Hospodársky denník
USD41,981 Sk
EUR45,107 Sk
CHF28,261 Sk
CZK1,173 Sk
  Utorok  6.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Rast sadzby, objem otázny


Bude zvýšenie DPH naozaj prínosom pre rozpočet?
Pred niekoľkými dňami prerokovala vláda Štatistickú správu o základných vývojových tendenciách v hospodárstve SR v roku 1998 a prognózu vývoja na prvý polrok 1999. Podľa štatistických výsledkov bežné príjmy konečných spotrebiteľov a drobných podnikateľov v minulom roku predstavovali 569,2 mld. Sk, v tom pracovné príjmy boli 392 mld. Sk, sociálne 99,7 mld. Sk a ostatné 77,5 mld. Sk. Bežné výdavky konečných spotrebiteľov a drobných podnikateľov boli štruktúrované takto: konečná spotreba 360,1 mld. Sk, iným sektorom 162,0 mld. Sk a hrubé úspory 47,1 mld. Sk. Skreslené údaje
Aj keď údaje v štruktúre výdavkov sektora domácností naznačujú, že parametre ekonomiky SR v tejto oblasti (výdavky na konečnú spotrebu z celkových výdavkov) sú porovnateľné a dosahujú úroveň bežnú vo vyspelých krajinách (66,6 %,), výsledky sú jednoznačne nepriaznivé, ak porovnáme výdavky sektora domácností na konečnú spotrebu k HDP. Tie ukazujú na veľmi nízku spotrebu sektora domácností, a to 50,2 % z HDP v bežných cenách a 49,2 % konečnej spotreby domácnosti z HDP v stálych cenách. Vo vyspelých krajinách toto percento dosahuje hodnotu až 68 %. Skrytá ekonomika
Druhým ekonomickým ukazovateľom je úroveň spotrebiteľských cien, ktoré podľa citovanej správy vykazujú pozitívny trend aj v porovnaní s vývojom iných krajín. Index spotrebiteľských cien medzi rokmi 1998 a 1997 bol v SR 106,7, ČR 110,7, Maďarsku 111,3 (4. kvartál) a Poľsku 111,8. Tieto údaje nie sú úplné, pretože nezachytávajú údaje skrytej ekonomiky v neformálnom sektore (zámerne neregistrované trhové aktivity). Podľa prieskumov Infostatu a ŠÚ SR je odhad celkových výdavkov domácností na nákup tovarov a služieb v skrytej ekonomike asi 21,5 mld. Sk (1997) a v roku 1998 iba úplatky za služby verejného sektora odhadli na 2,75 mld. Sk. Súčasná teória štatistiky definuje, že ak pred úradnými orgánmi skrývaná legálna výroba má povahu prirážky k cene tovaru či služby (ak ich rozsah je významný), považujú sa za súčasť ceny. To znamená, že po očistení, čiže doplnení, by spotrebiteľské ceny boli vyššie, a aj hodnotenie SR by malo v porovnaní s inými krajinami už horšie postavenie. DPH proti prúdu
Rovnako dôležitým argumentom, ktorý upozorňuje na potrebu koncepčného postoja, je prehodnotenie daňovej politiky – priamych a nepriamych daní. Pre vyspelé ekonomiky je charakteristické, že hlavným zdrojom príjmov vlády sú priame dane. Čím je krajina na vyššom stupni, tým väčší podiel príjmov vlády pochádza z priamych daní. DPH je daň – nepriama. Makroekonomické ukazovatele podľa Štatistického úradu SR dokumentujú, že hospodárska politika vlády SR by mala podporovať v sektore domácností trend zvyšovania propenzity (sklon) k spotrebe, a nie naopak. V tomto kontexte treba vidieť aj sociálnu sféru, podporovať zvýšenie trendu v objeme pracovných príjmov, a nie naopak. Aj váhu negatívnych dôsledkov skrytej ekonomiky znáša či odráža sa predovšetkým v sektore domácností. Preto osvetlenie uvedených dvoch makroekonomických ukazovateľov – konečnej spotreby domácností z HDP (hrubého domáceho produktu) a vývoja spotrebiteľských cien navodzujú otázku, či návrh opatrenia – zvýšiť spodnú sadzbu DHP (dani z pridanej hodnoty) zo 6 na 10 % – splní vytýčený cieľ – odstránenie rizík v oblasti makrostabilizácie. Mladí v ofsajde
Takéto opatrenie musí mať hodnoverne prepočítané vplyvy zmeny DPH na úroveň cien, teda na index cien spotrebiteľa. Odborné kruhy vedia, že ŠÚ SR v rámci systému národných účtov ESA pripravuje schémy (input-output tabuľky), ktoré sú základom pre výpočty efektov zmien DPH. Medzi prioritné prepočty patrí komplexná problematika bytovej výstavby a bývania. Citovaná štatistická správa uvádza pokles stavebnej výroby (96,5), možno očakávať, že návrh opatrenia – zvýšiť sadzby DPH na 10 % – bude mať negatívny dosah na ceny novej bytovej výstavby, a teda negatívne ovplyvní získanie bytu pre mladé rodiny. Výpočty na báze koša výrobkov nie sú postačujúce. Iba odborné stanovisko, iba na báze exaktných výpočtov možno pristúpiť k takémuto plošnému zásahu do daňovej politiky. Ing. TATIANA LETKOVÁ
Výskumný ústav práce, sociálnych vecí a rodiny

Amsterdamdážď15
Aténypolooblačno18
Belehradpolooblačno16
Berlínzamračené16
Bratislavaveľká oblačnosť16
Bruseldážď14
Budapešťoblačno17
Bukurešťpolooblačno19
Frankfurtoblačno16
Helsinkizamračené3
Istanbuloblačno15
Kodaňdážď13
Kyjevoblačno14
Lisabonslnečno29
Londýnprehánky14
Madridpolooblačno26
Milánoslnčeno24
Moskvazamračené4
Oslodážď8
Parížveľká oblačnosť16
Prahazamračené14
Rímslnečno24
Sofiaoblačno17
Štokholmoblačno7
Varšavaveľká oblačnosť13
Viedeňoblačno15
Záhrebpolojasno19
Ženevaoblačno16

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.