Hospodársky denník
USD42,648 Sk
EUR45,433 Sk
CHF28,385 Sk
CZK1,202 Sk
  Piatok  14.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kvalita podľa ISO?


Komentuje Vladimír Turanský
Prvé certifikáty riadenia kvality boli na Slovensku udelené v roku 1992 dvom závodom VSŽ Košice. O rok neskôr už bolo certifikovaných osem podnikov. Postupne ich počet rástol a ku koncu vlaňajška je už certifikovaných 312 organizácií. Oproti susedným štátom máme však čo doháňať. Chápanie kvality výrobkov je však odborníkmi chápané veľmi diferencované. V našich podmienkach dochádza až k fetišizácii noriem ISO série 9000. Je to podporované nielen médiami, ale aj štátnymi orgánmi a podporujú to aj podniky. Bežne sa stretávame s praxou, že ak nejaká organizácia dosiahne certifikát podľa týchto noriem, tak sa uvedie, že podnik získal certifikát kvality, ktorý zabezpečuje, že jeho výrobky sú porovnateľné so svetovými a predávané na zahraničných trhoch. To je však hrubá dezinformácia. Certifikát systému kvality vôbec nezabezpečuje výrobu kvalitných výrobkov, a to si treba uvedomiť. Z tohto hľadiska aj národný program zvyšovania kvality výrobkov, čo by malo prispieť na zvýšenie exportu, je postavený na niektorých princípoch, ktoré sú zastarané. Normy ISO v tej podobe, ako ich poznáme, sú prekonané. Pripravujú sa však už nové verzie noriem ISO. Kedysi sa pod kvalitou chápal súhrn vlastností alebo parametrov, v dôsledku ktorých je výrobok schopný uspokojovať potreby, na ktoré bol zhotovený. Dnes nestačí už ani to, že výrobok uspokojuje požiadavky zákazníka. Nové tendencie už vedú k tomu, že kvalita výrobku sa musí definovať tak, že kvalitný výrobok je taký, ktorý spĺňa požiadavky zákazníka, je dodávaný v lehotách ním stanovených, je vyrábaný pri prijateľných nákladoch a predávaný za cenu akceptovateľnú užívateľom. Nie je možné hovoriť o kvalite výrobkov bez toho, aby sa nezohľadňovala aj rentabilita výrobcu. Kvalitu preto treba chápať tak, že výrobok, ktorý nie je schopný zabezpečovať túto rentabilitu, je nekvalitný, bez ohľadu na to, aké má parametre. A normy ISO toto vôbec nezabezpečujú, ich novela to už však akceptuje. Niektorí odborníci majú zlý pocit z toho, že nám rastie počet podnikov, ktoré síce majú certifikát riadenia kvality, ale skutočná úroveň kvality našej produkcie sa výraznejšie nemení. Niet pochybností, že máme podniky, ktoré dosahujú vysokú kvalitu výroby a majú aj certifikát. Kvalitu však nedosahujú jeho zásluhou, ale tým, že ich systém kvality mnohonásobne prekračuje to, čo obsahujú normy ISO.

Amsterdampolooblačno15
Aténypolojasno27
Belehradveľká oblačnosť23
Berlínpolojasno16
Bratislavaprehánky19
Bruselprehánky14
Budapešť dážď17
Bukurešťveľká oblačnosť23
Frankfurtpolojasno18
Helsinkidážď10
Istanbulpolojasno24
Kodaňprehánky16
Kyjevpolojasno15
Lisabonoblačno23
Londýnpolooblačno17
Madridpolojasno31
Milánopolojasno29
Moskvadážď7
Osloveľká oblačnosť8
Parížpolojasno19
Prahapolojasno19
Rímmalá oblačnosť30
Sofiapolooblačno19
Štokholmdážď10
Varšavapolojasno15
Viedeňprehánky19
Záhrebpolojasno22
Ženevapolojasno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.