Hospodársky denník
USD41,844 Sk
EUR44,913 Sk
CHF28,14 Sk
CZK1,172 Sk
  Streda  7.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Schválili „nulový“ variant?


Suma na diaľnice padne na istiny a úroky
Rozbehnuté tempo výstavby diaľnic, ktoré za minulý rok predstavovalo odovzdanie 100 km diaľnic, či už v polovičnom, alebo v plnom profile, znamenalo pre slovenskú ekonomiku bremeno v podobe niekoľkomiliardových dlžôb. Preto neprekvapil fakt, že vláda sa vo svojom Programovom vyhlásení rozhodla pripraviť nový projekt (keďže starý sa neosvedčil) výstavby diaľnic. Z pripravených dvoch variantov výstavby a prípravy diaľnic schválila vláda druhú alternatívu, čiže variant B. Ten síce spomaľuje tempo výstavby diaľnic, ale vzhľadom na menšie finančné náklady je v danej situácii jedinou reálnou alternatívou. Variant počíta so zastavením a zakonzervovaním troch stavieb, ako aj s odsunutím termínu ukončenia ďalších štyroch stavieb. Termín skončenie výstavby diaľnic sa presúva z roku 2005 na rok 2010. Veľa zmien
Výstavba diaľnic si v rokoch 1999 až 2002 vyžiada 32,7 mld. Sk, pričom výška potrebnej štátnej záruky predstavuje 29,2 mld. Sk. Na dokončenie rozostavaných stavieb diaľnic a konzerváciu sa vynaloží 20,1 mld. Sk, na novostavby diaľnic a diaľničných privádzačov 3,3 mld. Sk a na novostavby diaľnic na území Bratislavy 6,7 mld. Sk. Do roku 2002 sa podľa variantu B dokončia všetky rozostavané stavby na diaľničnom ťahu D 61 od Hornej Stredy po Chocholnú, na ťahu D1 od Nemšovej po Ladce, od Hybe po Važec a od Behároviec po Fričovce. Dokončia sa tiež stavby na ťahu D18 obchvat Čadce, na ťahu D65 obchvat Novej Bane, ucelený úsek Báb - Trnava a diaľničné privádzače v Žiline a Košiciach. Termíny dokončenia sa odsunú po roku 2002 pri rozostavaných stavbách D1 Ladce Sverepec, D1 Fričovce - dostavba, privádzačoch Trenčín a Púchov. A hoci je to finančne náročnejšie, ako keby sa vo výstavbe pokračovalo, zastavia sa a zakonzervujú stavby D18 Skalité - štátna hranica, D1 Vrtižer - Hričovské Podhradie a 1 Važec - Mengusovce. Schválený variant výstavby diaľnic sa prenesie aj do roviny obchodnoprávnych zmlúv. Vyžiada si totiž zmeny v obchodných vzťahoch nielen po termínovej, ale aj po vecnej stránke. Je len samozrejmé, že pri zastavených stavbách budú zhotovovatelia žiadať odškodné za nenaplnenie zmlúv na technológie, dodávku materiálov a prenájom strojov, ďalej za prepúšťanie pracovníkov, bankové záruky zhotovovateľov a poistenia. Kam až povedú tieto rokovania a koľko nás, daňových poplatníkov, budú stáť, ešte dnes nie je isté. Všetko na úroky?
V tomto roku vláda predpokladá investovať do budovania diaľnic 7,5 mld. Sk, pričom predbežná potreba štátnej záruky je 6,7 mld. Sk. Táto suma plynie na diaľnice z nedávno schváleného štátneho rozpočtu cez Štátny fond cestného hospodárstva. Len na splátky istín a úrokov súvisiacich s výstavbou ciest a diaľnic sa počíta so sumou 5,7 mld. Sk. Penalizácia za oneskorené uhrádzanie pohľadávok z roku 1998 sa odhaduje vo výške zhruba 600 mil. Sk. Stanovisko predstaviteľov Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska, že „pri výstavbe diaľnic sa vláda nezadlžuje“, znie potom akosi neúprimne. V nákladoch sú zarátané aj úhrady dosiaľ neuhradených faktúr za odvedenú prácu stavebným organizáciám, ktoré sa podieľali na výstavbe diaľnic. V súčasnosti tento podiel predstavuje sumu 1,9 mld. Sk. O uvedený podiel sa tak zníži suma na výstavbu diaľnic na tento rok. Je len prirodzené, že uvedený variant výstavby diaľnic, verme, že schválený vládou len z núdze, sa u stavebných podnikateľov stretol s kritikou. Tento, podnikateľmi pomenovaný tzv. „nulový variant“ znamená podľa nich umŕtvenie stavebných prác. Skepticky sa stavajú aj k termínu dokončenia výstavby diaľnic, tvrdiac, že nebude možné dotovať plánovanú výstavbu diaľnic ani do roku 2010. Čo tento fakt bude znamenať pre stavebné firmy, je viditeľné už dnes. Netreba veľké slová, postačia čísla: v decembri minulého roka šesť rozhodujúcich stavebných firiem, podieľajúcich sa na výstavbe diaľnic, prepustilo 4600 zamestnancov, v prvom štvrťroku tohto roka ďalších 5000... Katarína Šelestiaková

Amsterdamprehánky13
Atényslnečno19
Belehradpolojasno21
Berlínprehánky12
Bratislavabúrka20
Bruseloblačno14
Budapešťprehánky21
Bukurešťpolojasno21
Frankfurtprehánky14
Helsinkidážď6
Istanbulslnečno19
Kodaňprehánky12
Kyjevoblačno14
Lisabonslnečno29
Londýnoblačno16
Madridslnečno26
Milánopolojasno24
Moskvadážď5
Osloprehánky6
Parížoblačno15
Prahaprehánky16
Rímoblačno24
Sofiapolojasno21
Štokholmprehánky8
Varšavaprehánky15
Viedeňbúrka20
Záhreboblačno19
Ženevapolojasno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.