Benigniho oscarový triumf Keď na vlaňajšom filmovom festivale v Cannes preberal Veľkú cenu poroty taliansky herec a režisér Roberto Benigni za film Život je krásny, bola to senzácia. Film mal mimoriadny ohlas a radosť temperamentného Taliana bola ohromujúca. Veľký šoumen vyletel na pódium, kľakol si pred predsedu poroty Martina Scorseseho a pobozkal mu topánky. Pri preberaní Oscarov sme už na podobnú scénu boli pripravení. Tentoraz sa poprechádzal po radoch a po ocenenie si doskackal. Taliansky komediálny herec a režisér Roberto Benigni nie je ani pre nás neznámy. Skutočný triumf však slávi až snímkou Život je krásny. Prečo táto tragikomédia, či skôr rozprávka a bájka, má taký medzinárodný ohlas? Zrejme preto, že je to rozprávka, logiku v nej hľadať netreba, ba dokonca je to neprípustné. Ostáva teda jediné - nechať sa uniesť emóciami. Kto hľadá prísne pravidlá logiky musí film ako taký odmietnuť. K úspechu však napriek všetkému bolo treba splniť tri požiadavky - mať od udalostí druhej svetovej vojny odstup desaťročí, schopnosť zovšeobecňovať a v neposlednom rade talent. Rozšafný, veselý Guido, židovský čašník, neskôr kníhkupec, plný elánu prichádza do Arezza, aby ho tam, ako blesk z jasného neba, zasiahla láska. Učiteľka Dora. Manželstvo je šťastné, svetlom ich života je syn Giosue, ktorého učia láske a chránia pred záludnostiami života. Idyla sa končí, keď Guida a chlapca zoberú do koncentračného tábora. Dora ich neopustí a dobrovoľne sa pridá k transportu. A v tej chvíli sa začne veľká hra medzi otcom a synom. Chlapec zrejme tuší pravdu, ale pristúpi na lož. Už som naznačila, že tvorca sa hlási k rozprávke, ale práve to nepravdepodobné a nelogické mu v nej poslúžilo, aby cez smiech a humor zaujal stanovisko ku všetkému, čo je neľudské a človeka ponižujúce. A to fašizmus robil. S trochou nadsádzky by sa dalo povedať, že si posvietil na praktiky všetkých totalitných režimov. Postavy Guida sa Benigni zhostil bravúrne. Tí, ktorí ho videli len v komediálnej polohe majú možnosť vidieť širokú škálu jeho herectva - od klauniády až po vážnejšie tóny jeho hereckého registra. Sumarizujúc - inteligentné, mnohovrstevné rozprávanie o vážnych veciach humorným spôsobom, pôsobivé herecké výkony, brilantná drobnokresba, lipnutie na detailoch, ktoré pričarujú do filmu osobitú atmosféru, dávajú snímke punc výnimočnosti a zároveň jednoduchosti. Tej jednoduchosti, ktorá aj z banality dokáže urobiť umenie. Emília Kincelová
|
Amsterdam | slabý dážď | 14 |
Atény | polojasno | 22 |
Belehrad | prehánky | 24 |
Berlín | oblačno | 14 |
Bratislava | oblačno | 18 |
Brusel | polojasno | 16 |
Budapešť | oblačno | 18 |
Bukurešť | slnečno | 24 |
Frankfurt | slnečno | 15 |
Helsinki | dážď | 8 |
Istanbul | slnečno | 20 |
Kodaň | oblačno | 12 |
Kyjev | oblačno | 13 |
Lisabon | slnečno | 26 |
Londýn | oblačno | 14 |
Madrid | slnečno | 22 |
Miláno | dážď | 16 |
Moskva | dážď | 7 |
Oslo | prehánky | 9 |
Paríž | oblačno | 16 |
Praha | polojasno | 15 |
Rím | prehánky | 16 |
Sofia | slnečno | 22 |
Štokholm | dážď | 9 |
Varšava | polojasno | 13 |
Viedeň | oblačno | 17 |
Záhreb | dážď | 18 |
Ženeva | oblačno | 14 |
|
|
|