Hospodársky denník
USD43,902 Sk
EUR46,641 Sk
CHF29,212 Sk
CZK1,231 Sk
  Streda  26.Mája 1999
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Chcú byť stále o krok vpredu


Kto chce dosiahnuť úspech, nesmie byť stereotypný
Popradský výrobca majonéz, šalátov a cestovín Perkins nastúpil v minulom roku na cestu dynamického rozvoja. V šiestom roku svojej existencie zvýšil počet pracovníkov o sto percent a výrazne rozšíril výrobný program. Vo svojom základnom segmente v súčasnosti kontroluje tretinu slovenského trhu a nebojí sa úspešne konkurovať nadnárodným koncernom. Firma vznikla v roku 1992 v malej privatizácii nákupom budovy do vlastníctva. Začínala ako malá prevádzka s 20 zamestnancami. Každý rok sa firme podarilo zvýšiť zamestnanosť a rozšíriť sortiment. Minuloročný obrat dosiahol 176 mil. Sk a približne 6000 odberateľom ponúkajú vyše 60 druhov výrobkov. „Veľký, rozhodujúci zlom v existencii firmy prišiel v minulom roku. Na konci roka 1997 došlo k prelomu v myslení a stanovili sme si náročné ciele na rok 1998. Rozhodli sme sa rozšíriť autopark, aby sme neboli závislí od externých prepravcov a zabezpečili si nepretržitosť chladiaceho reťazca. Redukovali sme odberateľské portfólio, pretože nie je najdôležitejšie mať čo najviac klientov, ale mať spoľahlivých a platiacich. Doplnili sme regióny o obchodníkov, aby sme boli blízko k odberateľom. A predovšetkým sme si uvedomili, že musíme vyrábať kvalitu, aj keď nebude práve najlacnejšia, pretože v súčasnom a aj budúcom konkurenčnom boji sa môže presadiť iba kvalita. Stavili sme na ňu a vyšlo to,“ tvrdí obchodná riaditeľka Iveta Gálová. V súčasnosti Perkins svoje výrobky ponúka na celom Slovensku a pokrýva 30 % trhu. Kým na začiatku roka 1998 firma nemala ani sto zamestnancov, dnes ich má vyše dvesto. Zároveň plánuje v tomto roku zvýšiť obrat o 20 – 30 percent. Široká ponuka
Perkins sa podľa obchodnej riaditeľky snaží stále prichádzať s niečím novým. V roku 1992 začínali s majonézou pre veľkospotrebiteľov, neskôr pribudla tatárska omáčka a balenie pre malospotrebiteľov. Pred dvoma rokmi rozšíril svoj sortiment o šaláty v spotrebiteľskom balení so 7-dňovou lehotou spotreby bez chemickej konzervácie. Dnes ponúkajú majonézový, šalátový a lahôdkarský program a program polotovarov. V máji minulého roka kúpili firmu na výrobu cestovín. „Bývalý majiteľ dokázal predať mesačne 3 – 3,5 tony tovaru, my sme už v septembri dosiahli výrobu 12 ton. Objem narástol štvornásobne,“ zdôrazňuje I. Gálová. Úspechu predchádzal prieskum týkajúci sa balenia, kvality, trvanlivosti. V súčasnosti Perkins vyrába hladké cestoviny, ako sú špagety a rezance, a plnené cestoviny. Sortiment rozširujú rôzne druhy plniek – tvarohová, zemiaková, mäsová. „Najrozšírenejšie je 250-gramové balenie pre malospotrebiteľov, ale pre motoresty a školské jedálne robíme na objednávku aj 500- a 1000-gramové gastrobalenia. Sú veľké regionálne odlišnosti, napríklad na východe sa predávajú zemiakovo-bryndzové a kapustové pirohy, na západnom Slovensku zasa sladké pirohy,“ vysvetľuje I. Gálová. Cestovinové výrobky balia tak, aby celý sortiment nadobudol jednotný vzhľad. Začiatkom roka zaradili jednotné balenie výrobkov vo farebne odlíšených vreckách. Ako upozorňuje obchodná riaditeľka, eliminujú tak možnosť zámeny obalov jednak v skladoch pri expedícii, ale aj u zákazníkov. Podľa nej práve chladenými potravinami zachytávajú súčasný trend. Tento druh potravín má veľkú perspektívu predovšetkým v supermarketoch. Napríklad v Anglicku majú zákazníci k dispozícii až 70 % chladených potravín. Bližšie k odberateľom
Každý výrobca je závislý od predaja. Preto sa Perkins snaží uspokojiť každého zákazníka, ktorý disponuje chladiacimi zariadeniami a skladmi. Obchodníci denne priamo v teréne získavajú objednávky. Firma je pre plynulé zásobovanie otvorená nonstop – sedem dní v týždni 24 hodín denne. Aby bol Perkins blízko k odberateľom, doplnil regióny o obchodníkov a v minulom roku rozšíril sieť predajcov na územie celej republiky. „Začínali sme na západnom Slovensku, v Košiciach a Martine a postupne sme obchodníkov doplnili vo všetkých veľkých mestách. V Bratislave máme viac zástupcov, tam je vzhľadom na širokú ponuku zo zahraničia špecifická situácia.“ Ako ďalej hodnotí I. Gálová, veľmi zaujímavé sú pre nich potravinové obchodné reťazce, ktoré predávajú veľké objemy. Dostať sa však medzi dodávateľov takýchto reťazcov je veľmi náročné: „Veľmi dobrú spoluprácu máme už od začiatku s Tescom, OD Stred Prior, Billou, Jednotou, M-marketom, Prima Zdrojom a ďalšími. Najnovšie rokovania máme so sieťou Delvita.“ Ako konštatuje, vstup do sietí nie je náročný len pokiaľ ide o kvalitu, ale aj z hľadiska financovania obchodu. „Aj naše obchodné siete sa už prispôsobujú podobným systémom predaja, aby mohli konkurovať zahraničným reťazcom, takže predaj je čoraz náročnejší,“ tvrdí I. Gálová. Čo ponúknu trhu?
Aj v roku 1999 má popradské impérium lahôdkových chutí pripravené ďalšie novinky. Vo februári zaviedli dva nové výrobky – rybací šalát a tresku, pripravuje sa výroba zavináčov. „Každá firma musí systematicky a pravidelne prinášať nové výrobky. Lebo práve nové výrobky nachádzajú nových zákazníkov a svoje miesto na trhu. Na máj pripravujú sladký pirohový program určený hlavne deťom, s náplňami nutella, mak, orechy. Podnik má vlastné vývojové oddelenie a laboratórium, tak si zabezpečuje mikrobiologické skúšky vstupných surovín, medzioperačné kontroly a výstupy hotových výrobkov. Podľa I. Gálovej je veľký rozdiel v zavádzaní nových výrobkov na Slovensku a v zahraničí: „Napríklad v Nemecku okrem zrýchlených skúšok na trvanlivosť a mikrobiológiu majú vybrané špeciálne skúšobné teritórium, na ktorom žije štandardná skupina obyvateľov. Firma, ktorá chce priniesť na trh nový produkt, jednoducho v tomto priestore začne výrobok ponúkať. Podľa ohlasu sa rozhodne, či ho začne vyrábať vo veľkom a distribuovať do celej obchodnej siete. Na slovenskom trhu je to inak. Ak chceme ponúknuť na trh nový produkt, musíme najprv absolvovať všetky podnikové normy, skladovacie skúšky. Preto si musíme poriadne rozmyslieť, čo vlastne na trh ponúkneme.“ Špecifickým problémom je certifikácia. Šaláty a cestoviny nie sú na Slovensku povinne certifikovateľné. Perkins si certifikáty vybavuje, aby dokázal kvalitu výrobkov. „Konanie okolo noriem, aby boli v súlade s potravinovým kódexom a ďalšími normami, je na Slovensku dosť namáhavé. Na certifikované produkty podľa ISO noriem možno používať iba certifikované suroviny. Nie vždy sú však k dispozícii dodávatelia certifikovaných surovín. Preto ich starostlivo vyberáme a veľmi dobre sa nám spolupracuje so spoločnosťami Kabát, Palma, Mäso Spiš a s inými. Zo zahraničia musíme dovážať napríklad sušené pasterizované žĺtka, čo je aj finančne veľmi náročné,“ tvrdí I. Gálová. Proces certifikácie trvá podľa nej asi pol roka. Skúma sa zhoda etikety, zhoda výrobku s podnikovými normami. „Na Slovensku sú mimoriadne prísne hygienické normy. Je to pochopiteľné a musíme to rešpektovať, naopak, prijali sme to ako hnací motor.“ Nezávislosť v doprave
Individuálne a veľmi úspešne riešia dopravu. Ako konštatuje obchodná riaditeľka, svoje produkty rozvážajú výlučne sami. „Vo firme je potrebné množstvo chladiarenských vozidiel, aby sme zabezpečili nepretržitosť chladiarenského reťazca a rýchly servis pre zákazníkov. Preto sme tiež zriadili redistribučný sklad v Trenčíne. Rozvozné linky vychádzajú z tradícií a ovplyvňuje ich rentabilita jednotlivých závozov. Obchodníci v teréne sú zodpovední za rentabilitu závozov a, samozrejme, všetci sú vybavení osobným vozidlom a mobilným telefónom, aby sme flexibilne mohli riešiť problémy, aby neboli odkázaní na seba a svoje riešenie. V minulom roku sme masívne investovali do dopravy, čím sme sa stali jedným z najväčších používateľov značky Renault na Slovensku,“ konštatuje I. Gálová. V marci minulého roka firma z vlastných prostriedkov kúpila budovu, ktorú začali adaptovať na výrobné priestory. Prestavba a búracie práce realizovali formou brigád zamestnancov. Ako konštatuje obchodná riaditeľka, všetci odpracovali veľa hodín na dosiahnutie cieľa, bol to prejav spolupatričnosti k firme. Na rekonštrukčných prácach sa podieľali špecializované stavebné firmy z popradského regiónu. Nové výrobné priestory a halu konzultovali so špecialistami z nemeckého lahôdkového zväzu a ich úprava korešponduje s európskymi ISO normami. V polovici februára presťahovali studenú kuchyňu, výrobu cestovín aj vstupné sklady. V záujme skvalitnenia výrobkov investovala firma v minulom roku do technologických zariadení zahraničnej výroby takmer 20 mil. Sk. „Máme k dispozícii know-how výroby a receptúry, na ktorých sme spolupracovali s nemeckými firmami. V tomto roku by sme chceli ešte investovať na základe dopytu do ďalších dvoch technológií s cieľom skvalitnenia výrobkov,“ dopĺňa obchodná riaditeľka. Nepredávajú priemer
„V záujme skvalitnenia služieb plánujeme zaviesť primeraný informačný systém, aby sme výrobu, účtovníctvo aj logistiku pokryli systémom SAP R3. Chceme s ním naplno pracovať od začiatku roku 2000, ale v tomto roku chceme aspoň testovať účtovníctvo a logistiku. Program SAP R3 zatiaľ ešte žiadny stredný podnik potravinárskeho charakteru nepoužíva.“ Doplnila, že investície podnik realizoval z vlastných zdrojov. V minulom roku boli banky veľmi skúpe na úvery, a to všeobecne na celom Slovensku. Momentálne sa snažíme získať úver, komunikujeme s viacerými bankami a ako zaujímavý podnik na investície nás označil aj Slovensko-americký investičný fond.“ Cieľom firmy Perkins je presadiť sa vysokou kvalitou tovaru. „Nepredávame priemerný tovar. Nie sme najlacnejší, ale to tiež nie je náš zámer. Ponúkame spotrebiteľom značkový tovar a chceme, aby aj obchodníci ponúkali našu značku. Nebojíme sa konkurencie. Je pravda, že môže vyrásť kedykoľvek, ale chceme ju predbehnúť. Každý rok sa nám podarí niečo také, čo nikto iný nemá. Máme veľkú údernú silu, pretože vieme veci zariadiť veľmi flexibilne. To je veľká prednosť a základ úspechu našej firmy,“ uzavrela obchodná riaditeľka firmy Iveta Gálová. Veronika Fitzeková

Amsterdamoblačno19
Atényslnečno28
Belehradoblačno23
Berlínpolojasno20
Bratislavaoblačno22
Bruseloblačno20
Budapešťoblačno24
Bukurešťpolooblačno23
Frankfurtprehánky22
Helsinkimalá oblačnosť17
Istanbulprehánky23
Kodaňveľká oblačnosť15
Kyjevoblačno22
Lisabonpolojasno31
Londýnoblačno21
Madridbúrky28
Milánooblačno27
Moskvaprehánky20
Oslodážď13
Parížpolooblačno23
Prahapolooblačno21
Rímpolooblačno26
Sofiaoblačno20
Štokholmoblačno18
Varšavapolooblačno19
Viedeňoblačno22
Záhreboblačno24
Ženevaprehánky23

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.