Hospodársky denník
USD43,902 Sk
EUR46,641 Sk
CHF29,212 Sk
CZK1,231 Sk
  Streda  26.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Určuje výrobca i spotrebiteľ


Pestré obaly ešte neznamenajú kvalitu
V poslednom čase sa veľa hovorí o nadmerných dovozoch, najmä v súvislosti s poľnohospodárstvom. Riešenie sa očakáva od opatrení vlády. Je pravda, dá sa aj tam veľa urobiť. Vždy sa hovorilo, že by nám mala byť bližšia košeľa ako kabát, a tak aj záujmy našich poľnohospodárov by nám mali byť bližšie než záujmy EÚ, ktorá sa potrebuje zbaviť poľnohospodárskej nadprodukcie aj za cenu dočasných dotácií. Rovnocenné partnerstvo neznamená, že by sme mali vo všetkom ustupovať. Aj my by sme všeličo chceli od EÚ a tá nám to nedovolí. Je však vecou vlády a parlamentu, ktorí dostali od voličov mandát, aby prijali také rozhodnutia, ktoré budú pre náš štát prospešné. Slovenské výrobky
Vo veci dovozov môžu veľa urobiť spotrebitelia i obchodníci. Každý z nás by si pri vchode do predajne mal uvedomiť, že tým, že si tam niečo kúpi, neuspokojuje len svoju potrebu, ale, že dáva niekomu prácu. No a tu by sa mal zamyslieť, komu ju dáva. Naše obchody zaplavili zahraničné výrobky. Útočia na nás reklamou, pestrými obalmi a inými lákadlami. Ja osobne nedám veľa na reklamu. V mliečnych výrobkoch dávam napríklad zásadne prednosť tým slovenským. Už si ani nepamätám, kedy som kúpil nejaký zahraničný výrobok, a to aj napriek tomu, že predajňa v blízkosti môjho domova často tieto výrobky na pulte nemá. V takom prípade radšej nekúpim nič a poviem si - Mohli ste mať tržbu, ale nemáte. Radšej nejaký ten deň vydržím. Podobne je to aj s nátierkami. Zvykol som si na naše a aj napriek reklamám tie, ktoré sa objavujú na obrazovkách, nekupujem. V konečnom dôsledku spotrebiteľ rozhodne, či sa nejaký zahraničný tovar na našom trhu uchytí, alebo nie. Zákaznícky bojkot môže byť veľmi silný. Spomeniem jeden z najväčších bojkotov, ktorý zorganizovali prívrženci Ghándího v Indii. Ich nenásilný protest proti Angličanom sa premenil na bojkot silného anglického textilného priemyslu. Indovia si začali vyrábať textil sami. Nebolo skoro domácnosti, v ktorej by nemali kolovrat. Bola to silná rana pre Anglicko, lebo strata indického trhu nebola malá. Koleso kolovratu sa stalo jedným zo symbolov Indie, symbolom nenásilného protestu. Zákazník môže pomôcť domácemu obchodu i domácim výrobcom, ale chce to, aby si to uvedomil aj výrobca, aj obchod. Je u nás dosť takých výrobcov i obchodníkov, ktorí si myslia, že milionárom sa dá stať z jedného dňa na druhý a takejto svojej stratégii potom podriadia aj svoju cenovú taktiku. Ak je cena premrštená a nezodpovedá ani vynaloženým nákladom, ani všeobecne uznávanej úrovni, nemožno zazlievať zákazníkovi, že si vyberie lacnejší z dovozu. Ako nakupovať
Ďalším článkom, ktorý má veľmi silný vplyv na dovoz, sú obchodníci. Tí rozhodujú, čo vyložia na pulty svojich predajní. Najmä tam, kde sú ľudia odkázaní na jednu predajňu, na dedinách a v menších mestečkách, zneužívajú obchodníci svoj monopol. Silní zahraniční dodávatelia dokážu presadiť svoje výrobky - dodajú špeciálne pulty, reklamy, rabaty a hovorí sa aj o tom, že používajú aj iné metódy zainteresovanosti na predaji ich výrobkov. Keď chodím po obchodoch, najmä textilných a hračkárskych, zdá sa mi, že je tam toľko nepredajného tovaru, ktorý by stačil pre niekoľko takých krajín, ako je Slovensko. Ten tovar však niekto zaplatil a musel na to použiť zahraničnú menu. Je to tiež položka na našom negatívnom salde zahraničného obchodu. Na druhej strane je však raritou nájsť niekde hračku našej výroby. Chýba nám trošku lokálpatriotizmu, ktorým by sme podporili našich výrobcov, a tým aj našu ekonomiku. Je to, žiaľ, aj u takých ľudí, ktorí rozhodujú o veľkých investíciách a veľkých výdavkoch. Sú krajiny, ktoré oveľa striktnejšie vyberajú dodávateľov a prednosť majú tí domáci. U nás sú však známe príklady, keď boli vybraní zahraniční dodávatelia aj napriek tomu, že boli drahší, ba nemali ani potrebné referencie. Čo k tomu ešte dodať? Začnime každý od seba a snažme sa podnietiť aj naše okolie, aby štát mal menej výdavkov na nezamestnanosť a viac peňazí na iné veci. Jaroslav Burjaniv

Amsterdamoblačno19
Atényslnečno28
Belehradoblačno23
Berlínpolojasno20
Bratislavaoblačno22
Bruseloblačno20
Budapešťoblačno24
Bukurešťpolooblačno23
Frankfurtprehánky22
Helsinkimalá oblačnosť17
Istanbulprehánky23
Kodaňveľká oblačnosť15
Kyjevoblačno22
Lisabonpolojasno31
Londýnoblačno21
Madridbúrky28
Milánooblačno27
Moskvaprehánky20
Oslodážď13
Parížpolooblačno23
Prahapolooblačno21
Rímpolooblačno26
Sofiaoblačno20
Štokholmoblačno18
Varšavapolooblačno19
Viedeňoblačno22
Záhreboblačno24
Ženevaprehánky23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.