Hospodársky denník
USD41,844 Sk
EUR44,913 Sk
CHF28,14 Sk
CZK1,172 Sk
  Streda  7.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Keď zákazky sú krátkodobé


Práca vo mzde nedáva sociálne istoty
Vývoj zamestnanosti a priemernej mzdy v textilnom, odevnom a kožiarskom priemysle za posledné roky klesá, s výnimkou vlaňajšieho. Určité zlepšenie nastalo v roku 1998 aj vo vývoji priemerných miezd, aj vo vývoji reálnej mzdy. Dosiahla sa priemerná mzdy 6764 Sk, ale v priemysle spolu bola priemerná mzda až 10 186 Sk. Viaceré odevné továrne, aj menšie závody, krajčírske dielne trpia nedostatkom pracovníčok, práca by bola, ale nie sú šičky. O mzdách šičiek a ich pracovnej morálke môže hovoriť každý, posudzovať ich, alebo dokonca odsudzovať iba ten, kto pozná pomery. Ak zarábajú hrubé len šesťtisíc mesačne, pritom za prácou musia cestovať a stojí ich to najmenej tisíc korún ba aj viac, musia pracovať na zmeny a, navyše, často sa prispôsobovať zmenám sortimentu (vzory sa menia niekedy aj tri razy za deň), naozaj im niet čo závidieť. Viaceré pracovníčky nestačia požadovanému tempu a rozširuje sa tichá nadčasová práca. Navyše, práca vo mzde neznamená sociálnu istotu, najmä zahraničné zákazky sú krátkodobé. Videli sme príčiny série úpadkov textilných a odevných fabrík v roku 1997 a 1998. Sú však aj mladé dravé slovenské firmy, ktoré prácu vo mzde, naopak, dávajú iným, prebrali túto formu do svojej podnikateľskej stratégie. Jednou z takýchto malých firiem je Odema Púchov - výroba a predaj odevov, zamestnávajúca iba dvadsať kmeňových zamestnancov. Rozhovor s Mariánom Chovancom, riaditeľom firmy, sa začal obligátnou otázkou. Čo vám robilo najväčšie starosti v začiatkoch firmy?
- Začnem tým najdôležitejším, peniazmi. Máme drahé peniaze, jedny z najdrahších v Európe. Potom sa ťažko dá pohnúť. Z vlastných výnosov robiť modelovú tvorbu, nejaký vývoj, nehovoriac o tom, že by sa mala rozvíjať nejaká technológia, kúpiť pozemok, postaviť dielne pre zamestnancov a minimálne sociálne zariadenia ... Videl som vás vystavovať na veľtrhoch aj výstavách. Zrejme ste úspešní... - Na trhu pôsobíme päť rokov, prešli sme cestu od výroby blúzok a prácou vo mzde pre zahraničie a dali sme sa na plnú konfekciu. Postupne sme sa dostali od vlastnej modelovej tvorby až k vlastným úverovým zdrojom, o tom poviem neskôr. Dnes sa u nás živí možno 80 percent odevného priemyslu prácou vo mzde. Začali sme sa presadzovať na slovenskom a českom trhu vlastnou módnou tvorbou, starostlivým nákupom materiálov. Začali sme zásobovať niektoré obchodné domy Prioru a väčšie markety. Veľkosti série, s ktorými pracujete a získavate trh, ak sa o veľkosti série dá vôbec hovoriť... - Nie sme až taká malá firma. Našou modelovou tvorbou a objednávkami práce vo mzde v iných firmách zamestnávame ďalších 150 ľudí. Máme takú zásadu, že sa musíme prispôsobiť trhu a nie aby sa trh prispôsoboval nám, tomu, čo nám vyhovuje. Snažíme sa robiť to, čo trh žiada, aj klasickú konfekciu a vychádzať vždy zákazníkom v ústrety. Veľké objednávky znamenajú určitú istotu, menej problémov v organizácii, ale nemusia vždy znamenať dobrý obchod. Aký podiel vo vašej produkcii predstavuje práca vlastných zamestnancov? - Je to asi pomer jedna ku desiatim, tých deväť desatín zadávame na mzdovú prácu. Modelová tvorba je zo sto percent naša. Máme ľudí odchovaných v Makyte, sú to starší ľudia, ale máme aj mladšie návrhárky. Vychádzame z vlastných strihov, nekopírujeme z Burdy. Používame pestré materiály a drobné zmeny. Potom ani nepoznáte, či jeden strih v desiatich materiáloch je ten istý strih. Koľko vyrábate pre zahraničie a koľko pre domáci trh?
- Päťdesiat percent produkcie exportujeme do Českej republiky. Máme tam dcérsku spoločnosť, prostredníctvom ktorej zásobujeme a distribuujeme. Máme okolo sto odberateľov, medzi nimi napríklad Obchodné domy Česká republika, kde je združených asi dvadsať Priorov. Je to mamutia firma, my im dávame tovar do komisu a po nejakých 30 - 40 dňoch nám ho vyplácajú. Tým sme pre nich zaujímavejší ako „veľkᓠMakyta. Zrejme nemáte problémy s celoročnou zamestnanosťou, aspoň z toho, čo som počul... - Dávame prácu na celý rok „na plný úväzok“ dvom firmám, to znamená asi 80 ľudí a ďalším trom - štyrom firmám dávame mzdovú prácu na pol roka. Niektoré firmy robia ľahkú konfekciu, niektoré saká, iné robia nohavice. Ťažko to zosumarizovať, lebo na tých istých strojoch sa to vždy nedá. Podobne však postupuje aj veľká Makyta, niektorí si myslia, že si všetko šije sama ... Má však 20 ďalších kooperačných dielní, ktorým na základe vlastného výskumu a vývoja dáva prácu vo mzde. To, čo robí Makyta, robíme aj my, iba trochu v menšom. V čom treba hľadať tajomstvo vášho podnikového úspechu?
- Začali sme obchádzať zákazníkov s modelom v ruke, ukazujúc naše výrobky, našu prácu. Držíme sa zásady „nech kvapká, ale nech kvapká každý deň“. Počas troch rokov sme vybudovali veľký sklad, kde je umiestnená dámska i pánska konfekcia, ľahká i ťažká, nohavice, saká i kabáty. Zákazníci k nám chodia zo Sniny, z Košíc i z Bratislavy. Myslím, že aj to je výsledok našej mravčej práce. To nijaká veľká firma nespraví, aby jej ľudia chodili s ukážkami tovaru do obchodov, aj do pešej zóny, aj dva kilometre pešo na rukách s modelmi. Poznávame aj situáciu na jarmokoch. Pri takýchto obchôdzkach zistíme, že, povedzme, v Rimavskej Sobote sa dobre predávajú čierne kabáty a v Bratislave „idú“ béžové. Tieto skúsenosti sa nikde inde nedozviete. Môj partner v rozhovore zrejme dobre vie, čo hovorí. Zásady úspešnej manažérskej práce akoby náhodou poznávam v jeho prejave, nie je autoritatívny, ale má autoritu. Je presvedčený o tom, že v konečnej inštancii zodpovedá za úspech či neúspech svojho tímu. Národohospodárske problémy ho menej zaujímajú. Zistil som to vtedy, keď na moju otázku, či dokáže udržať plnú zamestnanosť počas roka - troch, zdvihol obočie. V malých, dravých firmách hospodársky úspech a expanzia na zahraničné trhy stoja v popredí. Ivan Klačanský

Amsterdamprehánky13
Atényslnečno19
Belehradpolojasno21
Berlínprehánky12
Bratislavabúrka20
Bruseloblačno14
Budapešťprehánky21
Bukurešťpolojasno21
Frankfurtprehánky14
Helsinkidážď6
Istanbulslnečno19
Kodaňprehánky12
Kyjevoblačno14
Lisabonslnečno29
Londýnoblačno16
Madridslnečno26
Milánopolojasno24
Moskvadážď5
Osloprehánky6
Parížoblačno15
Prahaprehánky16
Rímoblačno24
Sofiapolojasno21
Štokholmprehánky8
Varšavaprehánky15
Viedeňbúrka20
Záhreboblačno19
Ženevapolojasno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.