Hospodársky denník
USD42,859 Sk
EUR45,713 Sk
CHF28,539 Sk
CZK1,216 Sk
  Pondelok  17.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Intenzifikácia Adrie


Sú pripravení zvýšiť prepravu ruskej ropy
V marci sa v Bratislave uskutočnilo zasadnutie medzivládnej komisie pre obchodnú, hospodársku, vedecko-technickú a kultúrnu spoluprácu medzi Slovenskou republikou a Ruskou federáciou. Odporučila okrem iného pokračovať v hľadaní možností využitia rozvoja súčasných kapacít ropovodov Družba a Adria na zvýšenie objemov tranzitných dodávok ruskej ropy do balkánskych krajín vrátane bývalej Juhoslávie, a to perspektívne až do prístavu Omišajl v Chorvátsku. O ďalších súvislostiach sme sa porozprávali s prevádzkovým riaditeľom a. s. Transpetrol Bratislava Ing. Jaroslavom Linkešom. Rusko sa poisťuje
Ako vysvetlil J. Linkeš, prieplav Bospor -Dardanely je kritickým miestom pri exporte ruskej ropy z Čierneho mora. Tam môžu ísť tankery do veľkosti 130-tisíc ton, pričom kapacita tohto prieplavu je čím ďalej tým viac obmedzovaná, hlavne Tureckom. V budúcnosti sa môže stať, že sa táto trasa uzavrie. Čiže, niet sa čo ruskej strane čudovať, že sa snaží nejakým iným spôsobom obísť tento kritický uzol. „My vítame túto aktivitu, pretože to predstavuje zvýšenie výkonov slovenských ropovodov. Adriu však nie je možné hneď použiť smerom do Omišajlu alebo bývalej Juhoslávie. Perspektívne by sme sa však chceli dostať týmto ropovodom aspoň na úroveň štyri milióny ton ročne.“ „Na základe rokovania medzivládnej komisie sa stretli generálny riaditeľ Transpetrolu Štefan Czucz a prezident spoločnosti Transnefť Dmitrij Saveľjev a dohodli sa na zmluve medzi oboma organizáciami, kde sa rozpracovali body o možnosti spolupráce na tranzite ruskej ropy. Keď bude záujem, Transpetrol je pripravený technicky, pracovne, materiálne a kapacitne na tento tranzit. V súčasnosti robíme komerčný tranzit do Chorvátskej rafinérie, ide však o to, že keď bude záujem ruskej strany navyšovať ho, tak z našej strany nie je problém. Konečnými spotrebiteľmi pri zvýšení dodávok ropy by mali byť Chorvátsko, Bosna a Hercegovinu. Pôvodne bola myslená aj Juhoslávia, ktorej rafinérie sú však v súčasnosti bombardované. Zmluva, ktorú sme s ruskou stranou uzavreli, je však platná dlhšie. Vojna sa raz skončí a vznikne potreba dodávok ropy aj pre Juhosláviu. Keď tam padne embargo a rafinérie budú schopné pracovať, budeme pripravení ropu dodávať.“ Obsah zmluvy
„Jej účelom je pomáhať pravidelnej a stabilnej dodávke ruskej ropy spracovateľskému závodu na Slovensku a jej tranzit do tretích krajín ropovodnými systémami Slovenskej republiky. Dohodli sme sa, že prioritným smerom spolupráce sa musí stať vytvorenie maximálne výhodných podmienok na činnosť oboch strán. S Transnefťou sme sa dohodli, že je nevyhnutné využívať voľné kapacity našich ropovodov. Podmienkou projektu je, že musí byť vytvorený ochranný kontrolný systém, ktorým by sa zabránilo obchádzaniu Slovenska cez prístav Triest ropovodným systémom T. A .L. cez Nemecko do Čiech. Strany si budú pravidelne vymieňať skúsenosti z oblasti budovania, opráv, diagnostiky magistrálnych ropovodov a rezerviálnych staníc a optimálnej práce čerpacej techniky. Spolupracujúce organizácie budú rozvíjať aj súčinnosť pri príprave a školení špecialistov, pri organizovaní seminárov zameraných na zvýšenie kvalifikácie a výmenu skúseností odborníkov. Zmluvné strany budú spolupracovať s tretími krajinami s cieľom rozvoja systémov ropovodnej prepravy Ruskej federácie a Slovenskej republiky,“ uviedol v rozhovore J. Linkeš. Vladimír Turanský

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.