Hospodársky denník
USD42,989 Sk
EUR45,846 Sk
CHF28,607 Sk
CZK1,219 Sk
  Utorok  18.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vedenie evidencie zásob v sústave jednoduchého účtovníctva

Mám malú výrobňu odevov. Šijem v malých sériách na objednávku napríklad rozličné dresy pre športové kluby, jednotné oblečenie pre personál podnikov, ale aj bežnú konfekciu, ktorú dodávam maloobchodníkom. Pracujem sama s jednou pomocníčkou, v prípade väčších objednávok zadávam prácu domácim pracovníčkam. Vlastnú predajňu nemám. Doteraz som neviedla evidenciu zásob, pretože o svojich zásobách mám prehľad a nie je nebezpečenstvo ich scudzenia. Teraz som počula, že skladová evidencia je povinná a vyžaduje sa pri daňovej kontrole. V akej podrobnosti mám viesť evidenciu materiálov a výrobkov? Musím evidovať osobitne napr. každý druh látky, gombíkov, hotové odevy podľa čísel? Obávam sa, že ma evidencia neúmerne zaťaží. Vediem jednoduché účtovníctvo. ----------- perex ------- - Zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve (ZOÚ) ukladá účtovným jednotkám bez ohľadu na účtovnú sústavu účtovať okrem iného o stavoch a pohyboch majetku a záväzkov. Zásoby sú jednou formou majetku. Ustanovenie o účtovných knihách jednoduchého účtovníctva (§ 15 ZOÚ), ktoré je účtovná jednotka povinná viesť o ostatných zložkách majetku pokiaľ má pre ne použitie, treba chápať tak, že inventárnu knihu hmotného majetku vedie ten, kto má hmotný majetok, inventárnu knihu rezerv vedie ten, kto vytvoril rezervy atď. a, pravdaže, knihu zásob (skladové karty) vedie ten, kto má zásoby. Voľnosť v predpisoch
Vykonávací predpis k ZOÚ pre jednoduché účtovníctvo - Postupy účtovania v sústave jednoduchého účtovníctva pre fyzické osoby - podnikateľov (PJÚ) ustanovené opatrením MF SR č. 65/396/1994 v znení neskorších predpisov nepredpisuje ani formu, ani obsah a ani podrobnosť členenia evidencie zásob. Vychádza sa zo všeobecných zásad účtovníctva o sledovaní stavov a pohybov (prírastky, úbytky, zostatky), ďalej treba rešpektovať ustanovenia ZOÚ a PJÚ o oceňovaní a o inventarizácii.

Podrobnosť štruktúry zásob všeobecne záväzné predpisy nestanovujú, môže si ju teda určiť účtovná jednotka sama. Bude sa líšiť podľa druhu zásob a ich rozsahu. Majiteľ autosalónu bude určite evidovať každé auto na sklade osobitne, podľa výrobného čísla. Veľkopredajňa potravín bude evidovať mliečne výrobky podľa druhu (jogurty, zákvasy, smotany) a prípadne aj podľa značky, malá predajňa ich možno zahrnie do skupiny „mliečne výrobky“.

Pri účtovaní o zásobách je dôležité rešpektovať záväzné ustanovenia o oceňovaní. Podľa §25 ods. 1 písm. c) a d) sa nakúpené zásoby oceňujú obstarávacími cenami a zásoby vytvorené vlastnou činnosťou vlastnými nákladmi. Oba pojmy sú definované v ods. 4 toho istého paragrafu tak, že obstarávacou cenou je cena, za ktorú sa majetok obstaral, a náklady súvisiace s obstaraním vlastnými nákladmi pri zásobách vytvorených vlastnou činnosťou sa rozumejú priame náklady vynaložené na ich výrobu, prípadne časť nepriamych nákladov, ktorá sa k tejto činnosti vzťahuje.

Na oceňovanie zásob si treba všimnúť aj znenie § 25 ods. 4, z ktorého vyplýva, že zásoby rovnakého druhu sa oceňujú cenou zistenou váženým aritmetickým priemerom alebo spôsobom, keď prvá cena na ocenenie prírastku sa použije ako prvá cena na ocenenie úbytku. Toto ustanovenie sa využíva najmä vtedy, keď sa účtovná jednotka rozhodne evidovať podobné tovary, materiály, výrobky s rozličnými cenami na jednej skladovej karte. Prírastky oceňuje presne podľa dokladov o ich obstaraní (najmä dodávateľských faktúr), na základe údajov o množstve a celkovej hodnote prírastkov určí priemernú cenu a tú potom použije na ocenenie úbytkov. Druhý spôsob, nazývaný aj metóda FIFO (first in first out), je trocha komplikovanejší, vysvetlenie možno nájsť v odborných článkoch (napr. DÚPP 11/1995) alebo v odbornej literatúre. Konkrétny postup

V konkrétnom prípade účtovná jednotka musí riešiť evidenciu východiskového materiálu (základného, pomocného, prevádzkového), ktorý prevažne nakupuje, a evidenciu hotových výrobkov, kde ide o zásoby vytvorené vlastnou činnosťou. Pri základných materiáloch - látkach - možno uzná za užitočné evidovať každý druh látky osobitne. Pomocné materiály - nite, gombíky, drobná galantéria bude možno stačiť, ak sa budú evidovať v skupinách bez rozlíšenia farby, tvaru a pod. Pri hotových výrobkoch by bolo asi užitočné evidovať na osobitnej karte odevy vyrobené v jednej sérii, ale bez rozlíšenia čísel.

Materiál, ktorý sa v danom prípade nakupuje, bude účtovná jednotka oceňovať obstarávacími cenami, pre hotové výroby musí stanoviť ceny kalkuláciou vlastných nákladov. Pri materiáloch sa bude ich nákup a prevzatie na sklad účtovať ako prírastok zásob. Úbytok zásob sa eviduje pri vydaní materiálu na spracovanie (v danom prípade najmä pri vydaní domácim pracovníčkam). Prevzatie hotových výrobkov na sklad sa účtuje ako prírastok zásob, dodanie objednávateľovi alebo predaj ako ich úbytok.

Ing. Tatjana Pecháčová

Amsterdamdážď15
Atényoblačno30
Belehradoblačno24
Berlínpolooblačno19
Bratislavapolooblačno20
Bruseldážď16
Budapešťpolooblačno19
Bukurešťpolooblačno21
Frankfurtoblačno16
Helsinkioblačno15
Istanbulpolooblačno26
Kodaňpolooblačno15
Kyjevoblačno14
Lisabonpolooblačno18
Londýnoblačno16
Madridpolooblačno22
Milánodážď19
Moskvaoblačno13
Oslopolooblačno13
Parížoblačno16
Prahapolooblačno18
Rímprehánky21
Sofiapolooblačno22
Štokholmpolooblačno13
Varšavapolooblačno14
Viedeňpolooblačno18
Záhrebpolooblačno19
Ženevaoblačno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.