Hospodársky denník
USD44,42 Sk
EUR47,299 Sk
CHF29,517 Sk
CZK1,255 Sk
  Štvrtok  20.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zámery bez podkladu?


Komentuje Katarína Šelestiaková
Vláda nielen v programovom vyhlásení, ale aj verejne deklaruje podporu predaja výrobkov domácej produkcie. V súlade s týmto jej postojom uložila ministrovi hospodárstva vypracovať návrh foriem podpory orientácie dopytu na domáce výrobky. „Hlavným zámerom podpory predaja domácich výrobkov na našom vnútornom trhu je zvýšiť záujem slovenských spotrebiteľov o výrobky domácej produkcie (napríklad pripravovanou medializáciou), aby sa postupne eliminovala vysoká dovozná náročnosť ekonomiky.“ Toľko vyjadrenia kompetentných. Podnikatelia však, prirodzene, očakávajú od vlády viac, ako len ustavičné omieľanie zámerov. Kriticky sa stavajú predovšetkým k nedostatočnej legislatíve. Avšak, ako tvrdia predstavitelia vlády, prijatá legislatíva od roku 1997 (zákon o ochrane pred dumpingom pri dovoze tovaru, zákon o ochranných opatreniach pri dovoze, ako aj zákon o subvenciách), vytvára podľa nich objektívne predpoklady na primeranú ochranu vnútorného trhu. Naopak, podnikateľským subjektom vytýkajú, že len v malom rozsahu využívajú túto legislatívu z hľadiska vlastných podnikateľských záujmov. A tak popri akcente na opodstatnenú ochranu trhu, poukazujú vládni predstavitelia aj na druhú stranu mince. Legislatíva však nie je všetko. Dokazuje to napríklad zákon o poľnohospodárstve, ktorý zakotvuje zásady valorizácie dotačných prostriedkov primerane rastu cien vstupov a celkovej inflácie. Podľa poľnohospodárov sa totiž tento zákon v praxi neuplatňuje. Naopak, vláda tohto roku znížila dotácie v porovnaní s minulým rokom asi o 1,3 miliardy Sk. Aká potom ochrana trhu, pýtajú sa právom poľnohospodári, keď nefunguje ani zákonom stanovené dotovanie? Trochu demagogicky potom pôsobia reči o tom, že liberalizovaný obchodný systém, ktorý vyplýva z členstva Slovenska vo Svetovej obchodnej organizácii, bude čoraz viac vplývať na klímu vnútorného trhu. A tak v rámci globalizácie obchodu sa potom podnikateľské subjekty budú musieť prispôsobiť trendom zvyšujúcej sa konkurencieschopnosti. Demagogicky preto, lebo pokiaľ okolité krajiny dumpingovými cenami vytvárajú silnú konkurenciu našim výrobkom, tak „silné“ reči a zámery vlády sa v skutočnosti nemajú od čoho

Amsterdamdážď18
Atényoblačno25
Belehraddážď17
Berlíndážď16
Bratislavaprehánky18
Bruseldážď17
Budapešťoblačno19
Bukurešťslnečno19
Frankfurtoblačno22
Helsinkijasno18
Istanbulslnečno22
Kodaňoblačno15
Kyjevpolooblačno14
Lisabonslnečno19
Londýnoblačno15
Madridslnečno16
Milánooblačno20
Moskvapolooblačno13
Oslopolooblačno21
Paríždážď17
Prahadážď16
Rímprehánky25
Sofiadážď17
Štokholmslnečno14
Varšavaoblačno16
Viedeňdážď17
Záhrebzamračené18
Ženevaoblačno20

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.