Hospodársky denník
USD43,902 Sk
EUR46,641 Sk
CHF29,212 Sk
CZK1,231 Sk
  Streda  26.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Amadeus nám uletel


Komentuje Rudolfa Vallová
Pri hodnotení vplyvu globalizácie na formovanie trhu môžeme vychádzať zo skúseností pri zavádzaní globálnych rezervačných systémov Amadeus, Galileo a i. a pôsobení pobočiek zahraničných spoločností, ako napríklad cestovných kancelárií Rueffa, Fischer atď. Slovensku uletel Amadeus na krídlach ČSA, a to vďaka kompetenčnému zákonu, ktorý neskôr hodnotil ČSA ako podnik so sídlom v Českej republike. Nikým neobsadený trh s pravidelnou leteckou prepravou obsadili zahraničné letecké spoločnosti cez svoje rezervačné systémy a podstatná časť výdavkov za letenky odchádzala do zahraničia. Rovnako je to so sieťou zahraničných cestovných kancelárií, ktoré sa ľahko presadzovali na trhu s výhodnými cenami zahraničných zájazdov s leteckou prepravou využívajúcou všeobecne zaužívanú kalkuláciu rizík. Takto presadzovaná globalizácia môže vytvoriť veľmi ťažké podmienky pre domáceho podnikateľa, ktorý týmto môže stratiť šancu zarobiť vo vlastnej krajine. Na druhej strane správne pochopená globalizácia a využitie všetkých možností práce v regióne môže vytvoriť správne konkurenčné prostredie, pokiaľ sú na tento druh konkurencie pripravení aj domáci podnikatelia. Potrebujeme vedomý a koordinovaný prístup k možnostiam a potrebám budúceho vývoja. Najmä k integrácii podnikov cestovného ruchu nielen na národnej, ale vplyvom globalizácie aj na medzinárodnej úrovni, a to pod podmienkami rastu nákladov, nedostatku kvalifikovaných pracovných síl a zhoršujúceho sa postavenia malých a stredných podnikov na trhu, prispôsobeniu kvality ponuky medzinárodným štandardom na presadenie sa na konkurenčnom trhu pri súčasnom prehodnotení kvality a ceny poskytovaných služieb. Rovnako tak k štátnym „intervenciám“ v podmienkach liberálnej ekonomiky na podporu rozvoja cestovného ruchu, k naliehavej potrebe spracovania stratégie rozvoja cestovného ruchu na Slovensku, k vytvoreniu platformy spolupráce a koordinácie záujmov podnikateľských subjektov, ich profesionálnych zväzov. Potrebujeme zefektívniť organizačné štruktúry po línii štátnej správy a podnikateľov, kvalitných absolventov pre prax... Kvalita manažmentu podnikov, pracovníkov štátnej správy a samosprávy rozhodne o budúcnosti. Teda platí, aká investícia do výchovy, taký efekt v praxi.

Amsterdamoblačno19
Atényslnečno28
Belehradoblačno23
Berlínpolojasno20
Bratislavaoblačno22
Bruseloblačno20
Budapešťoblačno24
Bukurešťpolooblačno23
Frankfurtprehánky22
Helsinkimalá oblačnosť17
Istanbulprehánky23
Kodaňveľká oblačnosť15
Kyjevoblačno22
Lisabonpolojasno31
Londýnoblačno21
Madridbúrky28
Milánooblačno27
Moskvaprehánky20
Oslodážď13
Parížpolooblačno23
Prahapolooblačno21
Rímpolooblačno26
Sofiaoblačno20
Štokholmoblačno18
Varšavapolooblačno19
Viedeňoblačno22
Záhreboblačno24
Ženevaprehánky23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.