|
|||||||||||||||||
Pondelok 10.Mája 1999 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Služba musí byť komplexnáPráva klientov a povinnosti cestovných kancelárií Letná turistická sezóna je pred dverami a v pamäti mnohých ožívajú historky o turistoch, ktorí mali problémy vrátiť sa zo svojej dovolenky v zahraničí, lebo za ich let niekto nezaplatil, alebo ich let niekto preknihoval, alebo sa pokazil autobus. Turisti zaplatili cenu za komplex služieb v programe, nemôžu zostať nocovať len tak pri ceste alebo na letisku. Je to povinnosť cestovnej kancelárie, ktorá vyslala turistu na cestu, aby ho doviezla späť na miesto návratu, bez ohľadu na to, kto je jej subdodávateľom. Vo svete spôsob kaucie, ktorá sa skladá cestovnou kanceláriou, je bežným spôsobom, ako riešiť tieto problémy. Smernica EÚ č. 90/314, konkrétne jej článok 7, ukladá cestovným kanceláriám: Zmluvná strana organizátora a predajcu musí predložiť dostatočné dôkazy o navrátení preplatkov a pre repatriáciu (návrat do vlasti) spotrebiteľa v prípade svojej platobnej neschopnosti. Smernica EÚ teda ukladá povinnosť cestovnej kancelárii, ale nerieši spôsob plnenia tejto povinnosti, rozhodnutie ponecháva na jednotlivé krajiny. V niektorých krajinách EÚ je táto povinnosť predpísaná v zákone. Zákonné ustanovenie sa javí skutočne nevyhnutné, ide o to, či by mal zákon riešiť aj spôsob zabezpečenia ochrany klienta cestovnou kanceláriou. Nárast ceny Na Slovensku v minulých rokoch vzniklo veľmi veľa cestovných kancelárií, z ktorých 157 je združených v odborovej celoslovenskej organizácii SACK. To znamená, že mnoho ďalších podniká bez potreby odborového členstva. Pritom SACK zohráva nezastupiteľnú úlohu, okrem iného aj v smere odborného vzdelávania a poradenskej činnosti pre svojich členov. Mnohí z nich takmer ihneď so začatím svojej podnikateľskej činnosti vstupujú do obchodu so zahraničím a často nie sú si vedomí všetkých rizík, ktoré s obchodom súvisia. Zákonná úprava istenia klientov pritvrdí ekonomické podmienky podnikania. V konečnej fáze to znova odnesie klient, pretože zvýšenie nákladov cestovnej kancelárie, aj keď nie v celej výške, sa odrazí v cene služieb. Preto je potrebné, aby ešte pred legislatívnou úpravou boli vyhodnotené všetky možné varianty, nielen vrátane preverenia ich legislatívnej priechodnosti, ale aj preverenia dosahu na ekonomiku cestovnej kancelárie a hlavne finančného dosahu na klientov. Jedným z možných riešení sa ukazuje možnosť spomínanej kaucie. Každá finančná kaucia, ktorá je zložená vo finančnom ústave, ktorou banka je, môže byť podľa zákona o konkurze a vyrovnaní zablokovaná. Preto toto riešenie neprichádza do úvahy. Ďalšou z možností je poistenie cestovnej kancelárie v komerčných poisťovniach, ktoré pri poisťovaní budú, samozrejme, zohľadňovať svoje vlastné obchodné riziká. A tie nie sú ani tak veľké, ako sú neznáme. Podľa vyjadrenia cestovnej kancelárie Vítkovice Tours pre časopis Všudebyl, v minulej letnej sezóne začali pokusne spolupracovať s Moravskoslezskou Kooperativou, ktorá postupovala dosť prísne. Môžeme predpokladať, že poisťovne si budú vyžadovať na zhodnotenie svojich rizík od cestovnej kancelárie audit, ktorý si v súčasnosti dáva vypracúvať len zlomok cestovných kancelárií. Aj po predchádzajúcom podrobnom rozbore ekonomiky, bude musieť poisťovňa zabezpečiť kontrolný mechanizmus. Okrem toho nie je známe, či poisťovňa bude vyžadovať zloženie kaucie, ručiť hmotným majetkom alebo stanoví sadzby v závislosti od počtu predaných zájazdov a ich destinácií a či vôbec rozlíši typ cestovnej kancelárie, a to organizátora od predajcu. Dôraz na licenciu Tieto dva typy cestovných kancelárií sa zatiaľ v zákone nerozlišujú, nedefinuje ho ani živnostenský zákon, hoci v obchodnej činnosti sa rozlišuje medzi veľkoobchodnou a maloobchodnou činnosťou. Toto delenie platí aj pre cestovné kancelárie - jedna z nich na základe kúpnej zmluvy organizuje balíček služieb a druhá z nich predáva za províziu. Podľa toho, kto má licenciu na vystavenie dokladov (ubytovací poukaz, cestovné doklady, ako letenky atď.), preberá zodpovednosť za reklamáciu. V praxi to vyzerá tak, že jedného klienta vybavuje na jeho cestu často väčší počet cestovných kancelárií. Nevyjasnené definície a vzťahy prinášajú len ďalšie nejasnosti do rizík preberaných poisťovňou. V prípade, ak zákon stanoví aj spôsob ručenia, a to prostredníctvom poisťovne, je potrebné, aby poisťovne prehodnotili vopred svoje riziká a nehodnotili ich pre nejasnosť vo veci príliš vysoko. Mohlo by sa stať, že niektoré už existujúce cestovné kancelárie by museli jednoducho skončiť svoju činnosť. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |