|
|||||||||||||||||
Streda 19.Mája 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyhliadky meny v jednotlivých krajináchFrancúzske obavy Hoci francúzske spoločnosti zavedením spoločnej európskej meny predpokladajú posilnenie konkurencie v jednotlivých hospodárskych sektoroch, neistotu na trhu vyvoláva najmä očakávaná reakcia spotrebiteľov. Takmer tri štvrtiny respondentov uviedlo, že pomalá adaptácia zákazníkov by pre ich firmu bola veľmi riskantnou záležitosťou. Teda vo všeobecnosti len 34 % dodávateľov a 56 % odberateľov predpokladá zlepšenie svojej ekonomickej situácie. Nezáujem Anglicka Zo všetkých krajín Európskej únie má nová mena najmenšiu podporu na britskom kontinente, aj keď 74 % spoločností je jej priaznivo naklonených. Britská centrálna banka očakáva pozitívny vplyv zavedenia tohto platidla na rast hospodárstva, no z technickej stránky je táto krajina najmenej pripravená na používanie eura v obchodných vzťahoch. Pre až 88 % firiem to však nereprezentuje reálne podnikateľské riziko. S tým úzko súvisia aj chabé začiatky realizácie eurošpecializovaných školiacich programov pre zamestnancov. Nemecko chce vyniknúť Euro prináša na nemecký trh poriadnu dávku optimizmu a prípravy na jeho optimálne využívanie sú v plnom prúde. Hoci väčšina spoločností charakterizuje jeho zavedenie do praxe ako veľké riziko obchodných vzťahov, len 17 % sa zamýšľa nad prípadnou zmenou podnikateľských aktivít alebo dodávateľských stratégií. Vo všeobecnosti sa podobne ako vo Francúzsku očakáva nárast konkurencie a možnosť dlhodobejšieho presadenia sa firiem na jednotlivých národných trhoch, keď až 71 % dodávateľov a 87 % spotrebiteľov verí v zlepšenie svojho postavenia. Tieto skvelé predstavy kazí len vízia o nezlepšení stavu zamestnanosti v krajine. Bezstarostný Benelux Viac ako polovica spoločností Beneluxu je čo sa týka novej európskej meny bezstarostná. No vo všeobecnosti prevláda názor, že aj keby sa euru nepodarilo podporiť hospodársky rast jednotlivých združených krajín, aspoň zlepší zamestnanosť v danom regióne. Obchodníci očakávajú nárast ich trhového podielu v rámci EÚ. Radostné očakávania Talianska Najväčší entuziazmus pre jednotnú menu prejavuje Taliansko, kde viac ako 90 % spoločností je skalopevne presvedčených o silnej podpore hospodárskeho rastu. Takmer každý piaty respondent očakáva pozitívny vplyv aj na lojalitu zákazníkov. Keďže majoritný podiel talianskych firiem predpokladá, že euro neumožní vo väčšej miere preniknúť zahraničným spoločnostiam na domáci trh, nepripisuje jeho zavedeniu veľké komerčné riziko. Španielska skepsa Zníženie spotreby v súvislosti s používaním novej európskej meny je veľkou hrozbou pre spoločnosti v krajine býkov. Keďže neočakávajú výrazné zvýšenie súťaživosti na trhu, pesimizmus firiem narastá do obludných rozmerov. Rovnako sa neuvažuje ani o ovplyvnení maloobchodných a veľkoobchodných cien (63 % a 73 % spoločností), predajných podmienok (74 %) a produktovej ponuky (83 %). Tri firmy zo sto uviedli, že tento stav je pre ne dosť riskantný. Na druhej strane však viac ako polovica respondentov očakáva, že spotrebitelia sa rýchlo prispôsobia obchodovaniu v novej mene, čím je možné podporiť rast trhového podielu prostredníctvom dlhodobejšieho presadenia sa na iných trhoch v EÚ. (nm) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |