Cesty k likvidite kapitálového trhu SR Slovenský kapitálový trh je už dlhšie v agónii. Svedčia o tom okrem iného aj klesajúce obraty anonymných obchodov na Burze cenných papierov v Bratislave, ktoré svojou veľkosťou pripomínajú skôr sídliskovú samoobsluhu ako hlavný trh kapitálu nezávislého štátu. Príčin nízkej likvidity je viacero: malý počet kvalitných emisií, netransparentnosť emitentov (ktorí len zriedka sú ochotní poskytnúť investorom potrebné informácie), manipulácia cien, zneužívanie dôverných informácií atď. Niektoré tieto problémy majú objektívny charakter a pramenia vo všeobecných ťažkostiach, s ktorými sa musí boriť transformujúca sa ekonomika. Mnoho problémov slovenského kapitálového trhu má však svoj pôvod v chybných rozhodnutiach ekonomickej politiky vôbec a politiky kapitálového trhu v užšom zmysle slova. Ide najmä o negatívny prístup predchádzajúcej vlády ku kolektívnemu investovaniu a zahraničným investorom, neodborné rozhodnutia o povinnej verejnej obchodovateľnosti všetkých emisií z kupónovej privatizácie, neúčinný dozor nad kapitálovým trhom a netransparentná privatizácia. Nové vedenie na Ministerstve financií SR tieto problémy, zdá sa, chápe a pripravilo niekoľko legislatívnych iniciatív na nápravu najakútnejších problémov. V pomerne krátkom čase sa očakáva predloženie zákona o kolektívnom investovaní, ktorý v plnej miere zakotví všetky požiadavky kladené na kolektívne investovanie smernicou EÚ 85/611/EEC. Takisto sa v krátkom čase očakáva prijatie tzv. malej novely zákona 600/1992 o cenných papieroch. Novela by mala zrušiť akcie na doručiteľa, resp. v značnej miere zmeniť ich režim. Je pravda, že akcie na doručiteľa existujú vo väčšine európskych ekonomík. V týchto ekonomikách by však nikdy nemohlo dôjsť k ich zneužitiu v tej forme, keď sa značná časť národného majetku privatizovala cez anonymné spoločnosti s ručením obmedzeným. V prípade privatizácie je štandardným postupom vypisovania verejných tendrov, do ktorých vstupujú kvalitní, a najmä transparentní investori. Zrušenie akcií na doručiteľa umožní aspoň čiastočné spriehľadnenie trhu a je malým, ale dôležitým krokom na ceste k transparentnosti, a tým aj k likvidite trhu. Malá novela zákona o cenných papieroch zároveň upraví podnikanie zahraničných obchodníkov s cennými papiermi na m kapitálovom trhu. Ide o jednu z nevyhnutných podmienok na vstup do OECD. V časovom horizonte jedného a viac rokov bude nevyhnutné nanovo upraviť aj režim slovenských obchodníkov s cennými papiermi v súlade so smernicami EÚ č. 93/6/EEC o kapitálovej primeranosti a 93/22/EEC o investičných službách. Pôjde o veľký zásah do štruktúry účastníkov trhu a dá sa očakávať, že okrem bánk len niekoľko najsilnejších obchodníkov bude schopných uchádzať sa o licenciu najvyššieho typu, ktorá im umožní vykonávať všetky činnosti investičného bankovníctva na základe európskych štandardov. Pre vzdialenejšiu budúcnosť je rozhodujúcou podmienkou zabezpečovania likvidity vytvorenie silných inštitucionálnych investorov. Okrem bánk a poisťovní sú to najmä penzijné fondy a im podobné inštitúcie dôchodkového zabezpečenia. Vo vyspelých štátoch väčšina penzijných fondov pracuje na komerčnom princípe, to znamená, že sú otvorené pre všetkých občanov v produktívnom veku a nielen zamestnancov vybraných podnikov, ktoré podpísali členské zmluvy s niektorou doplnkovou poisťovňou. Fondy tohto typu zbierajú príspevky miliónov drobných investorov a zabezpečujú podstatnú časť likvidity trhu. Je typické, že napr. v ČR už po dvoch rokoch svojej činnosti vedeli nazbierať aktíva v hodnote niekoľkých miliárd Kč a ich objem stále rastie. Slovenská reforma dôchodkového zabezpečenia zostala v tomto smere niekde na polceste a poskytuje možnosť pripoistenia len obmedzenému počtu zamestnancov. Vôbec sa nemyslí napr. na pracovníkov v štátnych organizáciách, samostatne podnikajúce osoby atď. Reforma penzijného systému nie je jednoduchá vec a jej príprava si vyžaduje niekoľko rokov. Okrem iného bude potrebné vyriešiť aj komplikované kompetenčné otázky v regulovaní dôchodkového systému. Je to o dôvod viac, aby sa s týmito prípravami začalo čo najskôr. Konečným efektom nebude len zvýšená likvidita kapitálového trhu, ale aj sociálna bezpečnosť Slovenska v budúcom storočí a vytvorenie mohutných domácich zdrojov na investičný rozvoj. Ing. Ivan Lukáč SEVISBROKERS, o. c. p., a. s. Člen SEVIS Investment Group, a. s.
|
Amsterdam | polooblačno | 21 |
Atény | slnečno | 28 |
Belehrad | polojasno | 23 |
Berlín | oblačno | 17 |
Bratislava | slnečno | 24 |
Brusel | polooblačno | 22 |
Budapešť | slnečno | 25 |
Bukurešť | oblačno | 23 |
Frankfurt | oblačno | 20 |
Helsinki | prehánky | 16 |
Istanbul | oblačno | 24 |
Kodaň | polooblačno | 16 |
Kyjev | polooblačno | 25 |
Lisabon | slnečno | 30 |
Londýn | malá oblačnosť | 21 |
Madrid | slnečno | 28 |
Miláno | slnečno | 26 |
Moskva | polooblačno | 24 |
Oslo | polooblačno | 15 |
Paríž | oblačno | 18 |
Praha | malá oblačnosť | 23 |
Rím | polooblačno | 25 |
Sofia | oblačno | 21 |
Štokholm | polooblačno | 17 |
Varšava | malá oblačnosť | 21 |
Viedeň | slnečno | 25 |
Záhreb | slnečno | 27 |
Ženeva | malá oblačnosť | 22 |
|
|
|