Hospodársky denník
USD44,203 Sk
EUR46,849 Sk
CHF29,223 Sk
CZK1,238 Sk
  Pondelok  24.Mája 1999

Opäť utrpí export


Podnikatelia a opatrenia vlády
„Zvýšenie dolnej hranice DPH sa negatívne v našej firme dotkne najmä konštrukčných, vývojových a výskumných prác. To sa premietne do ceny, a teda aj konkurencieschopnosti výrobkov,“ povedal nám riaditeľ s. r. o. IMC, Považská Bystrica – Jaroslav Ďurkovský. IMC je strojárska firma, ktorá až 90 % produkcie exportuje do zahraničia. Činnosť spoločnosti súčasne nepriaznivo ovplyvní aj zavedenie dovoznej prirážky, lebo veľa komponentov musia zo zahraničia dovážať. Preto opatrenia vlády na stabilizáciu rozpočtu považuje len za krátkodobé, nie však motivujúce a systémové. Podobný názor vyslovili i ďalší manažéri firiem. Generálny riaditeľ CSM, a. s., Tisovec František Alberty na jednej strane síce uznal, že v danej ekonomickej situácii vláda nemala iné východisko, ale podľa neho dovozná prirážka by nemala postihnúť tých, ktorí zabezpečujú export. CSM vyváža až 90 % produkcie a je na to odkázaný, pretože dokonca za posledný rok nepredali ani jeden stroj na Slovensku. Firma je teda v situácii, keď bojuje o každý kus výrobku, aby sa dal predať. No na výrobu cestných strojov dováža zo zahraničia rôzne komponenty. Zavedenie dovoznej prirážky v nedávnej minulosti znamenalo pre firmu rast nákladov až o 13 miliónov Sk ročne. To znamená, že budú musieť zvýšiť ceny strojov a čím vyššia bude ich cena, tým sa budú ťažšie predávať. Podľa F. Albertyho by vláda SR pri svojich krokoch mala počúvať aj názory a podnety z podnikovej sféry. S názorom, že klesne export výrobkov do zahraničia sa stotožnil aj riaditeľ s. r. o. Chirana Progres, Piešťany, Igor Racík. Ako výrobcovia zdravotníckej techniky až polovicu komponentov dovážajú zo zahraničia. Podľa I. Racíka, opatrenia vlády SR síce v krátkodobom horizonte môžu znamenať prínos pre štátny rozpočet tým, že sa zvýšia príjmy zo zvýšenej DPH, ale na druhej strane takéto reštriktívne opatrenia, ohrozia existenciu mnohých, predovšetkým menších firiem. Pokiaľ ide o zvýšenie DPH, viacerí podnikatelia sa ešte nechceli k tejto téme vyjadriť, lebo nevedia, či naozaj všetky výrobky a služby, ktoré sú zaradené do nižšej sadzby DPH sa budú zvyšovať. Zástupcovia výrobcov toaletného papiera, hygienických vreckoviek a pod. povedali, že hoci sa o opatreniach vlády už dlho diskutuje, dosiaľ nevedia ani na akú výšku stúpne dolná sadzba DPH. Aj v predchádzajúcom období sa im vždy svojimi argumentmi podarilo presvedčiť aj poslancov NR SR, že papierenské výrobky sa vyrábajú z druhotných surovín, čiže zo zberového papiera a takáto výroba sa aj vo vyspelých krajinách podporuje. Zvýšenie DPH sa odzrkadlí vo vyššej cene výrobkov, a tak slovenskí spotrebitelia dajú prednosť podobným výrobkom, ktoré sa do SR dovážajú. Zdena Rabayová
Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.