|
|||||||||||||||||
Piatok 21.Mája 1999 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ekonomické problémy v krajinách juhovýchodnej Ázie a v ČíneS časovým odstupom od vzniku ázijskej krízy možno povedať, že návrat pôvodnej kvality ekonomických a hospodárskych vzťahov vo vnútri tohto regiónu, ale aj regiónu oproti ostatným krajinám sveta sa neuskutočnil podľa pôvodných úvah a prognóz. Viac-menej sa potvrdzuje všeobecný, aj keď nie tak exaktný názor, že vzniknutá nerovnováha na kapitálových trhoch v rozsahu, aký sa vyskytol v Ázii, dlhodobo narúša kapitálovú štruktúru subjektov so sprievodnou dlhodobou absenciou kapitálu. Výrazným faktorom týchto nových vzťahov je vznik nedôvery a možná budúca nestabilita kapitálových a finančných trhov.Ako je možné interpretovať súčasnú situáciu, prípadne, aký bude ekonomický vývoj krajín v tomto regióne v budúcom období? Od druhého štvrťroku 1998 sa hospodárske problémy krajín DAE (dynamické ázijské ekonomiky) ešte viac prehĺbili. K najväčšiemu prepadu ekonomiky došlo v Thajsku a Indonézii, to znamená v tých krajinách, v ktorých sa kríza začala. Zvlášť zložitá situácia je v Indonézii, v ktorej hospodársky pokles zvýšili otrasy v sociálnej a politickej sfére. Kríza sa nevyhla ani Malajzii, kde začiatočné protiopatrenia nakoniec nesplnili očakávanie, ktoré sa od nich očakávalo. Hongkong zasiahla recesia v 2. štvrťroku a filipínska a singapurská ekonomika doteraz stále stagnuje. Len na Taiwane prebieha stále výrazný rast ekonomiky. Najvážnejším problémom je výrazný prepad domáceho dopytu a pokles tvorby hrubého domáceho produktu (HDP). V dôsledku toho klesá dovoz týchto krajín, pričom za pozitívne možno považovať pomerne výrazný rast vývozu. Celý súčasný nepriaznivý stav ekonomík krajín tohto regiónu je spôsobený celým radom faktorov. Zhoršenie zahraničného dopytu citeľne postihuje vývozný sektor DAE, ktorý sa veľmi významne podieľa na tvorbe HDP. Navyše vo viacerých krajinách DAE prebieha veľmi významný vnútroregionálny obchod. Pokles dopytu v susedných krajinách má špirálovitý zostupný trend. Aj výsledky merania dôvery domácností a podnikateľského sektora v prosperitu priniesli málo povzbudivé výsledky, dôvera je otrasená a domáci dopyt klesá. Nedávna kríza ruského peňažného a kapitálového trhu spolu s politickým napätím v Indonézii a Malajzii podporila ďalší rast už aj tak vysokých úrokových sadzieb, čo platí predovšetkým o Hongkongu a Filipínach a nedávno ešte aj o Thajsku a Malajzii. Vo väčšine krajín DAE majú vážne problémy v bankovom sektore, najmä pri riešení významných bilančných strát. Na základe súčasného stavu možno o možnom oživení hospodárstiev hovoriť v súvislosti s vývojom nasledujúcich troch faktorov: - rýchlosťou, s akou sa podarí stabilizovať medzinárodnú finančnú situáciu v regióne, - rýchlosť reštrukturalizácie bankového a podnikového sektora s následným ozdravením aktív banky ako podmienky na riadne fungovanie úverových mechanizmov, - prijatie primeraných makroekonomických opatrení na posilnenie dôvery obyvateľstva. Postupujúce menové tlaky prinútili niektoré vlády krajín DAE na prijatie priamych opatrení na zníženie špekulatívnych rizík. Napríklad malajzijská vláda prijala opatrenie proti odlevu kapitálu (s výnimkou dividend a ziskov zahraničných subjektov). Hongkonská vláda zaistila na burze cenných papierov opatrenia ochraňujúce stabilitu domácej meny. Okrem týchto bol prijatý rad krátkodobých a dlhodobých opatrení, ktoré však svojou podstatou ovplyvňujú často susedné finančné trhy a pôsobia aj deštrukčne. Požiadavky na finančnú reštrukturalizáciu sú pomerne náročné. Súčasná úverová kríza sa bude môcť eliminovať pravdepodobne len znížením úrokových sadzieb. Táto možnosť bude však zvlášť ťažká v Indonézii a Thajsku, v ktorých je väčšina finančných inštitúcií buď nesolventná, alebo výrazne podkapitalizovaná. Značný počet výrobných podnikov sa prakticky nachádza v úpadku. Za týchto podmienok rekonštruovať bankový sektor bude veľmi zložitá aj zdĺhavá úloha s dosahom na verejný rozpočet. Zatiaľ najvýraznejšie postupovalo Thajsko, v ktorom došlo k uzavretiu nesolventných inštitúcií a k prevzatiu problémových aktív zvláštnou vládnou agentúrou. Ťažšie bude zabezpečiť proces rekapitalizácie ostatných bánk a vytvorenie lepších podmienok na jednoduchý prístup podnikov k prevádzkovému kapitálu a tiež zabezpečiť obnovenie schopnosti bánk splácať nahromadené dlhy. V tejto súvislosti, poučení krízou, sa budú v jednotlivých DAE reformovať zákony o bankrote, čo by mohlo znížiť a obmedziť súčasné problematické práva subjektov v konkurzoch a pri bankrotoch. Tieto opatrenia by zjednoznačnili práva subjektov v týchto procesoch. Autority najmä z centrálnych bánk sa snažia sprísniť pravidlá na klasifikáciu aktív a poskytovaných úverov. Zároveň časť týchto krajín pri súčasnej reštrukturalizácii bankového sektora vyvíja úsilie obmedziť vstup zahraničného kapitálu do bankového sektora. Dôležitú úlohu v oživení hospodárstiev krajín DAE bude zohrávať vhodne zvolená makroekonomická politika. V jednotlivých krajinách sa urýchlene vypracovali komplexné postupy na stabilizáciu domácej ekonomiky. V menovej oblasti sa snahy koncentrovali na utlmenie inflačných tlakov, ktoré sa prejavili ihneď po znehodnotení domácich mien. Po stabilizácii kurzov bude možné uvažovať s uvoľnením menovej politiky. Pokles hospodárskej aktivity viedol k tomu, že schodky verejných rozpočtov sa podstatne zvýšili, hoci ich podiel na HDP je ešte prijateľný. Z týchto dôvodov vlády majú ešte určitý manévrovací priestor na prijatie niektorých opatrení na podporu hospodárskeho oživenia a podporu najslabších sociálnych vrstiev obyvateľstva. Najväčšiu časť dodatočných výdavkov pohltí reštrukturalizácia bankového sektora. Osobitné postavenie v ekonomike ázijského regiónu má Čína. V roku 1998 bol vyhlásený ambiciózny reformný program, v ktorom bolo ťažiskom riešenie štrukturálnych problémov, rekapitalizácia bánk, odpisy nekvalitných aktív, zväčša pôžičiek štátnemu sektoru a presadenie nových pravidiel v bankovom sektore. V špeciálnom trojročnom programe reštrukturalizácie štátnych podnikov, aj prostredníctvom ich fúzií, akvizícií a premeny na akciové spoločnosti, by sa mali vytvoriť lepšie podmienky na hospodársky rast. Napriek týmto krokom nie je súčasný rast taký, ako sa očakávalo, rastie nezamestnanosť, rastie stratovosť v štátnom sektore a pod. Tieto výsledky chce vláda eliminovať posilnením veľkorysým programom verejných investícií (12 mld. USD). Súčasne vláda odložila privatizáciu malých a stredných podnikov a bytovú reformu. Čínska vláda zatiaľ uchránila menu pred devalváciou a súčasne sa prosperujúcim podnikom poskytli rôzne daňové a iné úľavy, ktoré by mali posilniť konkurenčnú schopnosť výrobcov. Vláda tiež prijala opatrenia, ktorými chce zamedziť odlevu kapitálu, predovšetkým v jeho nelegálnej forme. J. A. OBERHAUSER |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |