Hospodársky denník
USD44,24 Sk
EUR46,839 Sk
CHF29,25 Sk
CZK1,238 Sk
  Utorok  25.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Cesty k likvidite kapitálového trhu SR


Slovenský kapitálový trh je už dlhšie v agónii. Svedčia o tom okrem iného aj klesajúce obraty anonymných obchodov na Burze cenných papierov v Bratislave, ktoré svojou veľkosťou pripomínajú skôr sídliskovú samoobsluhu ako hlavný trh kapitálu nezávislého štátu. Príčin nízkej likvidity je viacero: malý počet kvalitných emisií, netransparentnosť emitentov (ktorí len zriedka sú ochotní poskytnúť investorom potrebné informácie), manipulácia cien, zneužívanie dôverných informácií atď. Niektoré tieto problémy majú objektívny charakter a pramenia vo všeobecných ťažkostiach, s ktorými sa musí boriť transformujúca sa ekonomika. Mnoho problémov slovenského kapitálového trhu má však svoj pôvod v chybných rozhodnutiach ekonomickej politiky vôbec a politiky kapitálového trhu v užšom zmysle slova. Ide najmä o negatívny prístup predchádzajúcej vlády ku kolektívnemu investovaniu a zahraničným investorom, neodborné rozhodnutia o povinnej verejnej obchodovateľnosti všetkých emisií z kupónovej privatizácie, neúčinný dozor nad kapitálovým trhom a netransparentná privatizácia. Nové vedenie na Ministerstve financií SR tieto problémy, zdá sa, chápe a pripravilo niekoľko legislatívnych iniciatív na nápravu najakútnejších problémov. V pomerne krátkom čase sa očakáva predloženie zákona o kolektívnom investovaní, ktorý v plnej miere zakotví všetky požiadavky kladené na kolektívne investovanie smernicou EÚ 85/611/EEC. Takisto sa v krátkom čase očakáva prijatie tzv. malej novely zákona 600/1992 o cenných papieroch. Novela by mala zrušiť akcie na doručiteľa, resp. v značnej miere zmeniť ich režim. Je pravda, že akcie na doručiteľa existujú vo väčšine európskych ekonomík. V týchto ekonomikách by však nikdy nemohlo dôjsť k ich zneužitiu v tej forme, keď sa značná časť národného majetku privatizovala cez anonymné spoločnosti s ručením obmedzeným. V prípade privatizácie je štandardným postupom vypisovania verejných tendrov, do ktorých vstupujú kvalitní, a najmä transparentní investori. Zrušenie akcií na doručiteľa umožní aspoň čiastočné spriehľadnenie trhu a je malým, ale dôležitým krokom na ceste k transparentnosti, a tým aj k likvidite trhu. Malá novela zákona o cenných papieroch zároveň upraví podnikanie zahraničných obchodníkov s cennými papiermi na m kapitálovom trhu. Ide o jednu z nevyhnutných podmienok na vstup do OECD. V časovom horizonte jedného a viac rokov bude nevyhnutné nanovo upraviť aj režim slovenských obchodníkov s cennými papiermi v súlade so smernicami EÚ č. 93/6/EEC o kapitálovej primeranosti a 93/22/EEC o investičných službách. Pôjde o veľký zásah do štruktúry účastníkov trhu a dá sa očakávať, že okrem bánk len niekoľko najsilnejších obchodníkov bude schopných uchádzať sa o licenciu najvyššieho typu, ktorá im umožní vykonávať všetky činnosti investičného bankovníctva na základe európskych štandardov. Pre vzdialenejšiu budúcnosť je rozhodujúcou podmienkou zabezpečovania likvidity vytvorenie silných inštitucionálnych investorov. Okrem bánk a poisťovní sú to najmä penzijné fondy a im podobné inštitúcie dôchodkového zabezpečenia. Vo vyspelých štátoch väčšina penzijných fondov pracuje na komerčnom princípe, to znamená, že sú otvorené pre všetkých občanov v produktívnom veku a nielen zamestnancov vybraných podnikov, ktoré podpísali členské zmluvy s niektorou doplnkovou poisťovňou. Fondy tohto typu zbierajú príspevky miliónov drobných investorov a zabezpečujú podstatnú časť likvidity trhu. Je typické, že napr. v ČR už po dvoch rokoch svojej činnosti vedeli nazbierať aktíva v hodnote niekoľkých miliárd Kč a ich objem stále rastie. Slovenská reforma dôchodkového zabezpečenia zostala v tomto smere niekde na polceste a poskytuje možnosť pripoistenia len obmedzenému počtu zamestnancov. Vôbec sa nemyslí napr. na pracovníkov v štátnych organizáciách, samostatne podnikajúce osoby atď. Reforma penzijného systému nie je jednoduchá vec a jej príprava si vyžaduje niekoľko rokov. Okrem iného bude potrebné vyriešiť aj komplikované kompetenčné otázky v regulovaní dôchodkového systému. Je to o dôvod viac, aby sa s týmito prípravami začalo čo najskôr. Konečným efektom nebude len zvýšená likvidita kapitálového trhu, ale aj sociálna bezpečnosť Slovenska v budúcom storočí a vytvorenie mohutných domácich zdrojov na investičný rozvoj. Ing. Ivan Lukáč
SEVISBROKERS, o. c. p., a. s.
Člen SEVIS Investment Group, a. s.

Amsterdampolooblačno21
Atényslnečno28
Belehradpolojasno23
Berlínoblačno17
Bratislavaslnečno24
Bruselpolooblačno22
Budapešťslnečno25
Bukurešťoblačno23
Frankfurtoblačno20
Helsinkiprehánky16
Istanbuloblačno24
Kodaňpolooblačno16
Kyjevpolooblačno25
Lisabonslnečno30
Londýnmalá oblačnosť21
Madridslnečno28
Milánoslnečno26
Moskvapolooblačno24
Oslopolooblačno15
Parížoblačno18
Prahamalá oblačnosť23
Rímpolooblačno25
Sofiaoblačno21
Štokholmpolooblačno17
Varšavamalá oblačnosť21
Viedeňslnečno25
Záhrebslnečno27
Ženevamalá oblačnosť22

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.