Hospodársky denník
USD44,24 Sk
EUR46,839 Sk
CHF29,25 Sk
CZK1,238 Sk
  Utorok  25.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Naozaj je dobré vedieť viac


... najmä keď jeden nevie alebo nechce
Dokončenie z 24.5. Prečo nepovie, keď hovorí o rozhodnutí prenajať zostávajúce dve lietadlá na letnú sezónu inej leteckej spoločnosti, že súd mu takýto postup zakázal uskutočniť a uložil MDPT SR strpieť prístup Slovenských aerolínií ku všetkým trom lietadlám s odôvodnením, že jeho úkonmi boli lietadlá v januári násilne obsadené a nám násilne zabránili plniť nájomnú zmluvu na lietadlá? Prečo zavádza, keď hovorí o vrátení lietadiel TU-154M štátu po troch rokoch prevádzky bez toho, aby nám za ne čokoľvek zaplatili a nepovie, že sme to nikdy nemali záujem urobiť, zaviazali sme sa k tomu zmluvne a že nájomné je riadne vedené v auditovanom účtovníctve Slovenských aerolínií ako výdavok budúcich období a už v súčasnosti ovplyvňuje hospodársky výsledok spoločnosti? Prečo nepovie, že sme opakovane MDPT SR navrhovali úpravu nájomného vzťahu aj bez odkladu platieb nájomného (ak by to malo byť posudzované ako nevýhodnosť zmluvného vzťahu) a MDPT SR doteraz odmieta o tom vôbec rokovať? Nevie alebo nechce? Sekundárny prínos
Je možno príznačné pre súčasné Slovensko, že nie je záujem riešiť vzťah k spoločnosti, v ktorej sa žiadne „korytᓠnerozdávajú, najmä keď v prípade iných známych príkladov je vždy dostatok „ochotných“, ktorí sa k problému vyjadrujú a ponúkajú riešenia. Tí možno v prípade Slovenských aerolínií vedia, že členovia našich orgánov (predstavenstvo, dozorná rada) nemajú vôbec žiadne odmeny a že letectvo na Slovensku je v prvom rade jedna veľká drina, ktorá sa nedá robiť bez osobného zápalu pre vec. Takto sa ponúkajú ešte aspoň dve otázky. Prečo si dokáže minister spolu s ministerkou financií a zástupcami inej leteckej spoločnosti spoločne sadnúť a rokovať o možnosti odpustenia colného dlhu tejto spoločnosti vo výške viac než 20 mil. Sk, pričom doteraz nepredložila preukazné účtovníctvo a nevyvrátila odôvodnené podozrenie z tunelovania a zároveň minister nemá záujem riešiť vzťah k spoločnosti, ktorá od štátu žiadne peniaze nepýta, naopak, chce ich ďalej do letectva na Slovensku investovať? V tejto súvislosti len malá poznámka - v januári navrhli Slovenské aerolínie odkúpenie pohľadávky štátu voči spomínanej leteckej spoločnosti, pričom predmetnou pohľadávkou bol práve uvažovaný colný dlh, bez kladného ohlasu voči nášmu návrhu. Druhá otázka sa týka ministrom spomínaného splnomocnenca vlády a je vlastne súborom otázok. Nebudem mu robiť obhajcu, to dokáže dostatočne silnými argumentmi a svojimi výsledkami on sám. Otázky v súvislosti s ním sú však smerom k ministrovi jednoduché - to si naozaj myslí, že v letectve sa na Slovensku dajú zarobiť ním uvádzané desiatky miliónov Sk? Ak je to naozaj tak, prečo chce, aby štát vystúpil zo spoločnosti Slovenských aerolínií, keď v nej má 34-percentný, čiže väčší podiel ako spomínaný splnomocnenec, a prečo teda štát neparticipuje na tomto údajnom „nabaľovaní sa“ alebo svojím kontrolným podielom aspoň nezabráni údajnému obohacovaniu sa? Naozaj nevie o tom, že je to v prvom rade otázka obrovských investícií? Naozaj nerozumie vzťahu letecká doprava - turistický ruch - investor - letecká doprava, keď takto vyprodukované prostriedky sa obratom spätne investujú do leteckej dopravy a zároveň produkujú sekundárny prínos, napríklad vo forme dovozu turistov? Naozaj ministrovi nestálo za to nazrieť do nášho účtovníctva a zistiť, že pre oného splnomocnenca boli Slovenské aerolínie doteraz (a ešte niekoľko rokov) len otázkou opakovaných miliónových investícií? Naozaj je ministrovou slepotou, keď nevidí, že aj v súčasnej situácii, keď spoločnosť nemá niekoľko mesiacov prakticky žiadne príjmy a jej budúcnosť je neistá, tak spomínaný splnomocnenec naďalej do nej investuje v záujme zachovania jej činnosti a zamestnanosti? Ak by sa minister najskôr so záujmom pýtal, nemusel by sa teraz ako pristihnutý červenať. Treba vedieť
Tak nám pán minister chcel niečo povedať. Presne v štýle starej známej poučky, ktorá hovorí, že topiaci sa urobí najväčšiu chybu ak začne splašene rozhadzovať rukami namiesto toho, aby zachoval pokoj, inak sa utopí. Svojimi predchádzajúcimi činmi a poslednými vystúpeniami G. Palacka - minister povedal A, po nich by mal G. Palacka - politik a chlap povedať aj chlapské B. Chlapské rozhodnutie je v každom prípade ťažké, o to viac však oceňované. To by však v prípade Palacku - občana už nemalo ísť o ministra a mať súvis s dopravou... Som známy tým, že sa zásadne nepúšťam do diskusie o politike. Ako občan a najmä volič tejto vládnej koalície si však dovoľujem na záver vysloviť presvedčenie, že G. Palacka - minister a politik - už nehovorí za mňa a doterajší postoj našich zamestnancov mu ukazuje, že už nehovorí ani za týchto špičkových odborníkov. Ak sa mu nepodarí nájsť silu na chlapské rozhodnutie, dovoľujem si požiadať jeho kolegov vo vláde a v politike, aby mu k takémuto kroku pomohli. S G. Palackom - občanom sa hocikedy v pokoji posadím a môžeme si potom povedať, ako to bolo v skutočnosti s tými aerolíniami, lietadlami, telekomunikáciami a ďalšími... Pretože tu sa s pánom ministrom zhodujeme - naozaj je dobré vedieť viac, aj to, čo bežný občan doteraz nevie. Pavol Mladý
generálny riaditeľ
Slovenské aerolínie, a. s.

Amsterdampolooblačno21
Atényslnečno28
Belehradpolojasno23
Berlínoblačno17
Bratislavaslnečno24
Bruselpolooblačno22
Budapešťslnečno25
Bukurešťoblačno23
Frankfurtoblačno20
Helsinkiprehánky16
Istanbuloblačno24
Kodaňpolooblačno16
Kyjevpolooblačno25
Lisabonslnečno30
Londýnmalá oblačnosť21
Madridslnečno28
Milánoslnečno26
Moskvapolooblačno24
Oslopolooblačno15
Parížoblačno18
Prahamalá oblačnosť23
Rímpolooblačno25
Sofiaoblačno21
Štokholmpolooblačno17
Varšavamalá oblačnosť21
Viedeňslnečno25
Záhrebslnečno27
Ženevamalá oblačnosť22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.