Hospodársky denník
USD42,648 Sk
EUR45,433 Sk
CHF28,385 Sk
CZK1,202 Sk
  Piatok  14.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Chýba rybe hlava alebo chvost?


Potrebujeme jasnú regionálnu politiku
Zákon č. 445/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní umožnil podľa § 69 zakladať živnostenské spoločenstvá ako združenia podnikateľov v určitom odbore alebo odboroch živností na vymedzenom území. Tieto spoločenstvá majú chrániť a podporovať svojich členov a prispievať k riadnemu prevádzkovaniu živností. Novo vyformované profesijné združenia mohli podávať orgánom štátnej správy na vyžiadanie alebo z vlastnej iniciatívy návrhy, informácie a stanoviská o živnostiach. Počas transformácie územno-správneho členenia a transformácie ekonomiky vznikali viac-menej rôzne zväzy, asociácie a iné spoločenstvá organizované na rôznom územnom členení, zo zvyklostí predchádzajúceho direktívneho riadenia zvyčajne však na celoštátnej úrovni. Dodnes nejasné zásady riadenia regiónov vyplývajúce z centralizovaného riadenia ekonomiky v minulosti a nedostatočné, územnou rozdrobenosťou a niekedy nepremyslenými makroekonomickými rozhodnutiami oslabené podnikateľské impulzy z regiónov zapríčinili chaotické usporiadanie, čomu zodpovedala aj výmena informácií. V neprehľadnej štruktúre sa stal zákon alfou a omegou. Problémy, ktoré sa mohli vyriešiť operatívne dohodou a vzájomným vymedzením práv a zodpovednosti, sa neriešili včas a na pravom mieste. Nakoniec každý čakal, že všetko vyrieši zákon alebo nižšia legislatívna norma. Zákonom SNR č. 9/1992 Zb. o obchodných a priemyselných komorách bola daná podnikateľským subjektom možnosť združenia sa v mimovládnej inštitúcii, ktorou Slovenská obchodná a priemyselná komora (SOPK) je, a tým riešiť problémy týkajúce sa zastupovania a koordinovania spoločných záujmov podnikov a podnikateľov nielen doma, ale aj v zahraničí. Členstvo vyplývalo zo zákona. Problém, ktorý sa ukázal byť nedoriešený bola členská základňa, ktorá združovala od malého podnikateľa - živnostníka až po megapodniky s veľkým počtom zamestnancov. Vysoké členské príspevky nielen zneistili rozhodovanie sa mnohých podnikateľov, ale ich aj odradili od rozhodnutia podporiť aktivity ostatných členov komory. Poniektorí z nich sa uspokojili s členstvom vo svojich profesijných združeniach vznikajúcich v zmysle zákona o živnostenskom podnikaní. Iní zase považovali združenie v regióne za efektívnejšie. V rámci SOPK síce veľmi rýchle vznikali regionálne komory, a to v Bratislave, Banskej Bystrici, Košiciach, Lučenci, Nitre, Prešove, Trenčíne, Trnave a Žiline, ale potreby mnohých podnikateľov na územné členenie boli častokrát iné. Napríklad Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania má početnejšie zastúpenie v regiónoch. Chýba jej síce v Trnave a Žiline, ale navyše, jej zastúpenia sú aj v Dunajskej Strede, Komárne, Zvolene, Prievidzi, Martine, Poprade a Spišskej Novej Vsi. Poriadok do neprehľadnej štruktúry početných profesijných združení na lepšie zabezpečenie ochrany a podpory malých a stredných podnikateľov prevádzkujúcich živnosť mal zabezpečiť zákon č. 126/1998 Z. z. o Slovenskej živnostenskej komore. Nádej, ktorou sa mali splniť očakávania mnohých, sa však nesplnila. Tam, kde je predpis, nemusí byť vôľa. Ďalšou otázkou je či nadviazať na tradície živnostenskej komory z predvojnových rokov a do akej miery aplikovať skúsenosti živnostenských komôr zo štátov, kde kontinuita ich vývoja nebola prerušená, teda nakoľko akceptovať konzervativizmus, ktorý sa v nich prejavuje v dôsledku ich nezmeneného vývoja. Jednoznačné je, že život sa rodí v regióne. Tam treba začať so vzdelávaním, poradenstvom a konzultáciami tak, aby živnosť mohla kvitnúť. Otázka je, čo rozumieme pod regiónom - „malý či veľký“ okres, kraj alebo iný geomorfologický určený priestor? Bez odpovede na túto otázku ďalší rozvoj živnosti nie je možný. Rovnako je ťažko očakávať, že otázkou regionálnej politiky sa bude zaoberať len Ministerstvo hospodárstva SR. Špecifické potreby malého podnikania potrebujú iný meter ako väčšie hospodárske komplexy. Preukázala to aj prax SOPK napriek úsiliu, ktoré vynakladali jej regionálne komory. Rudolfa Vallová

Amsterdampolooblačno15
Aténypolojasno27
Belehradveľká oblačnosť23
Berlínpolojasno16
Bratislavaprehánky19
Bruselprehánky14
Budapešť dážď17
Bukurešťveľká oblačnosť23
Frankfurtpolojasno18
Helsinkidážď10
Istanbulpolojasno24
Kodaňprehánky16
Kyjevpolojasno15
Lisabonoblačno23
Londýnpolooblačno17
Madridpolojasno31
Milánopolojasno29
Moskvadážď7
Osloveľká oblačnosť8
Parížpolojasno19
Prahapolojasno19
Rímmalá oblačnosť30
Sofiapolooblačno19
Štokholmdážď10
Varšavapolojasno15
Viedeňprehánky19
Záhrebpolojasno22
Ženevapolojasno17

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.