Hospodársky denník
USD41,949 Sk
EUR45,16 Sk
CHF28,074 Sk
CZK1,201 Sk
  Streda  12.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Pridlhý pochod na mieste


Problémy hromadnej dopravy treba už rozseknúť
Zabezpečenie hromadnej dopravy osôb na Slovensku je povinnosťou štátu, a teda vlády SR. Vyplýva to zo zásad štátnej dopravnej politiky. Túto úlohu v oblasti cestnej dopravy zabezpečujú podniky Slovenskej autobusovej dopravy (SAD), hromadná osobná preprava je ich rozhodujúcou podnikateľskou činnosťou. Úroveň hospodárenia v podmienkach š. p. SAD je výrazne determinovaná ekonomickou a finančnou politikou štátu. Straty v SAD dosahujú sto miliónov korún. Podniky často nie sú schopné z dosiahnutých tržieb a z objemu poskytovaných neinvestičných dotácií pokryť ani nevyhnutné prevádzkové náklady. Bez strát
Podstatné príčiny nepriaznivého vývoja vo financovaní hromadnej dopravy sú v dotačnej politike. V roku 1996 sa vláda odhodlala na riešenie pretrvávajúceho problému SAD. Došla však len k populárnejšiemu opatreniu, ktoré priamo nepostihlo občana. Zaviedol sa pojem verejný záujem. Zákony o dráhach a o cestnej doprave mali dostať dopravu na obchodnú úroveň vzťahu predávajúci - kupujúci, v ktorom si neefektívne linky bude „kupovať“ ten, kto ich potrebuje. Ako problém sa však ukázalo, že nikto nemá dosť prostriedkov na to, aby mohol kupovať neefektívne linky. Druhým vážnym problémom je regulácia cestovného. Pri jeho umelom udržiavaní nepomohlo podnikom SAD ani odbúranie nerentabilných spojov, ani ďalšie znižovanie nákladov. Regulácia cien permanentne stratu z hromadnej dopravy zvyšuje. Vytvorenie normálneho ekonomicky prirodzeného a konkurenčného prostredia je jediné, čo hromadná autobusová doprava potrebuje. Bez umelých zásahov a regulácií. Zdá sa, že problém sa začína hýbať. Minister dopravy avizoval k 1. júlu redukciu počtu dopravných podnikov až o 50 percent. Vysoko stratové podniky je potrebné zrušiť. V druhej polovici roka by malo z 52 podnikov SAD ostať 20 - 25, tých produktívnejších. Tieto sa majú transformovať na obchodné spoločnosti, alebo privatizovať. Ak však už vláda povedala „a“, musí nevyhnutne dôjsť aj na „b“. Znamená to nevyhnutnosť deregulácie cestovného. A v tomto prípade už nejde len o ekonomické, ale predovšetkým o politické rozhodnutie. Nebude ľahké ho urobiť. Riziko a náklady
Vyriešenie tejto situácie je nepochybne to najdôležitejšie, čo Slovenská autobusová doprava potrebuje. Neistota a nerozhodnosť je demotivujúca. Ak je zabezpečenie hromadnej dopravy osôb povinnosťou štátu, neznamená to, že vláda musí udržiavať umelé prostredie a financovať obrovské straty. Nemá totiž na to zdroje. Je normálne, že riziko a náklady na autobusovú dopravu budú znášať podnikateľské subjekty. Je normálne, že vytvorí konkurenčné prostredie. Len sa treba rozhodnúť. Veronika Fitzeková

Amsterdamprehánky16
Atényslnečno24
Belehradbúrky22
Berlínprehánky18
Bratislavaoblačno20
Bruselprehánky16
Budapešťoblačno20
Bukurešťprehánky21
Frankfurtdážď20
Helsinkioblačno7
Istanbulslnečno22
Kodaňoblačno10
Kyjevprehánky17
Lisabonslnečno23
Londýnoblačno16
Madridslnečno24
Milánomalá oblačnosť30
Moskvaprehánky13
Oslodážď6
Parížoblačno23
Prahaprehánky18
Rímmalá oblačnosť25
Sofiabúrky22
Štokholmprehánky6
Varšavaprehánky17
Viedeňprehánky20
Záhrebprehánky22
Ženevaprehánky22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.