|
|||||||||||||||||
Utorok 11.Mája 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smer zákazníkCestovný ruch si hľadá pôdu Dnes sa na ministerstve hospodárstva stretne niekoľko vybraných cestovných kancelárií, aby hľadali spôsob ako spolupracovať na vytváraní imidžu Slovenska na medzinárodnom trhu cestovného ruchu. Hlavným nositeľom tejto úlohy za štát je Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR). Hospodáriť musí s balíkom len 42 mil. Sk, čo predstavuje malé promile z celkového devízového príjmu štátu. Je ťažké v takomto prípade rozhodnúť, ktoré výdavkové položky SACR uprednostniť. Existuje veľký neuspokojený dopyt po propagačných materiáloch zo strany zahraničných obchodných zastúpení alebo i podnikateľov v cestovnom ruchu cestujúcim do zahraničia ponúkať vlastné služby, ale aj reprezentovať Slovensko ako turistickú destináciu. Na druhej strane vo výdavkovej časti ukrivdené náklady na komplexnú štátnu marketingovú štúdiu a ťažkosti v zladení krokov s pracoviskami iných ministerstiev, ktoré v rámci prierezového charakteru cestovného ruchu dostali tiež pridelené položky na rozvoj cestového ruchu, neposkytujú informácie pre dennú potrebu praxe cestovných kancelárií zaoberajúcich sa aktívnym zahraničným cestovným ruchom a už vôbec im nedávajú jasný výhľad do budúcnosti. Filozofia marketingu Súdiac z nespokojnosti cestovných kancelárií, nechýbajú tu len finančné prostriedky, ale zdá sa, že aj spoločná marketingová filozofia, ako základný kameň na zostavenie marketingového plánu. Dôležité je uvedomiť si, že do produktu cestovného ruchu nevchádza len produkt jednotlivých podnikateľov, ale že jej nedeliteľnou súčasťou je aj krajina, ktorá sa samozrejme zhodnocuje v cene. Štát, ktorý ochraňuje záujmy krajiny a čerpá z jej úžitku vo forme daní a poplatkov, spätne do tejto aktivity vracia. V súčasnosti sa nerieši len otázka koľko, ale aj ako, kde, kedy a na čo vynaložiť prostriedky tak, aby sa čo najrýchlejšie vrátili. Prezentácia toho, čo máme, nezaujíma natoľko, ako informácia o tom, čo robíme. Teda o aktivitách v cestovnom ruchu na Slovensku. Tie sa však menia, vyvíjajú, a tým sa zvyšujú náklady na tvorbu a vydávanie tlačených informácií. Rovnako je absolútny nedostatok finančných prostriedkov na študijné náborové cesty pre zahraničných novinárov, profesijných odborníkov, ako aj zamestnancov zahraničných cestovných kancelárií, ktorí by mohli propagovať našu krajinu v zahraničí slovom aj písmom. Okrem Saturu pôsobia v aktívnom cestovnom ruchu viac-menej malé cestovné kancelárie, ktoré by si takéto aktivity nemohli financovať z vlastných, hoci aj združených finančných prostriedkov, museli by mať k tomu sponzora. Zvyčajne sa na takýchto akciách v iných krajinách zúčastňuje aj národný letecký prepravca, ktorý poskytuje tejto skupine cestujúcich výhodné tarify. Preto je návšteva krajiny kedykoľvek žiadaná. Ako nás vidia? Orientovať sa na aktivity však znamená mať už dnes jasnú regionálnu politiku, pretože produkt cestovného ruchu je komplex služieb viacerých subdodávateľov. Zvyčajne ich prezentuje cestovná kancelária, preto ten záujem z ich strany o spoluprácu so štátom. Pokiaľ však nebude známa regionálna politika vyplývajúca zo zákona o cestovnom ruchu, nikto sa nikdy pri spolupráci štát - podnikateľ nevyhne podozrievaniu z lobizmu. Ak chceme vstúpiť do Európy, mali by sme si najprv zameniť šošovky. Európa a svet nás vidí inak, ako sa vidíme my. Ak sa chceme zviditeľniť, ak chceme, aby ponuka prerazila, zaujala miesto v inej krajine a aj si ho udržala, musíme skoncentrovať našu silu do jedného bodu, do jednej úlohy a ozrejmiť si postupnosť krokov. Získanie nového trhu nejde bez boja. Zvíťazí len ten, kto je silnejší a obratnejší. Rudolfa Vallová |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |