|
|||||||||||||||||
Streda 19.Mája 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pozitívny pohľad na euroŠtúdia Andersenu Consulting predpovedá úspešnú budúcnosť eura Pri vypracovaní štúdie, ktorej výsledky predkladáme, bolo oslovených mnoho topmanažérov v 251 stredných a veľkých spoločnostiach v ôsmich krajinách západnej Európy (Belgicko, Francúzsko, Holandsko, Nemecko, Taliansko, Luxembursko, Španielsko, Veľká Británia). Medzi kontaktovanými spoločnosťami boli významné podniky z oblasti finančných služieb, obchodu a distribúcie, výroby spotrebného tovaru i zo sektora distribúcie. Cieľom štúdie je zhodnotiť súčasný postoj európskej podnikateľskej sféry k zavedeniu eura. Jednou z úloh analýzy je tiež odhadnúť dosah eura na stratégie a organizáciu, ako aj zhodnotiť úroveň pripravenosti firiem na zavedenie a používanie novej meny. Väčšina európskych manažérov podporuje zavedenie spoločnej meny. Tiež súhlasia, že nová mena bude mať pozitívny vplyv na európsku ekonomiku, čiastočne na rast HDP starého kontinentu. Na druhej strane sú však opatrní, kedy sa očakávané pozitíva prejavia. Podľa opýtaných by to malo byť skôr v dlhodobom horizonte. Bezhraničná podpora Spomedzi uvedených krajín vedúci predstavitelia firiem najmenej podporujú spoločnú menu vo Veľkej Británii, kde zavedenie eura schvaľuje 74 % opýtaných. Naopak, najpozitívnejšie boli naladení Taliani. Na Apeninskom polostrove sa za novú menu postavilo až 91 %. Medzi topmanažérmi prevládal názor, že používanie spoločnej meny bude stabilne upevnené. Približne 70 percent britských vysokých manažérov predpokladá, že euro bude mať pozitívny dosah na hospodársky rast. Aj v tomto bode však boli najviac presvedčení Taliani, z ktorých malo takýto názor 90 % opýtaných. Opatrní sú vedúci pracovníci firiem v Beneluxe, kde očakáva expanziu ekonomík, zapríčinenú zavedením eura iba 60 % kontaktovaných manažérov. Na druhej strane všetky krajiny pochybujú o pozitívnom vplyve na trh práce, pričom nepredpokladajú, že nová mena vygeneruje nové pracovné príležitosti. Najviac pesimizmu v tomto bode cítiť z Nemecka. Kontrastom sú pozitívne názory, ktoré prezentovali predstavitelia podnikov z Beneluxu. Tí predpokladajú, že rast HDP, ktorí euro podnieti, prinesie so sebou i nové pracovné miesta. Manažéri sú si vedomí štrukturálnych zmien svojho podnikateľského okolia, ktoré budú spojené s existenciou eura. Väčšina z opýtaných predpokladá rast konkurencie, niektorí v krátkodobom, iní v dlhodobom horizonte. Najviac presvedčení o raste intenzity konkurenčného boja sú vysokí manažéri z Francúzska a Nemecka. O tom, že by sa tlak mal zosilňovať, je najmenej presvedčené Španielsko. Podľa sektorov očakávajú najviac rast konkurencie v oblasti financií a výroby spotrebiteľských tovarov. Producenti spotrebných statkov predpokladajú spomínaný trend už v krátkodobom horizonte. Manažéri vlajkových lodí európskych štátov sa neboja poklesu spotreby v roku 2002 pre zmätky alebo strach, ktorý by mohol nastať po vyradení národných mien z používania. Žiadna z krajín a ani jeden zo sektorov nepredpokladajú pokles spotreby. Obchod je odvetvím, kde sa najviac manažérov - až 40 % - obáva poklesu spotreby. Predstavitelia podnikov nepredpokladajú, že by zavedenie a existencia eura mala ovplyvniť a vniesť zmeny do ich stratégie, resp. vnútornej organizácie. Vo výskume, ktorý realizovali vlani, 39 % manažérov neočakávalo žiadny vplyv podnikateľských aktivít zo strany novej spoločnej meny. V tomto prieskume je tento postoj ešte jasnejší, keď vôbec nijaký dosah na vnútorné záležitosti firmy pripúšťa 48 % opýtaných. Môže však nastať opak. Úlohu eura považujú za dôležitú nadnárodné spoločnosti, veľké národné podniky, ako aj vodcovia na trhu. Z jednotlivých sektorov si iba firmy vo financiách a v oblasti spotrebiteľských tovarov myslia, že euro ovplyvní ich stratégiu a vnútornú organizáciu. Sebavedomí manažéri Manažéri považujú podniky, ktoré vedú, za dobre pripravené na existenciu a používanie spoločnej európskej meny. Firmy predpokladajú, že sú dobre pripravené na euro vzhľadom na jeho používanie ako transakčného prostriedku. Toto uspokojenie však môže vyvstať ako negatívum pre mnohé spoločnosti, čo sa týka chápania dosahu eura v širšom meradle. Preto spokojnosť podnikov s prípravou ich stratégie a organizácie na používanie eura sa zdá byť bezpredmetná. Mnohí z nich sú totiž v súčasnosti v polovici procesu prípravy, resp. ho dosiaľ neodštartovali. Najmenej pripravení na euro po technickej stránke sú spoločnosti vo Veľkej Británii. Dalo sa to očakávať, pretože Británia je mimo eurozóny. Z pomedzi sektorov najvyššiu úroveň technickej pripravenosti vykazuje oblasť financií a spotrebných tovarov. Podstatne lepšie sú na euro pripravené nadnárodné spoločnosti v porovnaní s národnými podnikmi. Pohľad do vnútra Ďalší okruh otázok sa týkal toho, aký vplyv bude mať zavedenie eura na rôzne strategické činnosti podniku (hrozby konkurencie, podiel na európskom trhu, nové trhy, financovanie, nákup, tvorba cien, diferenciácia produkcie, ziskovosť), resp. na organizačné časti v podniku (koncentrácia, predaj - marketing, reťazec dodávateľov, podporné služby, elektronický obchod, nové systémy). Rozdiely v odpovediach neboli len podľa toho, v akom sektore podnik pôsobí, ale aj podľa typu spoločnosti. Výrazne sa tu prejavil fakt, že nadnárodné koncerny lepšie a širšie chápu význam eura v porovnaní s národnými firmami. Mnohé národné spoločnosti sa nielenže vyhýbajú pozitívam, ktoré euro prináša, ale sú aj flegmatické k hrozbám a rizikám. Tie by mali očakávať na svojich domácich trhoch zo strany podnikov, ktoré sa budú snažiť vstúpiť na ich trh. Čo sa týka vplyvu na časti organizačnej štruktúry, dvakrát viac nadnárodných spoločností v porovnaní s národnými predpokladá vplyv spoločnej meny na predaj a marketing, reťazce dodávateľov i na koncentráciu. Národné i transnacionálne firmy približne rovnako očakávajú vplyv eura na podporné služby, nové systémy a elektronický obchod. Viac fúzií Podľa výsledkov štúdie by sa euro malo stať akcelerátorom elektronického obchodu i fúzií a akvizícií. Veľa topmanažérov je presvedčených o tom, že medzi spoločnou európskou menou a elektronickým obchodom existuje synergický efekt. Vedúce spoločnosti si to uvedomili a snažia sa výhodu, ktorá z toho pramení, využiť. Ostatní sú však pozadu. Podľa porovnania asi polovica finančných spoločností a viac ako 65 % podnikov z oblasti spotrebných tovarov považuje euro za akcelerátor elektronického obchodovania. Spomedzi sektorov je to najviac práve v spomínaných financiách a u producentov spotrebných tovarov. Manažéri z tých istých sektorov predpokladajú, že používanie spoločnej euromeny vyvolá o. i. nové akvizície a fúzie. Príčinou je to, že európskym spoločnostiam je zavedením eura uľahčené realizovať fúzie či akvizície v euromenovom regióne. Po zavedení eura asi 55 % podnikov z oblasti spotrebných tovarov uvažuje o aliancii, akvizícii či fúzii. Vo financiách je to stále ešte 32 % a v distribúcii asi 22 % podnikov. (jk) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |