Hospodársky denník
USD42,049 Sk
EUR44,902 Sk
CHF27,93 Sk
CZK1,189 Sk
  Štvrtok  29.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Stáva sa to často


Firma vyrába kvalitné produkty, ale odbyt nie je primeraný možnostiam. Podnik by podľa manažmentu mohol expandovať na nové trhy, ale v čomsi je problém. V čom? Často v konkurenčnej schopnosti schopných slovenských podnikov. Výrobca, ktorý zháňal komponenty pre svoju výrobu i výsledný produkt, zistil, že slovenskí výrobcovia sú dva- až trikrát drahší ako zahraniční. Netreba sa teda čudovať onému výrobcovi, že uprednostnil dodávateľov zo zahraničia. Aj on musí byť konkurencieschopný. Ukazuje sa však, že nie každý je. Čo bráni slovenským výrobcom zvyšovať svoju konkurencieschopnosť? Evidentne produktivita. Tá v mnohých podnikoch ani zďaleka nedosahuje európsky štandard. Nevyhnutným minimom je podľa mnohých milión. Toľko by mal za rok vyprodukovať pracovník. Sú však podniky, a máme ich aj na Slovensku, kde produktivita dosahuje dva milióny. Naproti tomu je stále nemálo tých, kde je tento ukazovateľ hlboko pod spomenutým číslom. Stále bežná je v podnikoch produktivita 500- alebo 300-tisíc korún. Výnimkou však nie je ani podnik, kde ročná produktivita pracovníka predstavuje 131-tisíc korún. To je však suma, ktorá nestačí ani na zamestnancovu mzdu a odvody. Čo s tým robiť? Mnohí odborníci z výrobnej sféry dôvodia, že problém produktivity je v investíciách. Čím viac sa vyrába, tým je to lacnejšie. Na starom technologickom parku nevedia podniky vyrábať viac, rýchlejšie a kvalitnejšie, aby mohli udržať krok s konkurenciou. Vzhľadom na existujúce podmienky a možnosti musia však na tento účel využívať cudzie zdroje, ktoré podnik opäť zaťažujú. Firmy si však svoje ekonomické ukazovatele môžu zlepšovať dvoma spôsobmi. Nielen zvyšovaním obratu, ale aj redukciou prevádzkových nákladov. Režijné náklady ešte stále v mnohých firmách presahujú únosnú mieru. Iste nie je riešením prepustiť okamžite polovicu zamestnancov. Navyše, prezamestnanosť je len jedným problémom slovenských výrobcov. Rezervy sú totiž často v efektívnejšom využití strojového parku, racionálnom využití priestorov, hospodárení s energiami, odbúraní neproduktívnych častí a vo využívaní pracovného času. Istá proexportne orientovaná slovenská firma sa skôr, ako začne proces modernizácie, rozhodla predovšetkým znížiť režijné náklady. Prepočty ukázali, že po istých krokoch môžu znížiť výrobné náklady o 15 percent, pričom obrat sa nezníži. Podnik ročne ušetrí takmer 60 miliónov. Týchto 60 miliónov spolu s ďalšími cudzími zdrojmi investuje do modernizácie. Tým zvýši obrat, opäť narastie produktivita a zvýši sa konkurencieschopnosť podniku. Celkom jednoduché. Netreba zabúdať, že v spletitosti všetkých problémov je najlepšie začať od seba. Veronika Fitzeková

Amsterdampolooblačno18
Aténypolooblačno25
Belehradoblačno17
Berlínoblačno13
Bratislavapolooblačno18
Bruselpolooblačno18
Budapešťpolooblačno19
Bukurešťpolooblačno20
Frankfurtmalá oblačnosť20
Helsinkiprehánky13
Istanbulpolojasno22
Kodaňoblačno16
Kyjevprehánky21
Lisabonprehánky16
Londýnmalá oblačnosť19
Madridprehánky18
Milánooblačno19
Moskvaprehánky17
Oslooblačno15
Parížoblačno19
Prahaoblačno16
Rímoblačno18
Sofiapolooblačno20
Štokholmpolooblačno15
Varšavapolooblačno14
Viedeňpolooblačno18
Záhrebpolojasno22
Ženevapolooblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.