Od pilierov k barličkám? Komentuje Katarína Šelestiaková Realizácia výstavby bytov, a tým aj plnenie programového vyhlásenia vlády si vyžaduje otázku, či prerozdelenie finančných zdrojov v štátnom rozpočte na tento rok je správne. Lebo to, že je nedostatočné, o tom niet pochýb. Samostatnou kapitolou, ktorú jedni zatracujú, iní obhajujú, sú v tomto prípade stavebné sporiteľne. Suma poskytnutá na štátnu prémiu pre stavebných sporiteľov na tento rok predstavuje 2,5 miliardy korún, čiže je o 700 miliónov Sk nižšia ako minulý rok. Ak si uvedomíme, že táto suma (štátna prémia sa nezmenila, nezohľadnila sa v nej ani inflácia, a stále predstavuje 6-tisíc Sk) vlastne kompenzuje nízke (3-percentné) úročenie vkladu, tak je prirodzené, že jej zníženie vlastne signalizuje odliv sporiteľov. Podobne, ako ho sporiteľne zaznamenali v roku 1997, keď vláda zrušila tzv. priateľských alebo lepšie povedané fondotvorných sporiteľov. Ako dôvod na takýto zásah sa uvádzal ten, že priateľskí sporitelia nemusia nasporené peniaze využiť účelovo, teda len na bytovú výstavbu, kúpu, prípadne rekonštrukciu bytových jednotiek. A to aj napriek tomu, že im, podobne ako ostatným sporiteľom, je poskytnutá štátna prémia. Na druhej strane však treba zohľadniť to, že úloha fondotvorných sporiteľov je pre sporiteľne nezanedbateľná. Predovšetkým v tom smere, že priateľskí sporitelia umožnia sporiteľniam naakumulovať prostriedky, ktorými pokryjú úvery požadované klientmi. Preto neprekvapí, že stavebné sporiteľne apelujú na vládu, aby v čo najkratšom čase schválila novelu zákona o stavebnom sporení, ktorá by priateľských sporiteľov opäť zaviedla do praxe. Ani z pohľadu štátu niet stavebným sporiteľniam čo vytýkať. Pre vládu je predsa výhodnejšie dotovať sporiteľne štátnou prémiou a motivovať tak ľudí k sporivosti a k vlastnej iniciatíve pri zaobstaraní bývania, ako financovať pre štátny rozpočet nákladné pôžičky zo Štátneho fondu rozvoja bývania, ktorých návratnosť je časovo obmedzená. Kritikou sa však netaja stavebné firmy, pre ktoré je výhodnejšie práve dotovanie štátneho fondu bývania, ktorý im sprostredkuje novou výstavbou zákazky, ako stavebné sporenie, ktorému vytýkajú, že sa orientuje len na prestavbu bytového jadra. Nízka cieľová suma stavebných sporiteľov je naozaj skôr krokom k rekonštrukciám, ako k výstavbe. Hoci by sa dalo predpokladať, že s nárastom mzdovej hladiny sa budú cieľové sumy zvyšovať... Avšak na to, aby bolo -b, je potrebné práve -a. Otázka spravodlivého prerozdelenia finančných prostriedkov medzi tri piliere výstavby bytov (sporiteľne, štátny fond a hypotéky) sa tak akosi dostáva do závozu. Lebo dôležitejšie, ako lov na myš, sa ukazuje podporovať to, čo ešte funguje. Zrejme aj preto, že hypotekárne úverovanie na Slovensku fakticky neexistuje a štátny fond bývania je pred novelizáciou zákona o ŠFRB pre rozpočet stále príliš nákladný. Sú to potom ešte piliere, alebo len barličky...?
|
Amsterdam | polooblačno | 18 |
Atény | polooblačno | 25 |
Belehrad | oblačno | 17 |
Berlín | oblačno | 13 |
Bratislava | polooblačno | 18 |
Brusel | polooblačno | 18 |
Budapešť | polooblačno | 19 |
Bukurešť | polooblačno | 20 |
Frankfurt | malá oblačnosť | 20 |
Helsinki | prehánky | 13 |
Istanbul | polojasno | 22 |
Kodaň | oblačno | 16 |
Kyjev | prehánky | 21 |
Lisabon | prehánky | 16 |
Londýn | malá oblačnosť | 19 |
Madrid | prehánky | 18 |
Miláno | oblačno | 19 |
Moskva | prehánky | 17 |
Oslo | oblačno | 15 |
Paríž | oblačno | 19 |
Praha | oblačno | 16 |
Rím | oblačno | 18 |
Sofia | polooblačno | 20 |
Štokholm | polooblačno | 15 |
Varšava | polooblačno | 14 |
Viedeň | polooblačno | 18 |
Záhreb | polojasno | 22 |
Ženeva | polooblačno | 20 |
|
|
|