Pružné i efektívne Komentuje Eleonóra Bujačková V priemyselne vyspelých i rozvojových ekonomikách sú malé a stredné podniky motorom rastu zamestnanosti. V ich prospech hovoria nižšie požiadavky na kapitálové vybavenie a prispôsobivosť výrobkov a služieb potrebám miestnych trhov. OECD považuje podniky do 19 zamestnancov za veľmi mále, do 99 za malé, do 499 za stredné a viac ako 500 za veľké. Podľa tejto definície malé a stredné podniky zamestnávajú v priemyselne vyspelých krajinách od 57 % (USA) do 81 % (Taliansko) pracovných síl. V roku 1998 v EÚ iba mikropodniky predstavovali 34,2 % celkovej zamestnanosti (bez poľnohospdárstva), malé podniky takmer 26 % a stredné okolo 18 %. Na efektívnosť takýchto firiem stavili vo všetkých ázijských ekonomikách, v Afrike sú práve mikropodniky ohromným rastúcim zdrojom zamestnanosti. Trend rýchleho rastu malých podnikov a pracovných príležitostí, ktoré ponúkajú, je zrejmý aj v transformujúcich sa krajinách strednej a východnej Európy. Napríklad u nás predstavovali v minulom roku takmer 60 % všetkých firiem. Vývoj a rozvoj veľkého počtu malých a stredných podnikov je ukazovateľom dynamiky oblastí a ich obyvateľstva. Pôsobia ako učilište pre podnikateľskú činnosť a často boli na začiatkoch rozvoja v elektronike, nových materiáloch a biotechnológií, ako aj pri zrode veľkých podnikov. Problémom malých a stredných podnikov u nás sú veľmi obmedzené prostriedky. Pokiaľ ide o produktivitu, ich výsledky sú skôr podpriemerné, čo vo zvýšenej miere platí o pracovných podmienkach a sociálnej ochrane. Podľa niektorých analýz priemerná produktivita práce je nižšia v odvetviach s prevahou malých a stredných podnikov, ako je stavebníctvo a remeselná výroba. Podľa údajov z Medzinárodnej organizácie práce malé a stredné podniky vytvárajú väčšinu pracovných miest. U nás je situácie skôr opačná. Malé firmy zanikajú, živnostníci neraz vracajú oprávnenia na vykonávanie činnosti, remeselná výroba sa rozbieha iba pomaly. Poväčšine sú na príčine nedostatočne motivačné predpisy a právne normy, ktoré skôr komplikujú chod firmy, než by pôsobili progresívne. Pomocou štátu v tejto sfére teda treba vytvoriť podnikové prostredie, zjednodušiť prístup k úveru, povinnosti registrácií, licencií a povinných hlásení. Na druhej strane však treba kontrolovať dodržiavanie pracovnoprávnych predpisov.
|
Amsterdam | prehánky | 16 |
Atény | slnečno | 24 |
Belehrad | búrky | 22 |
Berlín | prehánky | 18 |
Bratislava | oblačno | 20 |
Brusel | prehánky | 16 |
Budapešť | oblačno | 20 |
Bukurešť | prehánky | 21 |
Frankfurt | dážď | 20 |
Helsinki | oblačno | 7 |
Istanbul | slnečno | 22 |
Kodaň | oblačno | 10 |
Kyjev | prehánky | 17 |
Lisabon | slnečno | 23 |
Londýn | oblačno | 16 |
Madrid | slnečno | 24 |
Miláno | malá oblačnosť | 30 |
Moskva | prehánky | 13 |
Oslo | dážď | 6 |
Paríž | oblačno | 23 |
Praha | prehánky | 18 |
Rím | malá oblačnosť | 25 |
Sofia | búrky | 22 |
Štokholm | prehánky | 6 |
Varšava | prehánky | 17 |
Viedeň | prehánky | 20 |
Záhreb | prehánky | 22 |
Ženeva | prehánky | 22 |
|
|
|