Sporný podnikateľský plán nevyrieši spory Komentuje Katarína Šelestiaková Spôsob kalkulácie nákladov Železníc SR v uhrádzaní strát za osobnú prepravu je stále príčinou sporov medzi vedením železníc a vládou SR. Z ostatného rokovania medzi týmito subjektmi je totiž zrejmé, že sa nemôže splniť podnikateľský plán Železníc SR na rok 1999, ktorý je vybilancovaný s nulovým hospodárskym výsledkom. Vedenie železníc pri zostavovaní plánu na tento rok vychádzalo z predpokladu, že im štát uhradí zo štátneho rozpočtu stratu vyplývajúcu z rozdielu medzi ekonomicky oprávnenými nákladmi a medzi tržbami z osobnej prepravy. Ekonomicky oprávnené náklady železníc na osobnú prepravu sú vykalkulované vo výške 7,7 miliardy Sk. Tržby z prepravy cestujúcich by mali dosiahnuť vyše 1,8 miliardy Sk. Problémom v tomto prípade je, aby neinvestičná dotácia, ktorú poskytuje vláda prostredníctvom zákona o štátnom rozpočte a úhrady straty z výkonov vo verejnom záujme, bola na takej úrovni, aká je vykalkulovaná. Teda suma 5,8 miliardy korún. Len na ilustráciu: celková strata v osobnej preprave za uplynulý rok predstavovala 5,673 miliardy korún. Štát uhradil železniciam 2,21 miliardy Sk, a tak nekrytá strata predstavovala sumu 3,463 miliardy korún. Prirodzene, ide o sumu, ktorá sa prenáša do tohto roka. Suma, ktorú poskytla vláda železniciam zo štátneho rozpočtu na tento rok, však predstavuje hodnotu 2,21 miliardy Sk (presne tú istú ako minulý rok!). A tak nekrytá strata v osobnej preprave vychádza na 3,6 miliardy Sk. S takou nízkou sumou podnikateľský plán Železníc SR nerátal. Preto ako sa vyjadrilo vedenie železníc tesne po schválení štátneho rozpočtu a opakuje to aj teraz po rokovaní s vládou možno očakávať, že dôjde k úprave podnikateľského plánu. Avšak k úprave, ktorej skutočné náklady na osobnú prepravu budú ešte vyššie, a to takmer 8,3 miliardy Sk. Železničiari, v tomto prípade vedenie spolu s odborármi, prirodzene, kalkulujú. A to tak, že ak nám odmietli dať korunu, vypýtame si dve, a možno budú radi, ak nám dajú len tú jednu. Je otázne, ako na túto hru pristúpi vláda. Hoci by sa dalo čakať, že železničiari sediaci momentálne vo vláde zalobujú v prospech Železníc SR. Situácia tomu zatiaľ nezodpovedá...
|
Amsterdam | dážď | 17 |
Atény | oblačno | 24 |
Belehrad | polooblačno | 20 |
Berlín | dážď | 18 |
Bratislava | oblačno | 19 |
Brusel | zamračené | 17 |
Budapešť | oblačno | 20 |
Bukurešť | jasno | 23 |
Frankfurt | zamračené | 19 |
Helsinki | dážď | 9 |
Istanbul | slnečno | 20 |
Kodaň | zamračené | 16 |
Kyjev | jasno | 15 |
Lisabon | slnečno | 18 |
Londýn | dážď | 15 |
Madrid | polooblačno | 18 |
Miláno | dážď | 15 |
Moskva | dážď | 10 |
Oslo | polooblačno | 18 |
Paríž | oblačno | 17 |
Praha | dážď | 14 |
Rím | búrky | 24 |
Sofia | polooblačno | 17 |
Štokholm | slnečno | 16 |
Varšava | slnečno | 18 |
Viedeň | oblačno | 19 |
Záhreb | zamračené | 17 |
Ženeva | oblačno | 18 |
|
|
|