Hospodársky denník
USD43,751 Sk
EUR46,757 Sk
CHF29,177 Sk
CZK1,241 Sk
  Streda  19.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Sporný podnikateľský plán nevyrieši spory


Komentuje Katarína Šelestiaková
Spôsob kalkulácie nákladov Železníc SR v uhrádzaní strát za osobnú prepravu je stále príčinou sporov medzi vedením železníc a vládou SR. Z ostatného rokovania medzi týmito subjektmi je totiž zrejmé, že sa nemôže splniť podnikateľský plán Železníc SR na rok 1999, ktorý je vybilancovaný s nulovým hospodárskym výsledkom. Vedenie železníc pri zostavovaní plánu na tento rok vychádzalo z predpokladu, že im štát uhradí zo štátneho rozpočtu stratu vyplývajúcu z rozdielu medzi ekonomicky oprávnenými nákladmi a medzi tržbami z osobnej prepravy. Ekonomicky oprávnené náklady železníc na osobnú prepravu sú vykalkulované vo výške 7,7 miliardy Sk. Tržby z prepravy cestujúcich by mali dosiahnuť vyše 1,8 miliardy Sk. Problémom v tomto prípade je, aby neinvestičná dotácia, ktorú poskytuje vláda prostredníctvom zákona o štátnom rozpočte a úhrady straty z výkonov vo verejnom záujme, bola na takej úrovni, aká je vykalkulovaná. Teda suma 5,8 miliardy korún. Len na ilustráciu: celková strata v osobnej preprave za uplynulý rok predstavovala 5,673 miliardy korún. Štát uhradil železniciam 2,21 miliardy Sk, a tak nekrytá strata predstavovala sumu 3,463 miliardy korún. Prirodzene, ide o sumu, ktorá sa prenáša do tohto roka. Suma, ktorú poskytla vláda železniciam zo štátneho rozpočtu na tento rok, však predstavuje hodnotu 2,21 miliardy Sk (presne tú istú ako minulý rok!). A tak nekrytá strata v osobnej preprave vychádza na 3,6 miliardy Sk. S takou nízkou sumou podnikateľský plán Železníc SR nerátal. Preto – ako sa vyjadrilo vedenie železníc tesne po schválení štátneho rozpočtu a opakuje to aj teraz po rokovaní s vládou – možno očakávať, že dôjde k úprave podnikateľského plánu. Avšak k úprave, ktorej skutočné náklady na osobnú prepravu budú ešte vyššie, a to takmer 8,3 miliardy Sk. Železničiari, v tomto prípade vedenie spolu s odborármi, prirodzene, kalkulujú. A to tak, že „ak nám odmietli dať korunu, vypýtame si dve, a možno budú radi, ak nám dajú len tú jednu“. Je otázne, ako na túto hru pristúpi vláda. Hoci by sa dalo čakať, že „železničiari“ sediaci momentálne vo vláde zalobujú v prospech Železníc SR. Situácia tomu zatiaľ nezodpovedá...

Amsterdamdážď17
Atényoblačno24
Belehradpolooblačno20
Berlíndážď18
Bratislavaoblačno19
Bruselzamračené17
Budapešťoblačno20
Bukurešťjasno23
Frankfurtzamračené19
Helsinkidážď9
Istanbulslnečno20
Kodaňzamračené16
Kyjevjasno15
Lisabonslnečno18
Londýndážď15
Madridpolooblačno18
Milánodážď15
Moskvadážď10
Oslopolooblačno18
Parížoblačno17
Prahadážď14
Rímbúrky24
Sofiapolooblačno17
Štokholmslnečno16
Varšavaslnečno18
Viedeňoblačno19
Záhrebzamračené17
Ženevaoblačno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.