme transakčných terminálov, ktoré by boli nepretržite prístupné širokej klientele. (nm)
|
Amsterdam | malá oblačnosť | 17 |
Atény | malá oblačnosť | 27 |
Belehrad | prehánky | 16 |
Berlín | oblačno | 17 |
Bratislava | prehánky | 19 |
Brusel | malá oblačnosť | 17 |
Budapešť | oblačno | 20 |
Bukurešť | prehánky | 15 |
Frankfurt | malá oblačnosť | 21 |
Helsinki | oblačno | 18 |
Istanbul | polojasno | 24 |
Kodaň | oblačno | 16 |
Kyjev | oblačno | 20 |
Lisabon | dážď | 16 |
Londýn | malá oblačnosť | 20 |
Madrid | dážď | 16 |
Miláno | oblačno | 20 |
Moskva | polooblačno | 22 |
Oslo | veľká oblačnosť | 16 |
Paríž | polooblačno | 21 |
Praha | veľká oblačnosť | 18 |
Rím | polojasno | 26 |
Sofia | prehánky | 18 |
Štokholm | veľká oblačnosť | 17 |
Varšava | prehánky | 16 |
Viedeň | oblačno | 19 |
Záhreb | prehánky | 21 |
Ženeva | polooblačno | 17 |
|
|
|