Hospodársky denník
USD41,844 Sk
EUR44,913 Sk
CHF28,14 Sk
CZK1,172 Sk
  Streda  7.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













PROFIL a. s. Jacobs Suchard Figaro Bratislava

Prednosti firmy Slabiny firmy spoločnosť je v rukách silnej nadnárodnej spoločnosti Jacobs Suchard Kraft výroba čokolády a cukroviniek - jeden z najstabilnejších výrobných odborov v rámci potravinárskeho odvetvia Figaro - najväčší výrobca cukroviniek v SR
spoločnosť patrí do prvej trojky najziskovejších potravinárskych spoločností v SR vysoká kvalita produkcie a každoročne narastajúci objem výroby významné investície do firmy za obdobie rokov 1993 - 1998
celková zadlženosť firmy je dlhodobo v optime
významné finančné prostriedky smerujú do reklamy na upevňovanie si značky Figaro na trhu s cukrovinkami silný sociálny program
vysoké renomé medzi bankovými inštitúciami doma i v zahraničí využívanie medzinárodných poznatkov a informácií v riadení spoločnosti vývoz smeruje predovšetkým len na trhy krajín východného bloku , ktoré sa vyznačujú ekonomickou nestabilitou ( Česko, Rusko, Poľsko, ...) zhoršujúca sa platobná morálka odberateľov na Slovensku
silnejúca konkurencia zo zahraničia
SR predstavuje relatívne malý spotrebný trh
cena úverových zdrojov v tuzemsku je dlhodobo vysoká
silná závislosť od dovozu väčšiny základných surovín (okrem cukru) nepravidelná dividendová politika
akcie spoločnosti nie sú kótované na BCPB

Tabuľka č.1 Hospodárske výsledky a. s. Jacobs Suchard Figaro a. s. v mil. Sk 1995 1996 1997 30. 6. 1998 1998 e 1999 e Aktíva

spolu 1 009 1 041 1 159 1 174 1 190 1 250 Vlastný kapitál 793 874 966 953 1 000 1 080 Cudzie zdroje 193 145 167 172 180 200 Úvery
spolu 75 0 0 59 50 70 Tržby 1 745 2 114 2 389 1 107 2 600 2 750 EBIT 27 166 172 52 160 180 Čistý zisk - 27 83 92 25 95 100 Export 545 579 511 - 550 600 e - odhad
Akciová spoločnosť Jacobs Suchard Figaro Bratislava sa svojou výškou obratu, exportu a masou zisku radí dlhodobo medzi najväčšie potravinárske spoločnosti na Slovensku. Spoločnosť je najväčším výrobcom čokoládových cukroviniek na Slovensku a v súčasnosti je po a. s. SIT Bratislava druhým najväčším exportérom v rámci potravinárskeho sektora. Výrobný program tvorí najmä produkcia tabuľkových čokolád, čokoládových tyčiniek, dezertov, žuvačiek, cukríkov a kakaa. Tržby za predaj výrobkov produkovaných vo Figare tvorili asi 80 % celkových tržieb, pričom zvyšných 20 % tvorili tržby za predaj výrobkov skupiny Kraft Jacobs Suchard. V predaji mletej kávy značky Jacobs si firma drží 3. miesto a v predaji instantných káv je na druhom mieste. Privatizácia firmy prebehla počas prvej vlny kupónovej privatizácie, pričom majoritný balík akcií ( 66,7 %) sa predal zahraničnej spoločnosti Kraft General Food International Inc., patriacej švajčiarskej spoločnosti Jacobs Suchard z nadnárodného koncernu Philip Morris. Zo zostávajúcich akcií patrí 6,8 % spoločnosti Prague Inv. Hold. Cyprus a 26,5 % vlastnia individuálni investori. Figaro podniká v jednom z mála odvetví potravinárskeho priemyslu (výrobu kakaa, cukroviniek a trvanlivého pečiva) , ktoré na Slovensku možno označiť za ziskové. Dominantnými tuzemskými výrobcami čokolády a cukroviniek z hľadiska objemu výroby a exportu sú tri spoločnosti. Najväčšou je J. S. Figaro Bratislava , ktorého tržby dosiahli v r. 1997 takmer 2,4 mld. Sk, čo je o 35 % viac ako dosiahla a. s. I. D. C. Holding, ktorá je vlastníkom dvoch kľúčových výrobných podnikov, a to Pečivární Sereď a Figara Trnava. Tretie miesto patrí a. s. Deva z Trebišova. Priaznivo hodnotíme to, že všetky prevádzky v tomto odvetví sú už v privátnych rukách a vykazujú každoročné prírastky v objeme výroby i tvorbe masy zisku. Rozhodujúci zdroj stálej ekonomickej sily tohto potravinárskeho odboru tkvie v jeho stabilnej pozícii na rozhodujúcich trhoch , t. j. na slovenskom a českom. Narastanie intenzity zahraničnej konkurencie spoločnosti eliminujú aktívnou obchodnou a marketingovou politikou. Vďaka stabilným tržbám, ziskovým maržám z prevádzky, vysokej kvalite výrobkov a silným investíciám majú spoločnosti väčšinou dostatok zdrojov, tak vlastných, ako aj bankových na ďalšiu modernizáciu a investičnú politiku. Ako nevýhoda sa nám javí to, že drvivá väčšina spoločností nie je verejne obchodovateľná na kapitálovom trhu, čo značí, že získavanie kapitálu formou emitovania nových akcií, resp. emitovaním dlhopisov spoločnosti nevyužívajú ( výnimku tvorí len emisia štvorročných dlhopisov I. D. C. vo výške 100 mil. Sk z roku 1996 ). Figaru sa v poslednom období darí zvyšovať svoj podiel na slovenskom trhu čokoládových cukroviniek a v súčasnosti sa pohybuje na hranici 44 - 46 %. Na tomto náraste sa podieľajú najmä čokoládové dezerty a tyčinky. Spoločnosť okrem tradičných čokoládových výrobkov obohacuje trh cez svoju predajnú sieť aj o kávy „Jacobs“ a „Dadák“. Podiel na trhu s týmito výrobkami sa postupne zvyšuje a v roku 1997 ich celkový podiel vzrástol na 8 %. Za roky 1998 - 1999 očakávame atakovanie 10-percentnej hranice. Spoločnosť začala aj s predajom značkových syrov a považuje túto skupinu výrobkov vo svojom sortimentom portfóliu za významnú investíciu do budúcnosti. Ďalší rast spoločnosti bude do veľkej miery závisieť aj od schopnosti zvyšovať export a od schopnosti udržať, resp. zvýšiť v budúcnosti svoj podiel na slovenskom trhu . Export spoločnosti v roku 1996 predstavoval podľa Trendu TOP 100 hodnotu 579 mil. Sk a medziročne vzrástol o 6,2 %. V roku 1997 export klesol takmer o 12 % na 511 mil. Sk. Za rok 1998 očakávame jeho mierne posilnenie. Hlavnými exportnými teritóriami sú trhy Českej republiky a Ruska. Nové možnosti sa črtajú na trhoch Poľska, Slovinska, Ukrajiny a v Pobaltí. Ako nevýhodu vidíme to, že tieto trhy nepovažujeme za stabilné, keďže ich ekonomický vývoj je rozkolísaný, čo spôsobuje následne aj pokles kúpyschopnosti. Problémom je aj zavádzanie protidovozných opatrení najmä v Rusku a Poľsku. Najvyšší dopyt v zahraničí je po značkových výrobkoch a dezertoch Figaro, ktoré majú vysokú kvalitu a cenovo sú prístupnejšie ako konkurenčné zahraničné. Za najsilnejšieho konkurenta na českom a slovenskom trhu považujeme pre Figaro, a. s., Čokoládovny Praha, ktorá je podobne ako Figaro v majoritnom vlastníctve najväčšieho výrobcu čokolády na svete - švajčiarskej firmy Nestlé a má veľmi podobnú štruktúru vyrábaného sortimentu ako a. s. Figaro. Za rok 1997 Čokoládovny zvýšili svoje tržby o 6 % na 10,9 mld. Kč, čo predstavuje takmer 5-násobok tržieb Figara. Zo zahraničnej konkurencie sa na trh tlačia najmä veľkí svetoví výrobcovia( Nestle, Stollwerk, Barry Callebant, Lindt & Spruengli, ...), ktorí konkurujú Figaru prevažne v segmente výroba tabuľkovej čokolády, čokoládových tyčiniek a dezertov. Cenová konkurencia zo zahraničia je veľmi silná najmä v prvých dvoch položkách. V oblasti dezertov ide skôr o zahraničné výrobky s vyššou cenou, ktorá však odráža vysokú kvalitu a najmä značku. Zo slovenských konkurentov je čiastočnou konkurenciou Deva Trebišov ( výroba dezertov, čokolád a tyčiniek) a a. s. I. D. C. Bratislava, ktorá vlastní výrobnú prevádzku Figaro Trnava ( výroba cukríkov a menších čokoládových výrobkov) a výrobnú prevádzku Pečivárne Sereď ( výroba trvanlivého pečiva a nečokoládových cukroviniek). Podľa výšky tržieb za rok 1997 ( 2,388 mld. Sk) sa Figaro zaradilo podľa Trendu top 100 na 50 miesto. Medziročný rast tržieb bol 13 %. Za prvý polrok 1998 prišlo k 17-percentnému medziročnému nárastu tržieb, čo sa následne prejavilo aj v 16,7-percentnom medziročnom raste zisku po zdanení. Na rast tržieb mal priaznivý vplyv aj predaj zahraničných značkových výrobkov Milka a Jacobs. Pozitívne hodnotíme vplyv zahraničného akcionára, ktorý sa prejavil v skvalitnení výroby a v modernizácii strojno-technologického vybavenia. Výrazne sa zvýšila hygiena pri práci a starostlivosť o pracovníkov. Priemerný počet zamestnancov v roku 1997 bol 955 a oproti roku 1996 spoločnosť zaznamenala rast o 7 %, čím sa Figaro zaradilo na 30. miesto medzi podnikmi s najvyšším prírastkom zamestnancov. Celkové investície, ktoré sa realizovali za obdobie prevzatia spoločnosti zahraničným partnerom, sa pohybujú na hranici 0,6 mld. Sk. Vplyv zahraničného akcionára sa prejavil aj na kvalitnom finančnom riadení spoločnosti a využívaní medzinárodných informácií na smerovanie ďalšieho rozvoja spoločnosti. Figaro sa pod novým vedením zmenilo na trhovo orientovanú spoločnosť, čo sa prejavilo nielen vysokými výdavkami na reklamu, ale aj vývojom nových výrobkov. Spoločnosť vlastní aj certifikát kvality podľa normy ISO 9002. Vyhliadky výrobcov čokolády a cukroviniek sú aj napriek silnejúcej konkurencii a poklesu kúpyschopnosti v krajinách východnej Európy stabilné a v rámci potravinárskeho priemyslu hodnotíme tento sektor za najlukratívnejší a zároveň najstabilnejší. Figaro má širokú skladbu výrobkového portfólia, čo mu pomáha rásť aj pri zastavení rastu kúpnej sily a príklonu spotreby k lacnejším výrobkom. Ekonomicko - finančná pozícia

Pri analýze a. s. J. S. Figaro sme pre lepšiu vypovedaciu schopnosť porovnávali hlavné ekonomické ukazovatele s najsilnejšími svetovými výrobcami, ktorých výrobkové portfóliá sú vo väčšine prípadov však niekoľkonásobne širšie, ich kapitálové vybavenie je ďaleko vyššie a ich značkové výrobky majú na svetových trhoch už vybudované dlhodobo silné pozície. Ekonomicko - finančné postavenie a. s. Figaro možno na základe výsledkov z obdobia 1995 - 30. 6. 1998 stručne charakterizovať ako výborné v oblasti zadlženosti a likvidity, nadpriemerné v oblasti obratovosti a zlepšujúce sa v oblasti ziskovosti. Na základe dosiahnutých ekonomických výsledkov za posledné štyri roky a očakávaných skutočností v nasledujúcich rokoch radíme akcie spoločnosti Figara do skupiny emisií na investovanie vhodných, pri ktorých prevažuje jednoznačne bezpečnosť nad rizikovosťou investície. Priemerný medziročný rast tržieb za roky 1995 - 1997 dosiahol silných 17 %. Z výsledkov analýzy zadlženosti vyplýva, že Figaru sa podarilo ako jednej z mála spoločností na Slovensku dosiahnuť koncom roka 1997 nulovú úverovú zadlženosť, čo firme pomohlo zvýšiť zisk, keďže situácia na slovenskom medzibankovom trhu je taká, že úverové zdroje sú drahé, pričom úroky sa dostali v dôsledku rastu sadzieb na peňažnom trhu až nad 20-percentnú hranicu. V prvej polovici roka firma začala čerpať krátkodobé úvery vo výške 59 mil. Sk, čo sa však premietlo len do 5-percentnej úverovej zadlženosti spoločnosti. Priaznivo hodnotíme skutočnosť, že zadlženosť je vo všetkých zovateľoch dlhodobo v optimálnych hraniciach a navyše ešte stále klesá. Takéto nízke zadlženie svedčí o rýchlo obrátkovom tovare spoločnosti a optimálnom finančnom riadení. Krytie fixných aktív vlastným kapitálom je vysoké, čo svedčí o značnej prekapitalizovanosti spoločnosti. Čistý dlh spoločnosti (dlhodobé záväzky + úvery spolu) - finančný majetok dosiahol aj k 30. 6. 1998 zápornú hodnotu, podobne ako v rokoch minulých, čo svedčí o dobrom riadení cash flow. Z výsledkov analýzy rentability vyplýva, že spoločnosť v rokoch 1994 - 1995 vykázala čistú kumulovanú stratu 64 mil. Sk hlavne v dôsledku vysokých investícií, vytváraním rezerv a vysokými daňovými pokutami. Roky 1996 - 1997 už predstavovali radikálny obrat v oblasti tvorby zisku, čo dokazujú aj výsledky základných ukazovateľov rentability. Základná produkčná sila ( prevádzkový zisk / aktíva spolu) vzrástla z 3 % v roku 1995 na 16 % v roku 1996 a 15 % v r. 1997. Čistá zisková marža vzrástla z ( -2 %) na + 4 %. V porovnaní s českým výrobcom (7 %) je však stále nízka ( porovnanie so svetovými výrobcami je v tabuľke č. 2). ROE vzrástol zo záporných 3 % na súčasných 10 %. Rast ziskovosti by mal pokračovať aj v tomto a v najbližších rokoch, čo by následne mohlo zatraktívniť akcie Figara a následne viesť k vyplácaniu pravidelných dividend spoločnosti. Z analýzy obratovosti vyplýva, že spoločnosť vyrába rýchloobrátkový tovar, čo sa prejavuje následne vo výborných výsledkoch lehoty splatnosti krátkodobých záväzkov, ktorá je za posledné roky nižšia ako 30 dní ( r. 1997 = 23 dní), podobne aj lehota splatnosti pohľadávok sa dostala na hodnotu 31 dní v r. 1997, čo svedčí o solventnosti odberateľov a o vysoko predajnom sortimente. Postupný, priaznivý pokles nastáva aj pri lehote obratu zásob (DOZ), ktorá klesla z hodnoty 51 dní v r.1995 na hodnotu 45 dní v roku 1997. Tento výsledok nás informuje, že spoločnosť nemá zbytočné nelikvidné zásoby, ktoré by vyžadovali nadbytočné financovanie. Výsledky analýzy likvidity svedčia o výborných výsledkoch na všetkých stupňoch. Hrubý cash flow na akciu v roku 1997 stúpol na 424 Sk z 394 Sk z roku 1996. Podľa multivariantnej diskriminačnej analýzy je solventnosť spoločnosti vysoká a výsledný koeficient sa pohybuje za posledné dva roky v pásme 5,0 - 5,5. Akcie Figara sa obchodujú tak na BCPB, ako aj na RM-S. Obchodovateľnosť je podpriemerná. Jej zvýšeniu by pomohlo, keby spoločnosť kótovala akcie na hlavnom trhu a načrtla dividendovú politiku v strednodobom horizonte, čo by investorom pomáhalo pri medziročnom porovnávaní a prognózovaní svojich očakávaní s investíciami podobného zamerania. Historické maximá sa pohybovali až na hranici 4400 Sk/akcia. Posledné dva roky sa však kurz väčšinou pohybuje v pásme 700 - 900 Sk za akciu, čo jasne hovorí , že akcie sú podhodnotené vzhľadom na výšku čistého majetku pripadajúceho na akciu, ktorý bol k 30. 6. 1998 na hranici 1446 Sk. Kurzu akcií nepomohla ani výplata prvých historických dividend v roku 1998 vo výške 55 Sk ( 47 Sk po zdanení) na akciu. Súčasný kurz osciluje okolo hranice 802 - 850 Sk za akciu, čo môže byť aj dôsledok dosiaľ nezverejnených predbežných očakávaných výsledkov za rok 1998 a faktu, že v spoločnosti je už majoritný vlastník. Na základe uvedených skutočností a očakávaných vývojových tendencií vo Figare odporúčame v budúcnosti držať akcie ako strednodobú investíciu pri jasnej prevahe silných stránok spoločnosti oproti slabým. Tabuľka č. 2

Údaje za r.1997 Nestle Nabisco Stollwerk Barry Lindt & J. S. Figaro

Callebaut Spruengli Bratislava Čistý zisk (mil. USD) 2,739 405 14 66 34 3 Tržby ( mil. USD) 47,878 8,734 839 1,509 699 68 ROA 7,6% 3,3% 4,4% 6,6% 4,4% 7,9% ROE 17,28% 9,8% 14,23% 21,22% 11,2% 9,5% Prevádzková marža 9,8% 12,4% 2,6% 6,85% 8,27% 7,2% Likvidita II. stupňa 0.89 0.45 0.65 0.96 1.32 1.76 Miera zadlženosti 120% 188% 227% 153% 176% 17% EPS ( USD) 66,9 1,61 - 12,81 785 3,8 Price/Book 4.47 0.51 3.19 2.63 0.739 0.58 P/E 26.54 37.29 34.71 16.07 32.32 6.75 Tržby na
zamestnanca ( tis. USD) 212 165 223 414 152 71,5

Vypracoval: Ing. Jaroslav Kukučka

finančný analytik

Amsterdamprehánky13
Atényslnečno19
Belehradpolojasno21
Berlínprehánky12
Bratislavabúrka20
Bruseloblačno14
Budapešťprehánky21
Bukurešťpolojasno21
Frankfurtprehánky14
Helsinkidážď6
Istanbulslnečno19
Kodaňprehánky12
Kyjevoblačno14
Lisabonslnečno29
Londýnoblačno16
Madridslnečno26
Milánopolojasno24
Moskvadážď5
Osloprehánky6
Parížoblačno15
Prahaprehánky16
Rímoblačno24
Sofiapolojasno21
Štokholmprehánky8
Varšavaprehánky15
Viedeňbúrka20
Záhreboblačno19
Ženevapolojasno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.