Hospodársky denník
USD44,24 Sk
EUR46,839 Sk
CHF29,25 Sk
CZK1,238 Sk
  Utorok  25.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Hollywood pripomína burzu – z hercov sa stávajú biznismeni

Risk je zisk. Týmto heslom sa začali riadiť hollywoodske hviezdy. Namiesto klasického honorára čoraz častejšie získavajú podiely na hrubom zisku z filmu. Môžu tak zarobiť astronomické sumy. Nízky preddavok, ale prísľub z podielu hrubého zisku. Taká je ponuka honoráru najvýznamnejším tvorcom a hercom, ktorá začína byť dominantná v hollywoodskych štúdiách. Spôsob platenia podielom zo zisku je prelomový v tom, že herci, režiséri či scenáristi nesú rovnaké riziko ako producent. Stávajú sa tak vlastne „akcionármi“ filmu, na ktorom pracujú. Prestížny americký týždenník Variety uvádza tri udalosti, ktoré ilustrujú, ako sa mení biznis v „továrni na sny“. V závere minulého roka firmy Dream-Works a Fox ponúkli pri filme Minority Report režisérovi Stevenovi Spielbergovi a hercovi Tomovi Cruiseovi podiel dosahujúci – pri pokrytí nákladov – až 45 % zisku. Minulý mesiac kúpila firma Miramax na filmovom festivale v Sundance film Happy Texas za 2,5 milióna USD. Zároveň však jeho tvorcom prisľúbila podiel na hrubom zisku, s ktorým by sa suma mohla vyšplhať na 8 miliónov dolárov. A spoločnosť Sony Pictures Entertainment pred týždňom uzavrela zmluvu so známymi scenáristami na napísanie 30 scenárov na štyri roky vopred. Zároveň im prisľúbila 2 % hrubého zisku z filmov, ktoré budú podľa nich nakrútené. Kto odhryzne z koláča
Čo znamená tento nový trend? Aké sumy vynáša podiel na hrubom zisku? Steven Spielberg si napr. za svoje štyri posledné projekty z minulého leta odniesol viac ako 120 miliónov dolárov. Herec Tom Hanks si za svoj výkon vo filme Zachráňte vojaka Ryana prišiel na 40 miliónov dolárov – výrazne viac, než môže najväčšia hviezda dostať za honorár. Film stál síce 70 miliónov dolárov, ale celosvetová distribúcia mu priniesla zisky vo výške 400 miliónov USD, takže sa štúdiu bohato vyplatil. Myšlienka vyplácania filmových tvorcov a hercov prostredníctvom percent zo zisku sa zdá výhodná. Obmedzí sa tak platenie vopred, čo pri veľkej hviezde môže predstavovať úspory v nákladoch na film až 20 miliónov dolárov. Môže však nastať reťazová reakcia. Ak bude čoraz viac ľudí ochotných vzdať sa platby vopred a počkať si na podiel z tržieb, čisté výnosy filmových štúdií z filmov (predovšetkým z veľkých hitov) môžu rapídne klesnúť. To sa už prihodilo pri akčnom filme Smrtonosná zbraň 4, keď boli zisky štúdia – po tom, čo zaplatilo podiel trom z tvorcov filmu – minimálne. Úloha pre právnika a agenta
Pomer síl v americkom filmovom priemysle sa tak pomaly presúva. Už to nie sú veľké zlé štúdiá verzus úbohí filmári. Teraz tí úbohí filmári majú veľkých zlých agentov, ktorí obchodu rozumejú lepšie ako celé štúdio. Aj napriek tomu, že princíp platby zo zisku vyzerá jednoducho, opak je pravda. Zahŕňa totiž komplikovaný systém pravidiel, obmedzení a presných finančných definícií, v ktorých sa vyznajú iba skúsení právnici alebo agenti. Predovšetkým treba vždy definovať, aká suma predstavuje hrubý zisk. Vždy ide iba o zisk, ktorý sa vráti do štúdia, čo je zvyčajne asi 45 % zisku z kín. Ak teda film zarobí 400 miliónov dolárov, štúdio z toho dostane necelých 200 miliónov. Z tejto sumy potom štúdio odratúva náklady a zo zvyšku určuje honoráre. V zmluve treba presne stanoviť aj to, či ide o výnosy z domácej alebo medzinárodnej distribúcie a či je v nich zahrnutý aj predaj videokaziet, výnos z uvedenia v televízii a zisky z predaja rôzneho ďalšieho tovaru spojeného s daným filmom. Napríklad Jack Nicholson zarobil iba na 17,5-percentnom výnose z predaja suvenírov spojených s filmom Batman 60 miliónov dolárov. Výnimočnú pozíciu medzi hollywoodskymi štúdiami má Sony. Ako prvé napr. ponúklo podiel na hrubých ziskoch aj scenáristom. U svojich konkurentov si vyslúžilo povesť „roztopašného štúdia“, ktoré spôsobilo veľký rast honorárov hviezd. Ponúknuť podiel aj scenáristom považujú mnohé štúdiá za „nehorázne“, pretože to pre ne predstavuje enormne vysoké výdavky. Tento krok môže otvoriť cestu k podielu na zisku stovkám ďalších ľudí okolo filmu, ktorí o ňom iba snívali. (buj)

Amsterdampolooblačno21
Atényslnečno28
Belehradpolojasno23
Berlínoblačno17
Bratislavaslnečno24
Bruselpolooblačno22
Budapešťslnečno25
Bukurešťoblačno23
Frankfurtoblačno20
Helsinkiprehánky16
Istanbuloblačno24
Kodaňpolooblačno16
Kyjevpolooblačno25
Lisabonslnečno30
Londýnmalá oblačnosť21
Madridslnečno28
Milánoslnečno26
Moskvapolooblačno24
Oslopolooblačno15
Parížoblačno18
Prahamalá oblačnosť23
Rímpolooblačno25
Sofiaoblačno21
Štokholmpolooblačno17
Varšavamalá oblačnosť21
Viedeňslnečno25
Záhrebslnečno27
Ženevamalá oblačnosť22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.