Hospodársky denník
USD43,751 Sk
EUR46,757 Sk
CHF29,177 Sk
CZK1,241 Sk
  Streda  19.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zvýši sa transparentnosť


Podniky čaká s príchodom novej meny aj cenová konvergencia Sektor podnikov vyrábajúcich spotrebný tovar sa po uvedení eura bude zameriavať najmä na cenovú konvergenciu na európskej úrovni. Uviedlo to až 90 % opýtaných v tejto štúdii. Fakt, že v 11 krajinách Európskej menovej únie (EMÚ) sa už vlastne teraz používa jednotná mena, umožňuje totiž spotrebiteľom získavať transparentnejšie informácie o cenových rozdieloch v rôznych štátoch a podľa toho sa aj správať. Nová európska mena spoločnostiam so spotrebným tovarom dáva však obrovské príležitosti na optimalizáciu ich nákladov spojených s cenami vstupných surovín, keďže na trhu existuje širšie spektrum dodávateľov, ktorí pre spomínané podniky nepredstavujú hrozbu kurzových rizík. Ich vstupné náklady by tak vďaka vyššej ponuke mohli pri implementácii vhodných nákupných politík v strednodobom a dlhodobom časovom horizonte klesnúť. Firmy so spotrebnými tovarmi nebudú využívať euro, na rozdiel od finančných inštitúcií, na prenikanie na nové trhy, ale zamerajú sa skôr na zvyšovanie ich podielov na celoeurópskom trhu. Okrem nových globálnejších prístupov k stanovovaniu cien svojich výrobkov sa euro týchto podnikov zo sektora spotrebného tovaru dotkne najmä v otázkach spôsobu predaja a marketingových aktivít, ktoré budú musieť odzrkadľovať potreby ekonomicky jednotnejšieho trhu. Distribúcia a služby pod menším tlakom
Oproti zmenám, ktoré so sebou euro prináša, budú odolnejšie v porovnaní s ostatnými podnikmi dva sektory - distribučné firmy a sektor služieb a dopravy. Distribučné spoločnosti vrátane veľkoobchodníkov a maloobchodníkov poukázali v štúdii len na slabé vplyvy eura ako strategického faktora na každodenný beh ich činností. Podľa odborníkov pôjde skôr o zmeny v niektorých špecifických činnostiach, ako je nakupovanie a predaj, marketing a niektoré iné podporné činnosti. Napriek tomu však až 67 % opýtaných predpokladá, že euro ponúkne týmto distribučným spoločnostiam možnosť preniknutia na nové trhy. Spoločná mena sa podnikov v sektore služieb a dopravy dotkne ešte menej. Tieto firmy podľa výskumu totiž zaznamenajú zmeny len v stratégiách financovania a nakupovania. Podľa štúdie bude jediným významným dosahom na organizačné štruktúry týchto firiem potreba využívania nových informačných systémov. (rg)

Amsterdamdážď17
Atényoblačno24
Belehradpolooblačno20
Berlíndážď18
Bratislavaoblačno19
Bruselzamračené17
Budapešťoblačno20
Bukurešťjasno23
Frankfurtzamračené19
Helsinkidážď9
Istanbulslnečno20
Kodaňzamračené16
Kyjevjasno15
Lisabonslnečno18
Londýndážď15
Madridpolooblačno18
Milánodážď15
Moskvadážď10
Oslopolooblačno18
Parížoblačno17
Prahadážď14
Rímbúrky24
Sofiapolooblačno17
Štokholmslnečno16
Varšavaslnečno18
Viedeňoblačno19
Záhrebzamračené17
Ženevaoblačno18

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.