Hospodársky denník
USD44,24 Sk
EUR46,839 Sk
CHF29,25 Sk
CZK1,238 Sk
  Utorok  25.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Aká bude daň z automobilov?


Legislatívny návrh pripravovaného zákona
Vláda pripravuje zavedenie dane z automobilov. O tom, aká bude, čo všetko bude zahŕňať, aké druhy automobilov a kategórie občanov, kedy bude splatná, sa ešte diskutuje. Vláda má pripravený návrh, z ktorého prinášame najdôležitejšie časti o tom, ako by nová legislatívna norma mala vyzerať.

Pri vymedzení predmetu tejto novej majetkovej dane sa navrhuje vychádzať jednak z Klasifikácie produkcie vydanej na základe opatrenia Štatistického úradu SR č. 172/1995 Z. z., ktorou sa vyhlasuje klasifikácia produkcie, a jednak pri malých rekreačných plavidlách z kategorizácie určenej Štátnou plavebnou správou v Bratislave. Konkrétne by mali tejto dani podliehať: 1. osobné automobily podľa kódu 34.10.2, do ktorého sú zaradené automobily osobné a dodávkové do užitočného zaťaženia 1,5 t, pretekárske automobily, terénne vozidlá, obytné automobily (motorové karavany), minibusy pre menej ako 10 osôb; 2. motocykle podľa kódu 35.41, ktorých obsah valcov je 500 cm3 a viac; 3. motorové vozidlá na špeciálne použitie, podľa kódu 34.10.53, z ktorých by konkrétne mali dani podliehať snežné skútre a špeciálne motorové vozidlá určené na prepravu osôb na golfových ihriskách s motorom; 4. obytné i neobytné jachty s pevným motorom i bez neho, vodné skútre podľa kódu 35.12.13 a ostatné rekreačné plavidlá podľa kategorizácie Štátnej plavebnej správy v Bratislave, a to s celkovou hmotnosťou vrátane povoleného zaťaženia nad 1000 kg, s vlastným pohonom s výkonom motora nad 4 kW a celkovou plochou oplachtenia nad 10 m2; 5. lietadlá – klzáky, vetrone, rogalá, ostatné bezmotorové lietadlá a civilné lietadlá na prepravu osôb. Tejto novozavedenej dani by podliehali len osobné automobily a motocykle, ktoré nie sú staršie ako osem rokov. Táto lehota sa určila so zreteľom na „únosnú životnosť“ a technický stav osobných automobilov a motocyklov. Pri ostatných dopravných prostriedkoch sa časové ohraničenie nenavrhuje. Oslobodené od povinnosti
Z predmetu tejto dane sa navrhuje vyňať tie osobné automobily, ktorých ovládanie je prispôsobené osobám s ťažkým zdravotným postihnutím. Navrhuje sa však aj v týchto prípadoch isté obmedzenie. Považujeme za odôvodnené, aby túto výhodu požíval daňovník, ktorý vlastní osobný automobil s obsahom valcov do 1800 cm3. Osobné automobily a motocykle cudzích zastupiteľských úradov v SR sa tiež navrhuje vyňať z daňovej povinnosti, ale iba za predpokladu, že je zaručená vzájomnosť. V opačnom prípade budú tieto osobné automobily a motocykle podliehať dani. Navrhuje sa vyňať z daňovej povinnosti aj osobitnú skupinu osobných automobilov a motocyklov vybavených zvláštnym výstražným prerušovaným svetlom žltej, modrej alebo červenej farby. Vyňatie z daňovej povinnosti je odôvodnené aj pri tých osobných automobiloch, ktoré sú určené výhradne na prevoz zosnulých osôb, alebo sú technicky prispôsobené a používané na prevoz živých zvierat napr. na výskumné účely, pri odhaľovaní trestnej činnosti, odchyte túlavých zvierat a pod. Z daňovej povinnosti sa navrhuje vyňať aj tie lietadlá, ktoré využíva horská záchranná služba (zdravotnícka záchranná služba), ako aj tie lietadlá, ktoré fyzické osoby alebo právnické osoby využívajú na vykonávanie pravidelnej (nepravidelnej) prepravy osôb, ako predmet svojej podnikateľskej činnosti. Daňovníci
So zreteľom na majetkový princíp tejto novozavedenej dane sa navrhuje určiť za daňovníka toho, kto je majiteľom – vlastníkom dopravného prostriedku. Navrhuje sa tiež, aby daňovníkom tejto dane bol v prípade prenájmu dopravného prostriedku aj nájomca. V súčasnosti ide o veľmi rozšírenú formu nadobúdania najmä osobných automobilov a motocyklov do vlastníctva. Nájomca sa môže stať vlastníkom dopravného prostriedku síce až uplynutím určitého času, ale na základe zmluvy o prenájme dopravného prostriedku ho používa ako skutočný vlastník. Touto výnimkou sa sleduje daňové „zrovnoprávnenie“ nájomcu, s vlastníkom dopravného prostriedku. Základ dane
Pri určení základu tejto dane sa navrhuje použiť určité rozlišovacie kritériá a pritom vychádzať z takých prvkov, ktoré sú jednoznačne preukázateľné a kontrolovateľné. Preto sa zvolil pri osobných automobiloch a motocykloch obsah valcov v cm3. Tento údaj je zrejmý z technického preukazu vozidla, ktorý podľa § 107 vyhlášky Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR č. 116/1997 Z. z. o podmienkach premávky vozidiel na pozemných komunikáciách má motorové vozidlo a motocykel už priamo pri výrobe. Táto technická jednotka je okrem toho aj všeobecne známa a používa sa aj v iných právnych predpisoch, je to napr. nariadenie vlády SR č. 388/1998 Z. z., ktorým sa vydáva colný sadzobník, vyhláška ministerstva financií č. 423/1991 Zb., ktorou sa ustanovuje rozsah a podmienka zákonného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v znení neskorších predpisov, zákon č. 87/1994 Z. z. o cestnej dani v znení neskorších predpisov a iné. Pri plavidlách sa navrhuje určiť ako kritérium celkovú hmotnosť, výkon motora a plochu oplachtenia. Pri ostatných dopravných prostriedkoch, ktoré sú predmetom tejto dane, sa navrhuje určiť za základ dane samu hnuteľnú vec – dopravný prostriedok. Sadzba

Základné ročné sadzby dane za osobné automobily a za motocykle sa navrhujú v pásmach odstupňovaných podľa obsahu valcov v cm3. Konkrétne sadzby dane z dopravných prostriedkov budú určené po vykonanej kvantifikácii s rešpektovaním daňovej únosnosti. Novozavedenej dani budú podliehať osobné automobily len od 1300 cm3 a motocykle len od 500 cm3. Za osobné automobily a motocykle, ktorých vlastníkmi sú štátne rozpočtové organizácie, t. j. organizácie, ktoré sú v súlade so zákonom č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách v znení neskorších predpisov svojimi príjmami a výdavkami zapojené na štátny rozpočet (§ 21), sa navrhuje zníženie základnej ročnej sadzby dane za osobný automobil a za motocykel o 50 %. Keďže sa navrhuje, aby príjem z tejto novozavedenej dane plynul do štátneho rozpočtu, je odôvodnené, aby tieto organizácie mali zo zákona zníženú ročnú sadzbu tejto dane. Podobne sa navrhuje zaradiť do zníženej ročnej sadzby dane aj tie osobné automobily, ktorých vlastníkmi sú osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, aj keď nemajú osobný automobil špeciálne upravený na vedenie osobami s ťažkým zdravotným postihnutím. Navrhuje sa tiež daňovo zvýhodniť osobné automobily a motocykle staršie ako 4 roky. Táto hranica sa zvolila so zreteľom na rovnaké obdobie ich odpisovania na účely dane z príjmov. Navrhuje sa tiež, aby sa základná ročná sadzba dane, prípadne znížená ročná sadzba dane z dopravných prostriedkov postupne znižovala pri osobných automobiloch a motocykloch uplatnením koeficientov. Navrhujú sa dve alternatívy – podľa prvej alternatívy by sa koeficienty určili v piatom až ôsmom roku od 0,5 do 0,2 a podľa druhej alternatívy od 0,8 do 0,5. Pri ostatných dopravných prostriedkoch sa nenavrhuje úprava určených ročných sadzieb počas celého obdobia zdaňovania. Správa a rozpočet
Navrhuje sa, aby správu dane vykonával daňový úrad príslušný podľa trvalého pobytu alebo sídla daňovníka a výnos tejto novozavedenej dane plynul do štátneho rozpočtu. Navrhuje sa, aby zdaňovacím obdobím bol kalendárny rok. Daň by sa platila bez vyrubenia do 30. apríla príslušného zdaňovacieho obdobia. Návrh predpokladá, že daň si daňovník sám vypočíta a v jednej sume naraz do určeného termínu zaplatí na účel príslušného daňového úradu poštovou poukážkou, ktorú na tento účel vydá daňový úrad. Platbu dane okrem poštovej poukážky môže daňovník realizovať aj prevodom z účtu v banke. Daňovník, ktorému vznikne daňová povinnosť v priebehu zdaňovacieho obdobia po prvý raz, zaplatí pomernú časť ročnej sadzby dane, ktorá predstavuje násobok jednej dvanástiny ročnej sadzby dane každý mesiac. Pri zmene daňovníka v priebehu zdaňovacieho obdobia sa zaplatená daň z dopravného prostriedku nevráti. Nový vlastník dopravného prostriedku zaplatí daň už v ďalšom zdaňovacom období. Navrhuje sa, aby zákon, ktorým sa zavedie táto daň, nadobudol účinnosť 1. septembra 1999. (hd)

Amsterdampolooblačno21
Atényslnečno28
Belehradpolojasno23
Berlínoblačno17
Bratislavaslnečno24
Bruselpolooblačno22
Budapešťslnečno25
Bukurešťoblačno23
Frankfurtoblačno20
Helsinkiprehánky16
Istanbuloblačno24
Kodaňpolooblačno16
Kyjevpolooblačno25
Lisabonslnečno30
Londýnmalá oblačnosť21
Madridslnečno28
Milánoslnečno26
Moskvapolooblačno24
Oslopolooblačno15
Parížoblačno18
Prahamalá oblačnosť23
Rímpolooblačno25
Sofiaoblačno21
Štokholmpolooblačno17
Varšavamalá oblačnosť21
Viedeňslnečno25
Záhrebslnečno27
Ženevamalá oblačnosť22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.