Hospodársky denník
USD41,618 Sk
EUR44,891 Sk
CHF28,135 Sk
CZK1,173 Sk
  Štvrtok  8.Apríla 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













„Babka k babce“ a čo peniaze?


Stavovské organizácie pripomienkujú zmeny vo financovaní zdravotníctva Prvých sto dní má už nová vláda za sebou. S vývojom situácie však nie je spokojná ani jedna stavovská organizácia. Urobené kroky nepovažujú za systémové. Krízové opatrenia neušetrili výdavky. Veľa nového neprinesie ani nový rozpočet. Nielenže sa z neho nebudú môcť splácať dlhy, ale nepokryje ani výdavky. Je slabý predpoklad, že svoje záväzky si začnú plniť neplatiči poistného a ani vláda nemieni väčším balíkom prispieť do vrecka zdravotníctva. Kedy sa predpokladá zmena súčasnej situácie, kedy prestanú platiť krízové a im podobné opatrenia, sú otázky, ktoré zaujímajú každého z nás. Veď choroba si nevyberá ani podľa veku, pohlavia či hrúbky peňaženky. Odpoveď na tieto otázky sme hľadali u ministra zdravotníctva Tibora Šagáta. - Kríza v rezorte zdravotníctva nie je výsledkom vývoja niekoľkých posledných mesiacov. Bola tu aj pred nástupom našej vlády, až my sme problémy takto nahlas pomenovali. Nešlo nám však len o pomenovanie stavu, v akom sa nachádzal systém zdravotnej starostlivosti. Katastrofálna ekonomická situácia, keď deficit dosiahol asi 12 mld. Sk spôsobovala, že dochádzalo k závažným problémom v zásobovaní zdravotníckych zariadení základnými prostriedkami na ich činnosť (lieky, infúzne roztoky a pod.). Preto sme museli vyhlásiť krízový režim ich prevádzky. Hlavným cieľom krízového režimu nebolo šetriť, ale aby sa pri nedostatku peňazí nestalo, že nebudú prostriedky na zabezpečenie neodkladnej zdravotnej starostlivosti a že dôjde k závažnému poškodeniu alebo zhoršeniu zdravotného stavu pacientov. Podľa našich informácii sa tento cieľ podarilo splniť. Okrem toho treba zdôrazniť, že sme ani v krízovom režime neobmedzovali primárnu starostlivosť, teda tú, ktorú využíva a potrebuje občan najčastejšie. So stavovskými organizáciami sme opakovane rokovali a rokujeme. Dávame im pripomienkovať všetky zásadné materiály, naposledy rozpracovanie Programového vyhlásenia vlády pre zdravotníctvo. Okrem toho sme urobili prvé a zásadné kroky na dosiahnutie systémových zmien. Vo financovaní je to prvá etapa budovania tzv. uzatvoreného systému, kapitácia v primárnej starostlivosti, prospektívny rozpočet pre nemocnice. Stavovské organizácie v súčasnosti pripomienkujú ďalšie zmeny vo financovaní, ktoré chceme zaviesť v druhom štvrťroku. Týkajú sa predovšetkým objektivizácie prospektívnych rozpočtov, ktoré boli zaťažené chybami tzv. historických rozpočtov (rozpočty nemocníc prebraté z minulosti bez dostatočnej objektivizácie ich nákladov a výnosov). V zdravotnom poistení, v ktorom zlyhanie štátneho dozoru v posledných štyroch rokoch viedlo k závažnému porušovaniu zákona zo strany zdravotných poisťovní, sme novelou zákona o zdravotnom poistení posilnili úlohu štátu vo VšZP a sfunkčnili jej správnu radu. Dnes je na pripomienkovom konaní ďalšia novela, ktorá dovolí väčšiu kontrolu činnosti aj neštátnych zdravotných poisťovní, rieši prevzatie záväzkov zaniknutých poisťovní a pod. V liekovej politike sme novou kategorizáciou sledovali obmedzenie tempa rastu nákladov na lieky spolu so zabezpečením kvalitných liekov pre všetky závažné ochorenia, ktoré sú úplne hradené zo zdravotného poistenia. Pripravujeme ďalšiu novelu kategorizácie tak, aby sme celý systém ustavične zlepšovali. Priplácanie na lieky v ňom bude mať predovšetkým motivačný charakter, s cieľom znižovať plytvanie. Zmenu krízového režimu na štandardnú prevádzku zdravotníckych zariadení predpokladáme po prijatí štátneho rozpočtu na tento rok. Pri nástupe do funkcie ste vyhlásili, že trestnoprávnej zodpovednosti by sa nemali vyhnúť tí, ktorí zdravotníctvo do takejto situácie dostali. Čo sa v tomto smere podniklo? Situáciu v minulom roku skomplikovala aj zdravotná poisťovňa ministerstva vnútra tým, že neodvádzala príslušné peniaze do fondu prerozdelenia. Dnes je jej vtedajší riaditeľ vaším blízkym spolupracovníkom. Bude sa zodpovedať tiež? - Postupne robíme kontroly v zdravotníckych zariadeniach. Ak naše zistenia napĺňajú skutkovú podstatu trestného činu, postupujeme ich kompetentným orgánom. Nehospodárne nakladanie s pridelenými prostriedkami nebudeme tolerovať. Rovnako postupujeme aj v prípade zistení nedodržiavania zákonov zdravotnými poisťovňami. Svojich spolupracovníkov som si vyberal podľa ich odborných a morálnych kvalít. O neodvádzaní vybraného poistenia do fondu prerozdelenia nerozhodol Dr. Kováč ako riaditeľ poisťovne, ale jej samosprávne orgány. V zdravotnom poistení všeobecne vládne nestabilita. Namiesto rezervných zdrojov vykazujú vysoký deficit. Ak by aj bol zaručený stopercentný výber poistného, čo ako vieme, nie je reálne, veď aj odvody štátu za svojich poistencov zostanú na skutočnosti minulého roka, chýbalo by podľa predpokladov 15 až 20 percent zdrojov. Ustavične sa hovorí o spoluúčasti pacienta, ale stále zostáva iba pri konštatovaní, ako je to v krajinách EÚ a ako u nás. Budete v tomto smere iniciovať zmeny legislatívy? Zdravotníctvu peniaze neprinesie konštatovanie, že na občana je treba ísť s citom. - V prvom rade chcem povedať, že odvody štátu sa oproti minulému roku zvýšili, aj keď nie úplne podľa našich predstáv. Žiaľ, vyšší odvod nedovoľuje súčasná hospodárska situácia. Pochopiteľne, že sa nevzdávame a počas funkčného obdobia vlády chceme dosiahnuť volebný cieľ - 13,7 percenta zo 100 percent minimálnej mzdy. Otázka spoluúčasti občana je veľmi zložitý problém. Nevyriešime ho zo dňa na deň. Potrebuje to svoj čas. Začali sme už so zmenami v kategorizácii liekov. Treba však zdôrazniť, že priplácanie bude mať predovšetkým motivačný charakter, aby sa zdravotníctvo nezneužívalo, aby sa neplytvalo. To však v žiadnom prípade nemôže spôsobiť, aby sa v novom systéme zdravotnej starostlivosti vytratili základné reformačné ciele: dostupnosť a rovnosť pre všetkých vrátane sociálne slabších občanov. V súvislosti s problémami zdravotných poisťovní sa hovorilo o znížení ich počtu. Pristúpi sa k tomuto kroku? - Túto otázku by som formuloval inak. Našou snahou je, aby všetky zdravotné poisťovne pracovali v prospech svojich poistencov v súlade s platnými zákonmi. Je úlohou štátneho dozoru, aby ich činnosť kontroloval. V prípade, že nájde závažné chyby, ktoré sú v rozpore so súčasne platnou legislatívou, neponecháme zdravotnej poisťovni licenciu. Našou úlohou je chrániť pacienta. Ak je poistený, musíme mu poskytnúť kvalitnú zdravotnú starostlivosť. Platí to aj v prípade lekára, ktorého za výkony musíme dostatočne zaplatiť. Zistenia, ktoré máme k dispozícii, povedú k zníženiu počtu poisťovní. Veľa sa hovorilo o zanedbávaní činnosti agentúr domácej opatrovateľskej starostlivosti, o tom, že by mohli odbremeniť zdravotnícke zariadenia. Dnes na pokyn ministerstva zdravotníctva s nimi zdravotné poisťovne uzatvárajú zmluvy. Na túto činnosť pôjde 0,4 percenta všetkých výdavkov, čo predstavuje 12 mil. Sk. Podľa akého kľúča sa vyberali agentúry, s ktorými sa podpíšu zmluvy a aké predpokladané úspory to zdravotníctvu prinesie? - Do siete zdravotníckych zariadení patria všetky agentúry domácej ošetrovateľskej starostlivosti, ktoré mali k 4. januáru 1999 platné povolenie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti. S týmito môžu zdravotné poisťovne uzavrieť zmluvu o poskytovaní zdravotnej starostlivosti. V minulosti len Všeobecná zdravotná poisťovňa nemala s agentúrami uzatvorené zmluvy. Svojím listom z konca januára tohto roka som riaditeľovi Majstríkovi odporučil, aby v zmysle Programového vyhlásenia vlády uzatvoril zmluvy s agentúrami v čo najkratšom čase. Rátame s tým, že ročne by sa na ich financovanie malo vyčleniť asi 100 mil. Sk. Túto sumu sme určili po vzájomnom rokovaní s predstaviteľmi agentúr. Gabriela Klestincová

Amsterdampolooblačno12
Atényoblačno22
Belehradprehánky20
Berlínprehánky13
Bratislavaoblačno15
Bruselpolooblačno11
Budapešťoblačno17
Bukurešťbúrka20
Frankfurtoblačno16
Helsinkiprehánky3
Istanbulslnečno18
Kodaňzamračené9
Kyjevprehánky11
Lisabonslnečno24
Londýnzamračené14
Madridslnečno27
Milánooblačno21
Moskvazamračené3
Osloprehánky5
Parížpolooblačno18
Prahaprehánky13
Rímdážď22
Sofiabúrka20
Štokholmprehánky5
Varšavaprehánky11
Viedeňprehánky16
Záhrebbúrky20
Ženevaoblačno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.