Hospodársky denník
USD42,859 Sk
EUR45,713 Sk
CHF28,539 Sk
CZK1,216 Sk
  Pondelok  17.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Nečakať na výučbu trhom


Potreba zásadných zmien v myslení
Je niekoľko rokov po novembri 1989 a môžeme konštatovať, že mnohé vtedajšie sľuby politikov o zvyšovaní životnej úrovne obyvateľov sa nenaplnili. Určite veľa sa toho zmenilo k lepšiemu a vyhlásenie vtedajších politikov bolo potrebné brať s určitou rezervou, pretože mnohí z nich ani poriadne nevedeli akú politiku idú vôbec presadzovať, pretože sme žili v určitej „socialistickej izolácii“ od okolitého sveta. Za necelých desať rokov sme sa podstatne viac rozhľadeli a už mnohí z nás vedia, alebo tušia čo to je tržná ekonomika, pre ktorú je v súčasnosti v procese globalizácie a hyperkonkurencie. Za Mečiarovej vlády sa Slovensko dostávalo síce do určitej formy izolácie, ale určite nie takej, aby súčasným vládnym predstaviteľom bránila v tomto období pochopiť príležitosti a ohrozenia účinkom svetovej globalizácie a hyperkonkurencie na slovenskú ekonomiku. Súčasná slovenská vláda si ako hlavný cieľ dala stihnúť vlak integrácie do európskych štruktúr. Dá sa povedať, že sa jej tento zámer darí plniť, ale určite horšie ako sa predpokladalo. Je potrebné si uvedomiť, že Slovensko nevyužilo svoju historickú šancu pri integračnom procese do EÚ spolu s Poľskom, Maďarskom a Českom. Je to tvrdá daň za obdobie účinkovania Mečiarovej vlády, avšak účet budú platiť všetci občania Slovenska, čiže aj tí, ktorí s jeho politikou nesúhlasili. Súčasná vláda je už niekoľko mesiacov pri moci. Dá sa povedať, že jej účinkovanie pozitívne hodnotia hlavne odborníci. Radoví občania registrujú pokles životnej úrovne. Je síce potešiteľné, že vláda SR nepodporuje rozvoj niektorých odvetví tak ako sa to robilo za socializmu, pretože podnikanie patrí podnikateľom a politikom patrí vytváranie systému pravidiel hry, proste inštitúcií, ktoré sú potrebné pre chod spoločnosti. Inštitúcie formujú štruktúru nášho každodenného života, a tým znižujú neurčitosť prostredia, v ktorom sa denne pohybujeme. Inštitúcie sa rozdeľujú na formálne a neformálne. Medzi formálne inštitúcie patria hlavne tvorba zákonov, noriem, nariadení, zmlúv. Medzi neformálne patria hlavne normy správania sa, zvyky, tradície a pod. Je zarážajúce, že slovenská vláda sa snaží o integráciu medzi krajinami s vyspelou ekonomikou, ktoré majú rozvinuté inštitúcie, ale takmer vôbec nič nerobí v rozvoji týchto inštitúcií. Síce v oblasti formálnych inštitúcií sa menia zákony, nariadenia, ale v oblasti rozvoja neformálnych inštitúcií vláda nerobí takmer nič. Azda čaká, že to za ňu niekto urobí. Naša spoločnosť sa intenzívne zaoberá vstupom zahraničného kapitálu do slovenských podnikov, čiže pôsobí v procese globalizácie a hyperkonkurencie, ktorá je hitom súčasnosti. Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že mnohí slovenskí podnikatelia nevedia o príležitostiach a ohrozeniach z globalizácie vôbec nič. Na Slovensku sú proste iné tradície, zvyky a pohľad slovenských podnikateľov často nepresahuje výrazne hranice Slovenska. Pokiaľ slovenská vláda nepomôže pochopiť podnikateľom a manažérom podnikov čo to je globalizácia, určite ich to naučí trh, ale náklady na výučbu budú veľmi vysoké. Bolo by preto dobré, aby vládni predstavitelia využívali všetky možnosti na zmenenie mnohých skostnatených zvykov a tradícií, ktoré u nás existujú. V rámci public relations by vláda mala analyzovať skúsenosti ostatných rozvíjajúcich sa ekonomík a dať si za úlohu pripraviť občanov Slovenska na proces globalizácie. Môžem povedať z vlastnej skúsenosti, že globálny zahraničný kapitál má záujem vstúpiť na Slovensko, pretože Slovensko je súčasťou globálneho sveta, ale myslenie, zvyky a tradície ktoré v mnohých z nás stále pretrvávajú sú najväčšou prekážkou ekonomickej prosperity Slovenska. Pokrok v tejto oblasti je efektívnejší ako rôzne daňové úľavy, ktoré sú však tiež potrebné, pretože je to všade a podnikatelia si na to už zvykli. Public relations v oblasti zmeny myslenia i zvykov nie je finančne nákladná záležitosť, ale určite nie je jednoduchá. Vláda musí využiť všetky mienkotvorné prvky na presadenie tejto potrebnej zmeny. Bolo by dobré, keby v tejto oblasti robila podstatne viac. Ľuboš Valach
Člen Hospodárskeho klubu
Sevis IG

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.